Sida 1 av 13

Projekt: hemmabyggd Minihjullastare.

InläggPostat: 23:57:48, 16-01-2012
av swampen85
Hej!

Denna tråd är tänkt att ta upp, och hålla igång mitt bygge av en
minihjullastare / gårdstraktor som jag länge drömt och fantiserat om att bygga.

Angående konstruktionen så har jag haft en skapligt klar bild i mitt huvud på ungeför hur jag skulle bygga och hur drivlina mm skulle fungera,
men självklart har man fått ändra lite efter byggets gång.
några ritningar eller byggplan / tidsblan finns inte, utan jag bygger utifrån tillgång på delar / material.


jag ser gärna att ni kommer med ideer, synpunkter och förslag, så skriv gärna om ni har några tips eller frågor!

hoppas att detta kan roa någon, eller kanske inspirera!

InläggPostat: 00:08:26, 17-01-2012
av fourdoor
Mig kommer det definitivt att roa, jag älskar såna här projekt!

:thummar:

Sv: Projekt: hemmabyggd Minihjullastare.

InläggPostat: 00:34:48, 17-01-2012
av swampen85
Volvo 1031 axel.
Bild
vanliga volvo 14" fälgar.
Bild
19.5" lastbilsfälg.
Bild
centrum ursvarvade.
Bild
"bultcirkeln" lite förminskad :grin:
Bild
alla 4 svetsade, in och utvändigt.
Bild
blästrade.
Bild
grundmålade med 2k Epoxy grund.
Bild
lackerad, och däck på. lite skillnad på storleken nu :)
Bild

InläggPostat: 00:48:57, 17-01-2012
av olle67
Vill inte va kritisk,älskar såna här trådar,,men blir de inte mkt belastning på volvo hjulbult????de ju redig skillnad på fälg från lastbil o personbil..

Sv: Projekt: hemmabyggd Minihjullastare.

InläggPostat: 00:57:13, 17-01-2012
av swampen85
Bild
bakaxeln skall naturligtvis försärkas upp mer, men principen synd väll på bilden.
Bild

Bild

Bild
är helt övertygad om att slaget på styrningen kommer att räcka till för att få maskinen tippig med upplyft last :lmao2:
Bild

InläggPostat: 01:06:00, 17-01-2012
av olle67
Detta blir kul o följa,, :thummar: du verkar gilla vw bussar med, :grin:

InläggPostat: 01:07:29, 17-01-2012
av swampen85
olle67 skrev:Vill inte va kritisk,älskar såna här trådar,,men blir de inte mkt belastning på volvo hjulbult????de ju redig skillnad på fälg från lastbil o personbil..


Att folk är kritiska, och har synpunkter är en stor del av poängen med denna tråd för mig! och som sagt, jag VILL ju ha synpunkter och tipps, ideer till förbättringar.

angående hjulbultarna så har jag också tänkt en del på dem, men eftersom att dessa hjulbultar håller på en 1600kg tung volvo 745 som åker 200 km/tim och svänger på torr asfalt, så tror jag inte att brytningen på denna blir större i dom betydligt lägre hastigheter :)
sen är det ju så att den "bärande" kraften ligger ju till större del på centrumet och centrumhålet i fälgen, och inte på själva hjulbultarna.
men tiden får utvisa detta, jag har inga bra ideer på hur jag kan göra om detta i dagsläget. :)
jag Hoppas att de ska hålla och fungera.

InläggPostat: 01:16:58, 17-01-2012
av swampen85
olle67 skrev:Detta blir kul o följa,, :thummar: du verkar gilla vw bussar med, :grin:


Hehe, tack! :) Jo, visst är det så! vw är väll min Igentliga passion! :off_topic:
slänger med en bonus bild från mobilen, saknas bla 3 st split-bussar på bilden, (54barndoor ,57 pilbuss, och 61, och nån mer typ1a :lmao:
Bild

Sv: Projekt: hemmabyggd Minihjullastare.

InläggPostat: 01:17:12, 17-01-2012
av Jonas Ryrfeldt
Heja,heja.... :thummar: Men egentligen förstår jag inte varför du ska bygga en gårdstraktor, du har ju redan en fin..... TL30 måste ju va en perfekt trädgårdstraktor! Själv brukar jag använda min Michigan 175 i trädgården......

Håll igång! Mvh Jonas Ryrfeldt.

Re: Sv: Projekt: hemmabyggd Minihjullastare.

InläggPostat: 01:53:33, 17-01-2012
av swampen85
Jonas Ryrfeldt skrev:Heja,heja.... :thummar: Men egentligen förstår jag inte varför du ska bygga en gårdstraktor, du har ju redan en fin..... TL30 måste ju va en perfekt trädgårdstraktor! Själv brukar jag använda min Michigan 175 i trädgården......

Håll igång! Mvh Jonas Ryrfeldt.


hehe! javisst har hon fått varit med om både de ena å de andra! :P men längtan efter en smidigare, snabbare traktor med snabbfäste, plogblad, pallgafflar mm är lite för stor! DOCK inte sagt att jag gör mig av med Allis i första taget! ;)


Här är i allafall en bild på fördelningslådan monterad, och provkörd med en hydraul motor och ett 3fas aggregat :P inte så lång räckvidd, men de fungerade.

lådan är från en Lada Niva och har Hög och Låg, samt Diffspärr.
utväxlingen är ungefär
hög: 1.5 varv in till 1 varv ut och
Låg: 2.5 varv in till 1 varv ut.


