Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygga sänkgnistningsapparat (EDM)

49 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

tronde

#46 » 18:31:01, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har kun bladd i dette, men siden noen tydeligvis har fått det til å funke er det vel noe fornuftig i det. Det ser ut som om de lange artiklene er unødvendig kompliserte, og de er jo også noen år gamle, men det er nok en del kunnskap som kan utnyttes.
De to enkle konstruksjonene, som er av nyere dato, bruker innmaten fra en kontaktor, og de ser begge ut til å være enkle å få til i praksis.


I den aller første linken om pulskretsen driver de et rele, men en power-MOS er vel et bedre alternativ. Det simulerte scope-bildet viser 1 kHz, men det må være galt når man bruker et tregt rele. Jeg har ikke regnet på frekvensen med de komponentene som er angitt.

Jeg holder også foliekondensatorer for å være bedre enn elektrolytter, men dette er vel laget av noen som ikke kjenner alle elektronikkens mysterier. Hvis jeg får somlet meg til å prøve, har jeg noen 290 uF Unilytic UL30 som har blitt brukt i høyeffekt xenon blinkere liggende. Med power-MOS kan man vel også styre energien litt bedre slik at stor kapasitans ikke behøver å være et problem. Alternativt kan kondensatorene seriekoples.

Jeg har det vel som deg; det er mange ganger nok å prøve ut noe for å se at det fungerer. Uansett er dette et interessant prosjekt som jeg ikke så får du skrev et nytt innlegg :thumme:

Det engelske tidsskriftet har flere interesante finmekaniske prosjekter. Jeg har de fleste utgavene unntatt fra 06/2010 og ut 2014. Jeg skriver helt bevisst ikke navnet siden de ikke liker at noen deler dem. Det finnes flere indekser på nettet hvis noen ønsker å få en kopi av en artikkel.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



tronde

#47 » 00:34:38, 23-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:
Det engelske tidsskriftet har flere interesante finmekaniske prosjekter. Jeg har de fleste utgavene unntatt fra 06/2010 og ut 2014. Jeg skriver helt bevisst ikke navnet siden de ikke liker at noen deler dem. Det finnes flere indekser på nettet hvis noen ønsker å få en kopi av en artikkel.



Med en solid dose flaks fant jeg noen russere som hadde alle utgavene jeg manglet, så nå er samlingen komplett til og med mai 2020. Det ser ut som om de har alt sammen, selv om noen linker er døde. Tidsskriftet burde interessere mange her. Det jeg tok ned ligger på yandex disk, og man behøver ikke å registrere seg hvis man trykker på den rette knappen.

https://www.chipmaker.ru/topic/5751/

Bruk https://translate.yandex.com/ for å lese. Den funker bedre på russisk enn google.

*

Jeg fant en relevant artikkel til som jeg la inn sammen med de andre.

Bortsett fra dette, så tror jeg den løsningen som vises i SparkEroder_simple_2.pdf er både enkel og brukbar.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#48 » 17:32:53, 24-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg fant fire nye vitenskapelige artikler som de to første refererer til. Har lagt dem til i den posten slik at alt er samlet.

I tillegg fant jeg denne linken http://www.edmtechman.com/ som er fra noen som selger grafittelektroder. Ser ut til å være mye lesbart der.


*

Jeg har samlet sammen alle de linkene som er til det engelske magasinet og lagt dem inn i denne tekstfilen. Det står litt mer info der. Hvis noen har den minste interesse for finmekanikk og verktøy, bør man slå til nå, for det er ikke sant at alt som havner på internett blir der til evig tid. I alle fall ikke på samme sted. Jeg brukte mer enn fem år på å finne alt som ligger ferdig der.

linker_til_tidsskrift.txt



Edit:
Index til og med utgave 284. Hver fil sortert etter ulike parametre.

MEW-index_1 - 284__Utgave.pdf


MEW-index_1 - 284__Emne.pdf


MEW-index_1 - 284__Tittel.pdf



Som regneark, zippet xlsx.

MEW-index_1 - 284.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#49 » 18:28:21, 09-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er en annen som ser interessant ut.

https://hackaday.com/2021/04/30/homemad ... roduction/

Han bruker pulset gnist (20us på / 180us av) og servomating. Servomating behøver ikke å være komplisert, men jeg har lyst til å prøve med pulset gnist og vibrerende elektrode som er enklere å få til.

Alternativt med pulset gnist og "manuell servo" med en slik micrometerskrue som jeg kjøpte av en kineser for lenge siden.


Bild

Som alternativ til inderekte måling av strøm, slik han gjør, kan man bruke en av de ACSxxx hallelementmodulene fra aliexpress & co.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se