Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hemmabygge bandsågverk – justera toe?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Big Nyz (trådstartaren)

#1 » 18:38:20, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister!

Finns det någon här som har erfarenhet av diy-sågverk? Jag tänker bygga mig en bandsåg i vinter för att kunna klyva upp eget virke. Det mest aktuella behovet kommer att bli golvplankor till en about 150m2 stor höskulle...

Jag kommer att bygga kring ett par scooterhjul, 47cm i diameter och planerar för ett axelavstånd på minst 120cm. Det mesta börjar jag ha koll på vad gäller hur jag ska plocka ihop det hela, men jag är lite förvirrad eftersom jag hittat en del foruminlägg och dylikt på nätet som låter förstå att hjulen inte ska stå helt i linje med varandra utan ha en viss toe-vinkel. Vet någon av er maskinister något om detta?

Mvh,
Mathias

1 person gillar det här inlägget.
Big Nyz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:23, 04-11-2016
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet



Stridis2

#2 » 19:03:12, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det så. Man ska justera så bandet driver en anings aning bakåt, mot bandstyrningen. På det enda sågverk jag tittat närmare på (Woodmitzer LT15) är motorhjulet fast men spännhjulet har justerbar vinkel i både horisontellt och vertikalt plan.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Big Nyz (trådstartaren)

#3 » 19:55:59, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Visst är det så. Man ska justera så bandet driver en anings aning bakåt, mot bandstyrningen. På det enda sågverk jag tittat närmare på (Woodmitzer LT15) är motorhjulet fast men spännhjulet har justerbar vinkel i både horisontellt och vertikalt plan.


Tack för svar, Stridis2. Så Woodmitzern har alltså justerad toe på bara ett hjul, spännhjulet? Den illustration jag har hittat på nätet är denna:

Bild

Hoppar bandet av hjulen ifall man har zero toe adjustment? På bilden verkar ju bägge axlarna vara horisontellt parallella i alla fall.

Nån aning om vad man ska sikta på för grader?
Big Nyz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:23, 04-11-2016
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#4 » 22:46:44, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan mycket väl komma ihåg fel så båda hjulen är justerbara. Kan kolla nästa gång jag är i närheten av sågen. Den är itne min, även om jag har skruvat en del på den. Fick experimentera en del innan den gick rätt, men det är några år sedan, och minnet är inte vad det borde... :vissla:

Men ärligt talat, är det lönt att bygga själv? Jag har inte själv kollat priser, men jag fick höra att ett LT15 begagnat låg på runt 15', och då ser jag knappast någon idé av att bygga själv.
Själva sågbänken kan vara lönt. Vi var inne på att göra en ny. Den skulle byggas på två 9 meter långa balkar. Detta för att slippa skarvar. Men nu verkar det som ägaren ska köpa ett helt nytt sågverk istället.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Big Nyz (trådstartaren)

#5 » 12:22:08, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Maskinister!

Jag tänkte att jag ska komplettera denna tråd genom att berätta hur det blev till sist, kanske det kan intressera någon.

Jag monterade upp sågen i somras där den ska stå och testkörde den – och konstigt nog fungerade allt genast utan bråk. Det var någonting jag fick justera lite, jag minns inte längre vad det var. Kanske typ sågbladets spänning. Jag hade ställt in toe-vinkeln i verkstan tidigare genom att helt enkelt snurra sågbladet för hand på hjulen utan stödlager och se vartåt det drog. Jag justerade helt enkelt toe så att bandet höll sig mitt på hjulen. Det syntes tydligt hur man skulle göra, sågbladet nästan visade vägen kan man säga.

Maxbredd jag kan såga är drygt 60cm. Hittills har jag inte haft bredare stammar att klyva än 52 cm, och det gick långsamt. Jag trodde när jag byggde att 7,5kw motor skulle räcka gott och väl, men nu kan jag nog konstatera att det är lite si och så. Det får duga, och jag tänker testa en lite lägre utväxling på drivremmen för att avhjälpa saken, men har man tillgång till större motor så är det nog rekommendabelt. Den här motorn hade jag från tidigare helt enkelt, så det fick bli den. Den kommer från en pisspump.

Förutom att motorn suckar om man skjuter på för ivrigt är jag nöjd med hur den sågar. Snitten blir raka utan konstigheter. Den har aldrig kastat av sågbladet, men en gång gick det av. Det var dock odramatiskt. Jag beställer bladet från estland för femton euro styck, och det verkar man får räkna med att ett blad håller sin skärpa under ett dagsverke. Sedan får man byta, åtminstone ifall man ska såga grovt virke. Men det är ju en billig peng, jag anser det inte vara värt att börja slipa fyra meter långa sågblad när nya är så billiga. Jag är också förvånad, måste jag ärligt säga, över att mopeddäcken fungerar så bra. Inget slitage att tala om. Troligen kommer jag att få byta lager ofta i dom, men det är ju en bagatell.

Totala kostnaden för bygget är omkring femhundra euro. Byggtid vet jag inte, jag höll på med det under strödda kvällar förra vintern. Bygget kändes som ett trevligt och överskådligt projekt, men då får man kanske se det mot bakgrunden att jag innan det hade hållit på med ett värsting-BMW-turbobygge som slukat en massa tid och planering.

Tack för mig!

("Pics or it didn´t happen", heter det ju, så here we go: :dancing_geek: )

Bild
Bild
Bild
Bild

28 personer gillar det här inlägget.
Big Nyz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:23, 04-11-2016
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Davids Trädvård

#6 » 15:45:09, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave: Snyggt jobbat :thumme:
David
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr

S-A

#7 » 10:33:13, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Coolt :eat:

Vi vil gjerne se flere detalj-bilder av skinnegangen, vogga som motor og drivhjul er montert på osv :thummar:
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor

Big Nyz (trådstartaren)

#8 » 22:14:37, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack hörni!
Jag ska fota lite närmare nästa gång jag är på gården.

1 person gillar det här inlägget.
Big Nyz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:23, 04-11-2016
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#9 » 03:13:21, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

den här har jag drömt om att bygga

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... XlQJleCwun
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Volvot24

#10 » 09:26:28, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Den var fin. Mopedhjul. Bättre än helgjutna?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Big Nyz (trådstartaren)

#11 » 22:27:29, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Den var fin. Mopedhjul. Bättre än helgjutna?


Tack! Jag vet faktiskt inte vad som är bättre, jag har inte erfarenhet av något annat än detta :D
Big Nyz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:23, 04-11-2016
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Big Nyz (trådstartaren)

#12 » 22:33:15, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har inte glömt den här tråden och bilderna jag lovade, jag har bara inte hunnit komma till skott. Sedan sist jag skrev här på forumet har jag köpt (!) gården där jag monterade sågen, och om någon vecka kommer jag att flytta dit. Då ska ja ta lite detaljbilder som S-A frågade efter :) .

3 personer gillar det här inlägget.
Big Nyz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:23, 04-11-2016
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gurun och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se