peter lindgren skrev:tja. kul att de finns fler med samma intressen som en annan. håller själv på med ett liknande projekt och ja bor i rengsjö ca 1 mil från bollnäs.vore kul o höras o jämföra lite bygg ideer.är inte så bra på d här me dator mitt nr är 0702181882 mitt bygge är en ram som volvo l 50 c som är ner skalad volvo 240 axlar pendlande bak wv passat turbo diesel orbitrol samt lastare provkört me elhydraulik hytt från en gammal holder drivlina 3st b remmar från vw lådan är inge proffs men ganska händig på på d mesta om ja får säga d själv ialafall så ja skulle behöva nån o bolla lite ideer kring d hydrauliska me hoppas vi hörs va ja förstår bor du kring bollnäs nånstans
peter lindgren skrev:tja. kul att de finns fler med samma intressen som en annan. håller själv på med ett liknande projekt och ja bor i rengsjö ca 1 mil från bollnäs.vore kul o höras o jämföra lite bygg ideer.är inte så bra på d här me dator mitt nr är 0702181882 mitt bygge är en ram som volvo l 50 c som är ner skalad volvo 240 axlar pendlande bak wv passat turbo diesel orbitrol samt lastare provkört me elhydraulik hytt från en gammal holder drivlina 3st b remmar från vw lådan är inge proffs men ganska händig på på d mesta om ja får säga d själv ialafall så ja skulle behöva nån o bolla lite ideer kring d hydrauliska me hoppas vi hörs va ja förstår bor du kring bollnäs nånstans
swampen85 skrev:nixs skrev:swampen85 skrev:Efter Flera timmar framför datorn på känt traktorforum, konstaterades att styr-orbitrolen från Danfoss som monterats, var ett Stort Felköp från min sida då det är en orbitrol med 5 kanaler som ska fungera i ett "Closed Center" system och fungerar ej i mitt Rundpumpningssystem.
Det går att lösa med ett par komponenter till.
om någon råkar sitta på dessa komponenter ill bra pris, så är jag intresserad av att köpa dessa då ett till bygge är "på gång"
JoBy skrev:Tycker att du räknar lite konstigt med 10/xx överallt. Normalt skrivs utväxlingar tvärt om. Alltså hur många varv ingående snurrar om utgående snurrar ett varv.
Har googlat lite.
Lada Niva 'transfer case' verkar ha 1.2:1 på hög och 2.135:1 på låg.
Volvo 1031 verkar finnas med följande utväxlingar : 3.15:1, 3.31:1, 3.54:1, 3.73:1, 3.91:1, 4.10:1
Vilken manuell låda använder du?
Ex:
Volvo M40;
1 = 3,13:1
2 = 1,99:1
3 = 1,36:1
4 = 1,00:1
R = 3,25:1
Om jag jämför med dina siffror...
Bakaxel 10/2.85 = 3.509 Kan det vara en 3.54:1 axel?
Fördelningslåda 10/8.5 = 1.18 och det stämmer bra med 1.2:1 för hög.
Växellåda stämmer hyfsat med M40 lådan jag hittade.
1an 10/3.25 = 3.08
2an 10/5 = 2.0
3an 10/7.5 = 1.33
4an 10/10 = 1.0
back 10/3 = 3.33
Utväxlingarna är sedan bara att multiplicera.
Hög och ettan ger
1.2*3.13*3.54 = 13.3 total utväxling
Ett hjulvarv ger som du skrev 2.73 meter
1 rpm på hjulen ger 2.73*60/1000 = 0.1638 km/h
2000 rpm / 13.3 = 150 rpm på hjulen.
Alltså 150*0.1638 = 24.6 km/h
Din uträkning verkar alltså stämma även om du inte räknar som man brukar.
Högsta utväxling ger
1.2*1*3.54 = 4.25
2000 rpm * 0.1638 / 4.25 = 77 km/h
Lägsta utväxling med 3an på automatlådan ger
2.135*3.13*3.54 = 23.66
2000 rpm * 0.1638 / 23.66 = 14 km/h
Jonas Ryrfeldt skrev:Jo, nog har du räknat rätt, sånär som på några decimaler, men det spelar ingen roll... Låter som att du borde hamna ganska rätt med hastigheterna om du kör Drive i aut. hela tiden, fram/back i den manuella och hög/låg i Nivalådan. Högre transporthastighet tror jag inte du behöver bekymmra dig om....Räkna lite på hur fort den går om du varvar 3500....Inte säkert du vill åka fortare med en midjestyrd minilastmaskin... En fundering jag har är, hur det kommer att funka med fram/back växling med Driven i hela tiden.... Men förhoppningsvis funkar det fint med bromskiva på aut. som du tänkt. Tänkte du parallell koppla transmissionsbromsen med färdbromsen, eller har du någon annan finurlig idé?
Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Jonas Ryrfeldt skrev:Jag tror du lika gärna kan parallellkoppla transmissionsbromsen o färdbromsen, då behövs inga extra reglage att hålla reda på. Du måste ju ändå stå still, för att växla fram/back. Tror du ska ha skivan på automaten, borde va mindre risk att få "spänn" i lådan,när du ska växla. Bromsar du automaten har ju M40 iaf kedjan att "glappa på".Snurrig förklaring kanske..... Sen vet jag inte hur det är med MB automater, men en jänke automat skulle vilja ha en extra lagring innan du belastar den radiellt, som du tänkt o göra. Men det kanske sitter vettig lagring i lådan, eller?
Mvh Jonas Ryrfeldt.
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Bm röd, Vardis och 10 gäster