Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Minilastarbygge 100% eldrivet

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

danfuckingbanan (trådstartaren)

#1 » 04:41:02, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, vill börja med att tacka alla för all inspiration och kunskap man får genom detta forum och framförallt dessa projekt trådar med både färdiga och halvklara byggen.
Det är av just den anledningen jag nu vill dela med mig av mitt tilltänkta projekt här så att det kanske hjälper andra med deras byggen och funderingar.

Nu till själva projekter, jag har blivit inspererad av en del byggen här på forumet och även Norcar 755 minilastare som jag försöker komma så nära som möjligt i måtten som fin här: http://www.norcar.com/sv/minilastare/755xc
Sedan är det markusb´s lilla ellastare som jag följt sedan det startade 2014 och funnit mycket insperation och det är förmodligen största anledningen till att jag börjar med detta.

Jag har planerat att ta 2st stiga garden 8hp maskiner och använda bakdelarna vända mot varandra med växellådor och diffar på båda delarna samt en elmotor per v-låda så att jag får 4wd. Jag var och hämtaxe 2st exakt lika dana maskiner från 1999 så alla utväxlingar m.m borde stämma där.
Jag började med att plocka bort allt förutom bakaxlarna från maskinerna för att sedan helt enkelt kapa av dom där jag vill ha midjan.


Till midja tänkte jag använda 3st uniballs med en fästpungt i underkant och ett "dogbone" med två uniballs i övre delan och på så vis få pendlande midja som även är låsbar precis som Norcar löst det, även min gammla wille 445 som nu mera är såld hade på detta viset fast utan låsningen.

Elektroniken jag tänkt använda till drivningen är 2st 500w motorer ( 25.4v och ca 30A borde ge 762w per motor, rätta mig om ja har fel) och ett 100A fartreglage som är programerbart med back och broms från ebay. Jag tror dessa motorer räcker för bara framdriften av en ändå så pass lätt maskin, kanske landar på 3-400kg som mest skulle jag tro? Anledningen till att jag tror jag kör på dessa motorer är att de är svårt att få tag i nya 24v motorer med mer ös för en rimlig peng, blir 1700kr för dessa 2. Vill helst ha nya motorer så jag vet att dom är lika och drar lika mycket så inte ena motorn får släpa den andra så att säga? Eller tänker ja fel här?
Batterier har jag tänkt att köpa 2st nya 150A till golfbil som jag hittat för en skapling peng, men till att börja med för att testa så blir det nå andra gammla 12v som kopplas ihop.


Hydraulik och styring tar jag från en 24v gammal motviktstruck jag precis köpt av en bekant för ca 1kr kilot :lmao:
Inte hämtat den ännu så vet inte exakt vad det är för grejjor men det visar sig, förhoppningen är att det fins en användbar pump, orbitrol lite spakar/ventiler och nån kolv jag kan sno där.

Det kommer förhoppningsvis mera inom en snar framtid, om jag skriver lite luddigt och om det tar några daga innan nästa uppdate så beror de på att jag sitter på förlossningen o väntar på barn nr2 nu när jag skriver det här :ohnej: :hurra:

BILDER kommer i nästa inlägg när ja kommit hem härifrån! Kom gärna med tankar.
Tur att den gick sönder, den höll ändå inte!

7 personer gillar det här inlägget.
danfuckingbanan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:25, 01-06-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 409
Hyundai robex 55w-7
Polaris Sportsman 850 SP



MagnusGoransson

#2 » 09:28:34, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt!!!
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

markusb

#3 » 10:08:51, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt med ännu mer eldrift!
Extra kul att jag är en inspiration :shake_hands:

Var är det för motorstyrningar du tittar på?
Har dom strömbegränsning?

Din plan på midja verkar vettig. Två ledpunkter ger en kraftig mija. Mitt hjulnav funkar, men midjan kan röra sig en del på fel håll. Det är därför färgen är bortskavd på framsidan av benskyddsplåten :vissla:

När det gäller transaxlar osv från klippare så har jag ju testat begränsningarna på dessa... se bara till att tänka ett extra varv när du monterar dom så tror jag det blir bra.
Ex lagerbockar, extra stag osv. Förlita dig inte på utsprungskonstruktionen så att säga.

