Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt: hemmabyggd Minihjullastare.

183 inlägg • Sida 5 av 13
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

swampen85 (trådstartaren)

#61 » 11:04:03, 28-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar Detta? eller behöver jag 2 till lager, DVS även ett lager Innanför drevet mot varje växellåda?


Bild


Mvh!
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.



JoBy

#62 » 11:48:14, 28-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På manuella lådan så är har ingående axeln garanterat kullager i lådan. Utgående axeln är lagrad med nållager i ingående axeln, så den klarar sidokrafter bra. Ingående axeln däremot behöver ett stödlager som du har ritat.

Bild


Automatlådan är ett större frågetecken. Det finns lådor med kullager i struten och jag tror det oftast är lådor med fastbultad yoke. Lådor med glidande yoke tror jag alltid har glidlager som inte bör sidobelastas. Du behöver då ett stödlager både före och efter kedjedrevet. Om det sitter ett kullager i automatlådan så klarar du dig med ett stödlager.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Jonas Ryrfeldt

#63 » 12:52:46, 28-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle va nöjd , så som du ritat.... :thumme: Det är ju inga hiskeliga effekter som ska överföras..... :mrgreen:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

swampen85 (trådstartaren)

#64 » 17:20:59, 28-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:På manuella lådan så är har ingående axeln garanterat kullager i lådan. Utgående axeln är lagrad med nållager i ingående axeln, så den klarar sidokrafter bra. Ingående axeln däremot behöver ett stödlager som du har ritat.

Bild


Automatlådan är ett större frågetecken. Det finns lådor med kullager i struten och jag tror det oftast är lådor med fastbultad yoke. Lådor med glidande yoke tror jag alltid har glidlager som inte bör sidobelastas. Du behöver då ett stödlager både före och efter kedjedrevet. Om det sitter ett kullager i automatlådan så klarar du dig med ett stödlager.


jag får försöka kolla upp vad det är för typ av lagring på utgående från automatlådan helt enkelt!

någon som vet nått? Kommer från en 70- tals Mercha 300D. så mycket mer vet jag inte. jag fixar bilder på den i kväll!

Jonas Ryrfeldt skrev:Jag skulle va nöjd , så som du ritat.... :thumme: Det är ju inga hiskeliga effekter som ska överföras..... :mrgreen:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.


ja, vi får se hur det blir! de är även så att Gott om plats- är det Ont om!
så ett extra lager där, skulle även i praktiken betyda att motorn måste placeras lika mycket längre bak på traktorn som lagret är brett.

TACK så mycket för all hjälp så länge! :)
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.

swampen85 (trådstartaren)

#65 » 18:40:23, 28-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

här kommer en bild på hur motorn är placerad i förhållande till växellådorna mm.

även en bild på Mercedes Benz Automatlådan,
som för övrigt heter R115 271 42 01
eller som det står på ett annat ställe, 000 545 46 06.

en bild på volvo växellådan också.

och nu i eftermiddag fick jag Äntligen hem ny Kedja och nya drev till de hela också. 3/4" industrikejda.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.

Daniel Edman

#66 » 22:41:39, 28-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Har kikat lite på det här bygget förut och ramlade in på det nu igen. Jag gillar inte riktigt tanken på att sätta en kedjetransmission med bara ett yttre stödlager som du visar. Visserligen finns lagringar i lådornas gavlar men det är inte dimensionerade att ta radialkrafter (som det blir med kuggdrev och kedja). Det är skillnad på belastningsfall mot om axeln belastas med ett rent vridmoment.

Det kanske dessutom inte bara är lagringarna som går med överlast, du kommer att utsätta axlarna för roternde böjning och det har aldrig varit särskilt lysande i de långa loppen.

Nu orerar jag alltså bara rent principiellt, det kan mycket väl vara så att motorns vridmoment inte är så stort att det spelar någon roll, men rent maskinelementmässigt är det inte en helt bra konstruktion.
Bäst vore om varje kugghjulsaxel hade lagring på ömse sidor om kuggdrevet och en flexkoppling mot respektive låda.

Men du kan ju alltid prova och ändra om det inte håller...

Ska följa dig vidare / Daniel
Daniel Edman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:37, 30-01-2011
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: New Holland 655D

Daniel Edman

#67 » 23:02:16, 28-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmmm.....

Antag att motorns vridmoment är 200 Nm = 20 kgm. Kuggdreven ser ut att ha en radie på 5-7 cm, det betyder att kedjan belastas med mellan 20/0,05=400 och 20/0,07= 300 kp. Då har du 300-400 kg drag i kedjan (i dragsidan) och därmed 300-400 kg tvärkraft på axeln som ska fördelas på stödlager och lager i lådan.

Det var bara lite löst filosoferande om storlek på lasten. Någon som har bra koll på hur lådlager dimensioneras kan ju berätta om det är något som man(lådorna) kan leva med?

