Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Mats bygger om ATV vagn

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

mats_o (trådstartaren)

#16 » 20:48:51, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jacka ur 40X60 bitarna var det tal om ja.

Ja jo, det var väl bara att ta fram vinkelslipen och sätta igång då. Efter ett tags letande (förgäves) efter nyckeln till stora vinkelslipen så tog jag ett litet och diskret verktyg för att få lös låsmuttern - Rörtången...

Efter byte till kapskiva och lite jobb så var det dags att prova två bitar mot flaket

Bild

Dags att vända på "steken" och svetsa fast de där två bitarna mot hjulbalken istället.
Det var lite meck att få det att stå någorlunda rakt och still men till slut så

Bild

Sen var det ju då "bara" att montera ihop allt och så var det klart, eller?
Nja, vi ska ju ha dagens miss också.
Det gick faktist att montera ihop och det såg hyffsat ut från början men sen märkte jag att det inte var riktigt rakt och att avståndet mellan flak och hjul skiljde sig åt rätt kraftig på de olika sidorna. Nåja bara fräsa ur lite i "flakhållarna" så borde det fixa sig men efter ett tag kändes det fel. Det vart så mycket som behövde fräsas ur även om vattenpasset sa att jag var på rätt spår.
Efter att ha mätt och mätt och grubblat så hittade jag felkällan. Julas likadana hjul är inte likadana. Det skilljer minst en cm, kanske två i diameter på dem .....

Därmed hade jag fräst ur för mycket på ena sidan så nu vart det snett åt andra hållet istället. Lösningen på det? Två lagningslappar, lite grovt 50X50X3 borrade för den genomgående bulten. Sen var det bara att mäta in var de skulle sitta och så börja svetsa fast dem. Tyvärr var bulten för kort för att jag skulle kunna göra båda sidor så jag får skaffa längre till veckan.

Men en "lapp" fick jag dit och då såg det ut så här när jag bröt för kvällen. Det är det vänstra stödets vänstra sida som är "lappat"

Bild

Just ja. Glömde att naturligtvis så pajade splines på en av hjulbultarna också när jag skulle ha av hjulen. Nåväl - lättfixat när svetsen ändå var framme .....

5 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



ord bind

#17 » 08:27:43, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite of topic men toleransen på gummihjul är rätt stor. Två lagers däck som de där är känsliga för
däcktrycks skiljnad,0.2bar kan nog vara tillräkiligt för den difen i mått.
Har du funderat på hur mycket däcket ökar i diameter när du kommer upp i fart?
Det kan vara ganska stor skillnad på diametern när farten ökar.
I övrigt är det :thumme: . :rock_on:
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

1 person gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

mats_o (trådstartaren)

#18 » 20:52:25, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte alls off-topic utan mycket värdefull information för mig, det där med att däcken växer med farten var nytt för mig. Tack för tipset :thumme:
Som tur är så pratar vi inte om några häftigare farter för den här vagnen utan det är mer trädgårds och anläggningskörning som är planen.
Tror jag ska klara en "uppsvampning" på runt 15 mm i radie (mätt på det "stora" hjulet. Skulle det inte räcka så får jag helt enkelt flytta den ribban (ger ca 2 cm till på radien). Sista lösningen blir att gasa mindre :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

TeifLeif

#19 » 12:31:58, 05-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser fint ut! Vart är eltipps grejerna inköpta?
Mvh Teif
TeifLeif
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:25:12, 19-04-2015
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960-89

mats_o (trådstartaren)

#20 » 22:16:15, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte ett kitt på aliexpress med två dem plus en styrenhet samt fjärrkontroll.

1500N per "cylinder" vilket ska räcka mer än väl med den flakmodell jag har valt.
Det har varit mycket småfix sista dagarna men nu är det dags för demontering, slipning (nåja stålborstning mest), tvätt och sen målning
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MagnusGoransson

#21 » 22:52:42, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint bygge!!

Jag skall göra nåt liknande när jag är klar med lastaren. Dock vill jag ha "högtipp", dvs att punkten för flakets ledning reser sig först innan tipprörelsen startar. Inget du har funderat på?

/Magnus
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

mats_o (trådstartaren)

#22 » 20:17:20, 07-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nix, Högtipp har inte funnits med i mina funderingar, iofs inte så svårt rent mekaniskt. LIte mycket kraft för enklare eldrivna grejor om man inte sätter flera i bredd men det går ju iofs. Har man möjlighet skulle jag nog bygga det på en hydraulisk lösning
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HenkeBoy

#23 » 20:33:27, 07-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju bra ut det där!
Byggde själv en timmervagn till min ATV ifjol. Alltid kul när man efteråt kan glädjas åt att man gjort det själv!
Min vagn var dock lite kraftigare...

Ert lite för sent tips förmodar jag, men när jag gerade mina profiler vid senaste bygget, hästfinkan, så använde jag mig av kap-och gersågen (trämodell alltså).
Svarvade bara till en bricka som gjorde att rondellskiva passade på axeln. Sen köptes största diametern på skivorna de hade på Jula. Man kan inte köra så länge på skivorna i denna kap, men de passar perfekt i 180mm rondellen sen!

Sågens plastskydd är nog inte gjort för nån längre tids kapning i stål med allt sprut, men för några profiler funkade det bra. Rakt och snyggt blev det!!

