Funkar Detta? eller behöver jag 2 till lager, DVS även ett lager Innanför drevet mot varje växellåda?
Mvh!
JoBy skrev:På manuella lådan så är har ingående axeln garanterat kullager i lådan. Utgående axeln är lagrad med nållager i ingående axeln, så den klarar sidokrafter bra. Ingående axeln däremot behöver ett stödlager som du har ritat.
Automatlådan är ett större frågetecken. Det finns lådor med kullager i struten och jag tror det oftast är lådor med fastbultad yoke. Lådor med glidande yoke tror jag alltid har glidlager som inte bör sidobelastas. Du behöver då ett stödlager både före och efter kedjedrevet. Om det sitter ett kullager i automatlådan så klarar du dig med ett stödlager.
Jonas Ryrfeldt skrev:Jag skulle va nöjd , så som du ritat.... Det är ju inga hiskeliga effekter som ska överföras.....
Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Daniel Edman skrev:Hej.
Har kikat lite på det här bygget förut och ramlade in på det nu igen. Jag gillar inte riktigt tanken på att sätta en kedjetransmission med bara ett yttre stödlager som du visar. Visserligen finns lagringar i lådornas gavlar men det är inte dimensionerade att ta radialkrafter (som det blir med kuggdrev och kedja). Det är skillnad på belastningsfall mot om axeln belastas med ett rent vridmoment.
Daniel Edman skrev:Hmmmm.....
Antag att motorns vridmoment är 200 Nm = 20 kgm. Kuggdreven ser ut att ha en radie på 5-7 cm, det betyder att kedjan belastas med mellan 20/0,05=400 och 20/0,07= 300 kp. Då har du 300-400 kg drag i kedjan (i dragsidan) och därmed 300-400 kg tvärkraft på axeln som ska fördelas på stödlager och lager i lådan.
Det var bara lite löst filosoferande om storlek på lasten. Någon som har bra koll på hur lådlager dimensioneras kan ju berätta om det är något som man(lådorna) kan leva med?
/ Daniel
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Mattias_E och 12 gäster