Hej Maskinister!
Jag tänkte att jag ska komplettera denna tråd genom att berätta hur det blev till sist, kanske det kan intressera någon.
Jag monterade upp sågen i somras där den ska stå och testkörde den – och konstigt nog fungerade allt genast utan bråk. Det var någonting jag fick justera lite, jag minns inte längre vad det var. Kanske typ sågbladets
spänning. Jag hade ställt in toe-vinkeln i verkstan tidigare genom att helt enkelt snurra sågbladet för hand på hjulen utan stödlager och se vartåt det drog. Jag justerade helt enkelt toe så att bandet höll sig mitt på hjulen. Det syntes tydligt hur man skulle göra, sågbladet nästan visade vägen kan man säga.
Maxbredd jag kan såga är drygt 60cm. Hittills har jag inte haft bredare stammar att klyva än 52 cm, och det gick långsamt. Jag trodde när jag byggde att 7,5kw motor skulle räcka gott och väl, men nu kan jag nog konstatera att det är lite si och så. Det får duga, och jag tänker testa en lite lägre utväxling på drivremmen för att avhjälpa saken, men har man tillgång till större motor så är det nog rekommendabelt. Den här motorn hade jag från tidigare helt enkelt, så det fick bli den. Den kommer från en pisspump.
Förutom att motorn suckar om man skjuter på för ivrigt är jag nöjd med hur den sågar. Snitten blir raka utan konstigheter. Den har aldrig kastat av sågbladet, men en gång gick det av. Det var dock odramatiskt. Jag beställer bladet från estland för femton euro styck, och det verkar man får räkna med att ett blad håller sin skärpa under ett dagsverke. Sedan får man byta, åtminstone ifall man ska såga grovt virke. Men det är ju en billig peng, jag anser det inte vara värt att börja slipa fyra meter långa sågblad när nya är så billiga. Jag är också förvånad, måste jag ärligt säga, över att mopeddäcken fungerar så bra. Inget slitage att tala om. Troligen kommer jag att få byta lager ofta i dom, men det är ju en bagatell.
Totala kostnaden för bygget är omkring femhundra euro. Byggtid vet jag inte, jag höll på med det under strödda kvällar förra vintern. Bygget kändes som ett trevligt och överskådligt projekt, men då får man kanske se det mot bakgrunden att jag innan det hade hållit på med ett värsting-BMW-turbobygge som slukat en massa tid och planering.
Tack för mig!
("Pics or it didn´t happen", heter det ju, så here we go:
)