En annan dag när plånboken känns tjockare får man väl införskaffa en riktig metallkap.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

tortap

#24 » 22:44:04, 07-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog bara valt galvad självborrande för plyfan. Massa gängande där!
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

mats_o (trådstartaren)

#25 » 00:05:18, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Jag hade nog bara valt galvad självborrande för plyfan. Massa gängande där!


Det hade jag också :)
Vara bara som så att herr Murphy visst hade köpt upp allihopa.......
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mats_o (trådstartaren)

#26 » 12:54:52, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde ni det här projektet var dött och begravet?

Icke....

Först tar vi och monterar lyftdonen

Bild

Sen kom den där elaka verkligheten i vägen ett tag så att det fick bli ett vässentligt lägre tempo på bygget men nu var det ju dags för ett flak.
Det gick klart bättre än väntat med att gänga och skruva flaket. Trodde det skulle bli ett litet H-E men det gick i princip smärtfritt
Bild

Första lasten. Biltemas svetshjälm.
Bild

Testkörning av lyftdonen. Det verkar fungera enligt plan
Bild

Lite svårt att se men här har jag lyckats klämma in belysningen bakåt. Egentligen är det en träbit med en kopplingsdosa på hitsidan och 2 kombolyktor på baksidan
Bild

Så här långt gick bygget som på räls men idag kom det första ordentliga bakslaget. Jag köpte ju ett paket med 2 lyftdon samt en styrenhet till dessa. Tyvärr så var den senare inte särskilt bra utan den havererade idag. Ingen ide att skicka tillbaka den till Kina eller att beställa en likadan utan det får bli till att utveckla en egen.

Den funktionalitet jag behöver är ändlägesavkänning så att tipprörelsen stannar på rätt plats både på vägen upp (precis innan bakre flakkant tar i backen eller klämmer bakljusen (handlar om några mm där) och på vägen ned (rambalkarna vilar då mot ett stöd och för att inte klämma sönder det så...). Lösningen jag klurar på just nu blir tämligen simpel och rent elektromekanisk.

två magnetkontakter till inbrotslarm används som ändlägesbegränsare. Uppsignalen skickas då från en strömbrytare genom ändlägesbegränsaren för tipp (den ska då bryta vid max tipp) till två vanliga bil/extraljusreläer (ett för plus och ett för minussignalen). En likadan krets används för ned fast då naturligtvis med polvändning

7 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

processengine

#27 » 22:30:04, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: Klurigt!
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

mats_o (trådstartaren)

#28 » 17:27:55, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara man tar det lungt så är det inte så svårt.

Jag brukar sätta mig ned och rita upp det på papper först och sen börja se hur man kan optimera det i verkligheten.

Förutom magnetkontakterna så vart det två stycken dubbelreläer, lite sockerbit, krympslang och en säkringshållare införskaffade.
Alltid bra att se om prylarna får plats som man har tänkt sig.
Magnetkontakten i toppen, reläerna på sidorna och i botten kommer kablar in från ändlägesbegränsning tipp (grå), lyftdon (rödsvarta) och den tjocka svartingen är en vanlig 7 polig släpagnskabel som går genom kopplingsdosan från släpbagnsuttaget till den bakre kopplingsdosan som var på bild i mitt förra inlägg

Bild


Tyvärr så hade jag just inga olika färger på kabel alls att bygga med utan det var rödsvart 1mm2 eller gråsvart 2.5 mm2 som fanns som alternativ.
Dock så hade jag gott om buntband i en hel massa olika färger så det fick bli uppmärkning med färgkod istället.
Rött= 12V
Svart= Jord
Vit = Tippsignal (går via bakre ändlägesbegränsning)
Grå = sänksignal (går via främre ändlägesbegränsning)
Blå = motorstyrning ned (dvs plus på denna så sänks flaket
Lila = motorstyrning upp (dvs plus på denna så höjs flaket

Bild

Den lilla sockerbiten kopplar ihop motorstyrningen med lyftdonens kablar.
Den större sockerbiten ska användas som anslutning för fjärrstyrningen. Ska bara hitta ett lämpligt trepoligt kontaktdon att koppla på.

Skulle någon nu undra så ja - Jag har provkört och det fungerar som tänkt.

4 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

thorflot

#29 » 10:54:02, 13-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klurigt! Jäg ska va ärlig, jag har aldrig ens tänkt tanken på larmkontakter til ändläge-signal. Och jag skäms! Mycket!! Alltid byggt nåt overkomplicerat, eller köpt dyra grejer. Bleh!

Kommer det video på tippfunktionen så småningom?
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

mats_o (trådstartaren)

#30 » 19:45:12, 13-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske jag kan fixa. Har aldrig försökt men någon gång ska ju vara den första.

Fixade till den bakre ändlägesbegränsaren idag men tji bild på det (glömde ta med telefonen).

Det som kvarstår nu:
Måla fästena till ändlägesbegränsningarna (två träbitar helt enkelt)
Hitta ett lämpligt kontaktdon till fjärrstyrningen (iom haveriet så går den från att vara trådlös till att bli trådad). Jag tar gärna tips på ett trepoligt kontaktdon som tål lite fukt och som inte kostar skjorta + en njure ungefär ...
montera kontaktdonet och koppla in det samt skapa en kabel med knapp (ska sen monteras permanent på hjulingen men det får vänta på varmare väder)
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Simon_91 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se