Detta följs!
Och lycka till med nr2 :thumme:
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

danfuckingbanan (trådstartaren)

#4 » 19:10:55, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna är en av dom jag kikat på. http://www.ebay.com/itm/10-50V-100A-500 ... SwuhhXUOpp

edit: Den har broms och regenerering vad jag kan förstå?

Som jag förstår så har denna ej någon broms men kostar inte så mycket heller....

Va tror ni om effekten på motorerna, räcker det ?

Det är inga transaxlar jag skall använda utan den siter en lös växellåda på ramen som driver axeln med en diff som på denna bilden.
Det blir extra lagerbockar så nära hjulen det bara går.
Bild
Tur att den gick sönder, den höll ändå inte!
danfuckingbanan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:25, 01-06-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 409
Hyundai robex 55w-7
Polaris Sportsman 850 SP

danfuckingbanan (trådstartaren)

#5 » 09:04:24, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen landat hemma och hunnit kika lite på prylarna. Va och hämtade en trucken som ja köpte för 1kr/kilo igår och började rota igenom den .
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hydraulpump med tillhörande tank kommer passa utmärkt. Det märks att grejjorna inte är från igår men skall fungera bra ändå. Sitter även en rejäl motorstyrning i trucken som kan ske går att användas ? Tyvärr satt det ingen orbitrol på trucken så är det någon som har en över för en billig peng så köper jag den gärna ?

Ang styrningen så vill jag inte att pumpen skall gå konstant utan bara starta när man styr , borde gå att lösa med en tryckströmbrytare va?
Alternativt 2 är att använda en styrväxel från en bil som marcusb har gjort , man kanske får en bättre styrning med orbitrol ?

Och så några bilder på gräsklipparna ...
Bild
Bild
Bild
Bild
Tur att den gick sönder, den höll ändå inte!

1 person gillar det här inlägget.
danfuckingbanan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:25, 01-06-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 409
Hyundai robex 55w-7
Polaris Sportsman 850 SP

ord bind

#6 » 14:40:29, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det krävs lagring ända inne vid "diffklumpen" om du ska belasta mer än ca:100kg.
Dock krävs ingen avancerad lagring ett glidlager fungerar bra,tex plastskärbräda. :thumme:
Passa på att fylla diffarna med något hårt och segt fett för "difbromsefekt" funkar kanon.
Gjorde så på min stigapark med samma difftyp. :rock_on:

edit: slant på knappen.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

danfuckingbanan (trådstartaren)

#7 » 18:23:10, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en till donatortruck idag. 24v något nyare och tyvärr ingen orbitrol där heller. Men lite nyttiga prylar fins det.Bild
Tur att den gick sönder, den höll ändå inte!

1 person gillar det här inlägget.
danfuckingbanan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:25, 01-06-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 409
Hyundai robex 55w-7
Polaris Sportsman 850 SP

danfuckingbanan (trådstartaren)

#8 » 18:25:08, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset, hade bara tänkt att lagra längst ut men som du säger så är det nog bra att få dit någon form av lager längre in också... Men det är i get stort problem :) tack för tipset.
Tur att den gick sönder, den höll ändå inte!
danfuckingbanan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:25, 01-06-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 409
Hyundai robex 55w-7
Polaris Sportsman 850 SP

danfuckingbanan (trådstartaren)

#9 » 22:17:38, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sonderade lite i min container de ja har bla en nedskruvad 48v green klippare av märket ransomes (stavning) motorstyrning till den är en Curtis som det står 36-48v på, undra vad som händer om man försöker köra den på 24v ?


Bild
Bild
Vad tror ni ? Går det att använda den till mitt 24v system ?

Hittade även en fotgas fram/back tryck foten fram för framåtdrift och bakåt för bakåtdrift

Bild
Bild

För att lösa fram / back på klipparen så används 2st relän .

Gick även egendom truck nr 2 lite snabbt och tror mer på den hydraulpumpen som är lite mordärnare och är på 3kw.