Bild

Bild


jag har tänkt att använda denna pump som "huvud pump" för lastaren mm, kan Någon berätta NÅGOT om den alls?
pumpen är Ny, och aldrig använd, men jag har INGEN aning om vad den kommer ifrån eller kapacitet mm, de står REICO sweden på den. och nr: 100652.
Bild
lite blandat "bra å ha" till lastaren mm :)

Bild
köpte 2 par nya kedjor från militären, som jag tror kan komma väl till användning :)

Bild

InläggPostat: 09:16:58, 17-01-2012
av Robban_C
Blir det inte lite egendomligt med midjen "off center"? Dom flesta lastmaskiner har ju midjan mitt emellan hjulen.
Bl a så kommer ju den där inte att spåra fram- och bakaxel. Det innebär ju att det blir konstigt om du åker med diffspärr i mitten eftersom bakaxeln då kommer att gå kortare sträcka.

Blir det mekanisk drift eller hydrostat?

Sv: Projekt: hemmabyggd Minihjullastare.

InläggPostat: 09:44:08, 17-01-2012
av Emrik F
Trevligt bygge! :) när du valde axlar, hade det inte varit en idé att tagit lamelldiffade axlar, eller är det sådan du har? har för mig att volvos lamelldiffade axlar var diffade upp till 50 km/h och det är ju ungefär den hastighet en hjulastare kommer upp i :) då slipper man den biten med att ha diffspärr, och hur får du spärrad diferntial i de axlar du har nu?

InläggPostat: 12:00:06, 17-01-2012
av swampen85
Robban_C skrev:Blir det inte lite egendomligt med midjen "off center"? Dom flesta lastmaskiner har ju midjan mitt emellan hjulen.
Bl a så kommer ju den där inte att spåra fram- och bakaxel. Det innebär ju att det blir konstigt om du åker med diffspärr i mitten eftersom bakaxeln då kommer att gå kortare sträcka.

Blir det mekanisk drift eller hydrostat?


som jag nämnde längre upp i tråden så beror midjans placering helt enkelt på att jag ska få plats med större delen av drivlinan Bakom midjan Utan att motorn sticker ut allt för långt bakåt.

Visst, jag hadde kunna förlänga även framdelen då, men då skulle hjulbasen (enligt mig) bli för lång. ang att hjulen inte spårar exakt så har de ju mindre betydelse då detta är en gårdstraktor, och för övrigt så har väll i stort sett Alla äldre skotare, dumprar mm förskjuten midja så de fungerar ju tydligen i allafall :)

det blir mekanisk drift.




Emrik F skrev:Trevligt bygge! :) när du valde axlar, hade det inte varit en idé att tagit lamelldiffade axlar, eller är det sådan du har? har för mig att volvos lamelldiffade axlar var diffade upp till 50 km/h och det är ju ungefär den hastighet en hjulastare kommer upp i :) då slipper man den biten med att ha diffspärr, och hur får du spärrad diferntial i de axlar du har nu?



Tack tack :) för de första, så valde jag inte axlar, utan tog dom enda 2 axlar jag hadde med samma utväxling i :)
och precis som du säger så har jag en Orginal volvo diffspärr som kanske (om det behövs ska i senare) lamelldiffen påverkas inte av hastigheten, utan låser "Procentuellt" ihop dom båda drivaxlarna, men det går ändå att vrida hjulen olika fort, som tex när man svänger.
den modell du tänker på är kanske volvo "slungdiff" som hoppar i vid hastig ökning av rpm i axeln och låser ihop drivaxlarna till 100% upp till ca 40 -50 km/h?

även med 2 st diffspärrade axlar, även om dom så skulle vara svetsade, så behövs ju en diffspärr i fördelningslådan i vilket fall, de är ju inte alls samma sak, utan den fungerar ju så att den ser till att båda "kardanerna" snurrar lika fort om man lägger i den, på så vis drar båda axlarna också.
helt Utan en diffspärr i växellådan, så kan det både i teorin och i praktiken bli så att bara en axel drar och en axel står utan drivning.

slutligen, min ide är Inkopplingsbar diffspärr i växellådan och i allafall 1 diffspärrad axel, på så vis drar i allafall 3 hjul, även om 1 hjul i teorin kan slira. då ska styrningen inta vara något större problem helle inbillar jag mig.

Tack för att ni tar er tid att läsa och kommer med synpunkter och ideer och frågor! :)

InläggPostat: 14:05:11, 17-01-2012
av Robban_C
swampen85 skrev:... som jag nämnde längre upp i tråden så beror midjans placering helt enkelt på att jag ska få plats med större delen av drivlinan Bakom midjan Utan att motorn sticker ut allt för långt bakåt. ...

Jag misstänkte att det var så.


Skilj gärna på diffspärr och diffbroms. Mig veterligen finns det inga Volvo personbilar (antagligen inga andra fabrikat heller) som har en riktig diffspärr.
Det är viktigt att använda rätt benänmning för att sökfunktionen ska fungera bra och ge rätt träffar.

Sv: Projekt: hemmabyggd Minihjullastare.

InläggPostat: 14:27:37, 17-01-2012
av Detroit
Ha Ha, såna här trådar gillar jag :thummar: ! Lustigt att de grejer du ska bygga av har även jag sparat på, samma bakaxlar nivafördelningslåda & banne mig exakt samma kolvar ( de gula ). Keep up the good work !