Robban_C skrev:Blir det inte lite egendomligt med midjen "off center"? Dom flesta lastmaskiner har ju midjan mitt emellan hjulen.
Bl a så kommer ju den där inte att spåra fram- och bakaxel. Det innebär ju att det blir konstigt om du åker med diffspärr i mitten eftersom bakaxeln då kommer att gå kortare sträcka.
Blir det mekanisk drift eller
hydrostat?
som jag nämnde längre upp i tråden så beror midjans placering helt enkelt på att jag ska få plats med större delen av drivlinan Bakom midjan Utan att motorn sticker ut allt för långt bakåt.
Visst, jag hadde kunna förlänga även framdelen då, men då skulle hjulbasen (enligt mig) bli för lång. ang att hjulen inte spårar exakt så har de ju mindre betydelse då detta är en gårdstraktor, och för övrigt så har väll i stort sett Alla äldre skotare, dumprar mm förskjuten midja så de fungerar ju tydligen i allafall
det blir mekanisk drift.
Emrik F skrev:Trevligt bygge!
när du valde axlar, hade det inte varit en idé att tagit lamelldiffade axlar, eller är det sådan du har? har för mig att volvos lamelldiffade axlar var diffade upp till 50 km/h och det är ju
ungefär den hastighet en hjulastare kommer upp i
då slipper man den biten med att ha diffspärr, och hur får du spärrad diferntial i de axlar du har nu?
Tack tack
för de första, så valde jag inte axlar, utan tog dom enda 2 axlar jag hadde med samma utväxling i
och precis som du säger så har jag en Orginal volvo diffspärr som kanske (om det behövs ska i senare) lamelldiffen påverkas inte av hastigheten, utan låser "Procentuellt" ihop dom båda drivaxlarna, men det går ändå att vrida hjulen olika fort, som tex när man svänger.
den modell du tänker på är kanske volvo "slungdiff" som hoppar i vid hastig ökning av rpm i axeln och låser ihop drivaxlarna till 100% upp till ca 40 -50 km/h?
även med 2 st diffspärrade axlar, även om dom så skulle vara svetsade, så behövs ju en diffspärr i fördelningslådan i vilket fall, de är ju inte alls samma sak, utan den fungerar ju så att den ser till att båda "kardanerna" snurrar lika fort om man lägger i den, på så vis drar båda axlarna också.
helt Utan en diffspärr i växellådan, så kan det både i teorin och i praktiken bli så att bara en
axel drar och en axel står utan drivning.
slutligen, min ide är Inkopplingsbar diffspärr i växellådan och i allafall 1 diffspärrad axel, på så vis drar i allafall 3
hjul, även om 1 hjul i teorin kan slira. då ska styrningen inta vara något större problem helle inbillar jag mig.
Tack för att ni tar er tid att läsa och kommer med synpunkter och ideer och frågor!