/ Daniel
Daniel Edman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:37, 30-01-2011
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: New Holland 655D

Jars

#68 » 23:49:12, 28-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart fall kommer den här lådan behöva stödlagring på var sida om kedjehjulet !

Lite läsning! http://www.kth.se/polopoly_fs/1.168874! ... is0506.pdf
Bild
Senast redigerad av Jars 23:51:00, 28-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Jonas Ryrfeldt

#69 » 02:33:28, 29-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där KTH länken funkade inte, det stod att jag inte var utbildad nog för att förstå..... :mrgreen: Får ringa bror min o be honom läsa, han har ju 5 o etthalvt år på KTH, men kan inte ens bygga en fågelholk.... Själv har jag tvåårig jordbrukslinje o håller på att bygga min tredje Monstertruck....... :back_to:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

JoBy

#70 » 03:26:47, 29-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daniel Edman skrev:Hej.
Har kikat lite på det här bygget förut och ramlade in på det nu igen. Jag gillar inte riktigt tanken på att sätta en kedjetransmission med bara ett yttre stödlager som du visar. Visserligen finns lagringar i lådornas gavlar men det är inte dimensionerade att ta radialkrafter (som det blir med kuggdrev och kedja). Det är skillnad på belastningsfall mot om axeln belastas med ett rent vridmoment.


Jag håller inte med helt i resonemanget.

Om vi tar fallet med den manuella lådan så anser jag inte att det är något problem med bara ett stödlager. Lagren i lådan är ju dimensionerade för att ta de radiella krafter som blir mellan kuggarna i lådan.


Automatlådan däremot har ju planetväxlar och därför behöver inte lagren i den dimensioneras för radiella krafter. Därför är det vanligt med glidlager vid yoken istället för kullager. Det finns dock automatlådor med kullager vid utgående axeln.

Här är bilder på struten till en 4L80E som jag monterade i Corvetten. Denna varianten hade två stadiga kullager till yoken och skulle säkert tåla rätt mycket axiell last även utan yttre stödllager.

Bild

Bild
Senast redigerad av JoBy 03:28:19, 29-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Daniel Edman

#71 » 19:12:37, 29-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt JoBy, det finns redan radialkrafter, jag uttryckte mig lite slarvigt. Antar att lagren är dimensionerade för de befintliga krafterna, men här kommer det in ytterligare radialkraft. Kanske underordnade rent storleksmässigt, kanske riktade åt annat håll, kanske rentav motverkar befintliga radialkrafter... Kort sagt, det kan funka. Men det kan lika gärna gå "i annan riktning".
Antingen provar man och ser vad som händer, men är man rädd att något ska hända så jobbar man lite mer på en gång.

I min värld så vore det rätt med dubbla stödlager kring varje drev och en flexande axelkoppling mot respektive låda. En mekaniktaliban skulle dessutom vända lagerbockarna mot varandra så att de bara tar "trycklast" (dåligt uttryckt, men deras skruvar ska varken utsättas för yttre drag eller skuvning). Och så ska det hela på något vis monteras i ett stadigt underlag, det är ju rätt självklart.

Jag inser att det blir en massa jobb med det här så kanske vill man prova någon genväg. Och som sagt, det kan funka det också...

Vi följer och ser hur det blir.
Tjipp / Daniel
Daniel Edman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:37, 30-01-2011
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: New Holland 655D

Robban_C

#72 » 19:52:07, 29-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt tänkt ur ett tekniskt perpektiv.
Men det kan också vara så att den "dålig" konstruktion kan vara bra nog på en maskin som antagligen inte kommer att köras 40 timmar per vecka men det får framtiden utvisa.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Sparkz

#73 » 13:31:07, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller också med om separat lagrade axlar och flexkoppling. Men M40:n måste i så fall ändå ha ett lager till.

Mellanaxeln i M40:n hänger på en axel som går genom hela lådan. (Se JoBys bild) Det är sprängkåpan resp. bakgaveln som hindrar den att åka ur. Sätt ett plattjärn eller nåt mellan de nedre skruvhålen till kåpan så slipper du ras.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JoBy

#74 » 16:17:24, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz, det är alltså den undre axeln i lådan du menar, bottenstocken?
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

mats757

#75 » 20:42:47, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daniel Edman skrev:Hmmmm.....

Antag att motorns vridmoment är 200 Nm = 20 kgm. Kuggdreven ser ut att ha en radie på 5-7 cm, det betyder att kedjan belastas med mellan 20/0,05=400 och 20/0,07= 300 kp. Då har du 300-400 kg drag i kedjan (i dragsidan) och därmed 300-400 kg tvärkraft på axeln som ska fördelas på stödlager och lager i lådan.

Det var bara lite löst filosoferande om storlek på lasten. Någon som har bra koll på hur lådlager dimensioneras kan ju berätta om det är något som man(lådorna) kan leva med?

/ Daniel


På högsta växel när utväxlingen i lådan är ungefär 1:1 Men på Ettans växel blir vridet ca 3ggr högre.

Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mattias_E och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se