Bild
Bild

Denna pump är även skruvad uppe på en lämplig tank, kanske behöver korta tanken en aning bara, det återstår att se.



Bild
Bild

Här kommer även en bonus bild på min eldrivna trial hojj, electric motion 5,7

Bild
Tur att den gick sönder, den höll ändå inte!

2 personer gillar det här inlägget.
danfuckingbanan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:25, 01-06-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 409
Hyundai robex 55w-7
Polaris Sportsman 850 SP

markusb

#10 » 23:22:20, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontrollern har garanterat en batterispänningsövervakning som gör att den inte fungerar vid 24V. Alternativt sänker effekten ut rejält.
Bör stå i en manual.
Om någon har lagt ut schema på den kan vi ev lista ut hur processorn mäter spänningen och kanske ändra där.
Kan vara så simpelt som en spänningsdelare...
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

danfuckingbanan (trådstartaren)

#11 » 08:38:29, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr hittar jag ingenting vettigt ang controllern förutom att jag kan ställa ampere för gas o broms bakom 2 skruvar. Jag ska åka in till den lokala elfixaren här i stan Elektronik komponent , dom löser tame fan allt från att laga utdömda förstärkare till div andra componentbyten för fika pengar :)
Tur att den gick sönder, den höll ändå inte!
danfuckingbanan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:25, 01-06-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 409
Hyundai robex 55w-7
Polaris Sportsman 850 SP

danfuckingbanan (trådstartaren)

#12 » 10:02:35, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller vad tror ni om att köra fanskapet på 36v ? Va tycker 24v hydraulpumpen om det ? Det blir visserligen jobbigare att hitta en laddare men kan få tag i lite starkare drivmotorer för samma pengar och även använda Curtis styrlådan . Hmmmm
Tur att den gick sönder, den höll ändå inte!
danfuckingbanan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:25, 01-06-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 409
Hyundai robex 55w-7
Polaris Sportsman 850 SP

danfuckingbanan (trådstartaren)

#13 » 15:47:30, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad jag skriver utan att få svar :D

En till tanke, min Curtis controller är till för dc series motorer , men de motorer jag kollar på är vanliga motorer typ som denna.
Bild

Går det att använda min controller till dessa motorer eller blir det pannkaka ? Tänkte köra med 2st likadana 1000W motorer i så fall.

Kopplingsschema från gräsklipparen controllern är i från. Det är 4 anslutningar på den motorn .
Bild
Bild



Edit :

Jag hade skrivit så många inlägg på raken så jag tänkte att jag fyller på detta istället.

Som vanligt när en annan börjar med nått så spårar de ur en del, :mrgreen: jag bestämde mig för att skrota gräsklipparna helt och bara ta v-låda och axlar för att sedan bygga en helt ny ram på liknande vis som norcar med plåt så att säga istället för rör osv som många andra bygger med.
Ramen blir i 6mm plåt och är beställd av en polare som jobbar på en lämplig firma. :buga:
Har även bestämt att det blir 36v i maskinen och kommer då köra hydraulpumpen på 12v för mycket men den går inte så hårt så det skall inte vara några problem. Skulle den haverera så har jag en extra på hyllan.
Återkommer med fler bilder så fort jag fått mina plåtbitar :)
Tur att den gick sönder, den höll ändå inte!
danfuckingbanan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:25, 01-06-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 409
Hyundai robex 55w-7
Polaris Sportsman 850 SP

danfuckingbanan (trådstartaren)

#14 » 20:39:03, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hunnit med lite mer...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Inte så mycket till "verkstad" just nu då ja även bygger hus och då sålt de gamla så får hussera i och runt t min container ja inrett :)

Har även hittat rattstång med ratt , orbitrol samt Wire styrt ventilpaket till bygget.
Tur att den gick sönder, den höll ändå inte!

2 personer gillar det här inlägget.
danfuckingbanan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:25, 01-06-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 409
Hyundai robex 55w-7
Polaris Sportsman 850 SP

atlashjul

#15 » 20:42:22, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha plåten till lagring på axeln eller ser det bara så ut..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se