Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt midjestyrd minilastare

863 inlägg • Sida 26 av 58
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#376 » 15:53:06, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac, har du hela den manualen i digital form? :-)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



Ove.G

#377 » 16:10:49, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt är det en pilotstyrvetil på en hydrostatic transmission så att man inte kan vinkla ut kolvarna vid hastigt och fullt utslag.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Jac

#378 » 16:49:24, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Jac, har du hela den manualen i digital form? :-)


Kanske den här?




Laddade upp filen hit:
Rexroth AA4V Series 1 verkstadshandbok
/Holger
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#379 » 17:14:24, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
MagnusGoransson skrev:Jac, har du hela den manualen i digital form? :-)


Kanske den här?


Fantastiskt vad du har i dina gömmor!!!! Många tack!! Nu klarnar ju allt för mig! Måste skaffa lite adaptrar så jag kan mäta trycket på A och B och för POR så jag kan justera ner maxtrycket så jag slippet drivline-sallad :-)
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

MagnusGoransson (trådstartaren)

#380 » 01:49:59, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkade ett fäste för servot som skall reglera gaspådraget på motorn

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190108/04c2bd17048399cb36f2dd317aeea9e7.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190108/ac1e34272811a18cdb37e7613529b58d.jpg


Blev inte klar tyvärr, men i morgon!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

MagnusGoransson (trådstartaren)

#381 » 14:10:24, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mer eller mindre bestämt mig för att bygga om drivningen. Jag tror inte att det kommer att hålla med drift via kedja på det sätt som det ser ut idag. Dessutom stör jag mig på att den vill lyfta vänster framhjul när det går tungt.

Jag har två Danfoss 160 cc orbitmotorer. Den ena är helt ny och den andra är i bra skick.

Tänker att jag sätter en per axel och sen seriekopplar dom hydrauliskt. Om jag då begränsar max flöde till 100 liter per minut så kommer dom snurra med 625 rpm vilket ger 18 km/h i hastighet. Fördelen blir att motorvarvet inte blir så högt vid transporthastighet. Dessutom slipper jag framhjulslyftningsproblematiken och transmissionen.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

JengaPRO

#382 » 15:18:01, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där har diskuterats många ggr och slutsatser blir som alltid att hur än man vänder sig så har man ändan bak.
Problemet du får är att framaxeln och bakaxeln går lika fort och om du kör i en sväng så kanske framaxeln och bakaxeln går på samma radie. Då vill den ena axeln bromsa den andra.
Kanske skulle kunna begränsas med en sån här cross-over-relief-valve som jag har liggande.
Nu kanske dina axlar sitter lika långt ifrån midja och då blir väl problemet litet.

Hastigheten räcker nog och om inte så kan du väl alltid ändra utväxling.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jac

#383 » 15:55:30, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte en midjestyrd lastmaskin vanligtvis designad för att spåra? Annars blir det ju onödigt vanskligt.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#384 » 15:59:23, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju kardanaxel mellan fram och bakaxel. Har samma avstånd mellan fram och bakaxel och ledpunkten i midjan, så alla hjul spårar bra.

Frågan är just om det finns några nackdelar med att köra två motorer, seriekopplade, som är direkt kopplade till medbringaren på fram resp bakaxel. :-)
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

JengaPRO

#385 » 16:05:03, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har du kardan men det ska du väl inte ha sedan?

Den nackdel du får är att maskinen blir lika stark med två motorer som med en motor i och med att du seriekopplar dom. Om du satt en motor fram och sedan kardan till bakre axeln så hade den blivit lika stark som att sätta en motor på vardera axel och seriekoppla dom.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

MagnusGoransson (trådstartaren)

#386 » 16:15:40, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, men det är ingen nackdel :-) Jag slipper ju kardanen iallafall och får även bort egenheten att den vill lyfta ett hjul när det går tungt (eftersom den bakre motorn, den på den pendlande bakaxeln, är fäst i axeln och inte i chassiet)
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Jac

#387 » 16:22:32, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Frågan är just om det finns några nackdelar med att köra två motorer, seriekopplade, som är direkt kopplade till medbringaren på fram resp bakaxel. :-)


Nån snubbe i solbrillor har en tråd om serie/parallell, står lite där...
[Allmänt] Serie resp parallellkoppla hydraulmotorer

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#388 » 16:50:06, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hahaha, ja det har du rätt i. Har läst igenom den tråden nu igen :-) Tack!
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

toker

#389 » 18:17:26, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Har mer eller mindre bestämt mig för att bygga om drivningen. Jag tror inte att det kommer att hålla med drift via kedja på det sätt som det ser ut idag. Dessutom stör jag mig på att den vill lyfta vänster framhjul när det går tungt.

Jag har två Danfoss 160 cc orbitmotorer. Den ena är helt ny och den andra är i bra skick.

Tänker att jag sätter en per axel och sen seriekopplar dom hydrauliskt. Om jag då begränsar max flöde till 100 liter per minut så kommer dom snurra med 625 rpm vilket ger 18 km/h i hastighet. Fördelen blir att motorvarvet inte blir så högt vid transporthastighet. Dessutom slipper jag framhjulslyftningsproblematiken och transmissionen.

Vad tror ni?

Kommer kraften att räcka till vilket hydraultryck har maskin ? Går ju alltid att lösa med omkoppling till parallellkoppling av motorerna men då driver väl endast bakaxeln vid lyft om man inte har nån typ av flödes reglering vore ju annars smidigt med hög/låg fart.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#390 » 18:46:43, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är förslag på koppling. Bör väl egentligen få in matartryck mellan motorerna också.
Jac @ [Allmänt] Serie resp parallellkoppla hydraulmotorer
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se