Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Traversens upphängning

105 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 21:24:27, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygget av min maskinhall pågår och jag jagar skrotbalk för att hänga upp traversen.
Bild

Nu har jag via en kompis funnit balk.
300mm bred och 120mm hög Ubalk 10mm tjock

Balken skall alltså vara 8 meter lång och traversen kommer att hänga 1 meter från stolpen (väggen), De övriga 6 meterna (i mitten) kommer inte ha någon extra beslastning nedåt.

Jag vet alltså inget om stålkvalite
Priset är några kr mer än skrotvärdet per kg

Så då kommer frågorna
Vad är skrotpriset på stålbalk.
Vilken stålbalk behöver man?
en U formad (med U upp och ner) med en maxhöjd på 195mm skulle passa mig bra i konstruktionssyfte.
Belastningen på en punkt (av de 6 punkterna som traversen hänger i) skall landa på 785 kg lite för lågt räknat vid 500 kg last i traversen.
Traversbalken väger 18kg per meter och det är knappt 30 meter balk.
den 8 meter långa balken står på ben ned till betongplattan
traversbalken hänger alltså 1 meter från väggen in på den 8 meter långa balken (som går parallelt med takstolen)

/Jan


Gå till lösningen
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



jörgen.ottosson

#2 » 21:43:06, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

U-balk bygger man inte travers av, den är alldeles för instabil och osymetrisk . ( och balken är starkast med u:et liggande på sida ) Två U-balkar sammansvetsade rygg mot rygg liknar en H-balk/I-balk kan vara OK, men är onödigt tunga.

Skrotpriset just nu är inte så mycket, så "några kronor över" består nog till största del av just de kronorna.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

QV_ (trådstartaren)

#3 » 22:42:50, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske får förtydliga mig
Traversen är en Demag KBK II balk som hänger på M12 gägnstång (om jag inte missminner mig)
Det är alltså denna gängstång som skall hållas på plats av U balkarna.

Nu kan det vara att Ubalk inte är bra, men kanske bra nog?
Så max 1 ton i denna M12

1 ton kommer av min slagning i Demag´s brochyrer och lite huvudräkning.
500 kg last
30 kg travers
2x5 meter traversbalk a 18 kg/m
7 meter traversbalk a 18 kg/m
totalt 836 kg i en punkt = c:a 1 ton

Men blir U balk instabilt 1 meter ifrån stolpen? att den blir det 4-5 meter ifrån en fästpunkt, det kan jag tänka mig. Men 1 meter ifrån?

/Jan

Och att det tjatas om U balk är att den alltså finns... men kanske för tung och därmes inte ekonomisk eftersom det bättre? allternativet är mycket lättare...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#4 » 22:52:09, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Jag har alltså redan köpt 31 meter KBK balk och skall upp med 2 traversbanor på c:a 10 meter st
Sedan skall det hängas en 7 meters balk emellan dessa så att det blir en heltäckande travers på dessa 70 m2

Vad jag inte har är balkarna i taket som gängstången skall sitta i.
Det kan vara vadsomhelst, helst billigt men inte nödvändigt.
Skall jag köpa nya balkar så vill jag ha rätt dimentionering så man inte betalar för mycket.
Traversbalken KBK II är godkänd för 500kg så det skall allt klara av men rent praktiskt kommer (nog) de flesta lyft vara mindre än hälften. Men något lyft kommer att vara däromkring. Saxlyften väger 500kg.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jörgen.ottosson

#5 » 22:54:34, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra med ett förtydligande, då förstår jag att du tänker fästa traversen i U-balken. U-Balken blir inte "instabil" på korta avstånd, men på längre.....även om du belastar den nära änden så kommer ändå mitten av balken att bära last (böjmoment). Jag kan (vill) inte ge några råd mer än jag gjort, då u-balk normalt inte används till detta.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

QV_ (trådstartaren)

#6 » 23:06:18, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK då släpper vi U spåret

Det har ju pratats om HEA 120 balk i en paralleltråd
HEA 120 balk 8 meter x 3
HEA 120 balk 3,5 meter x 6
kostar 20,000 nytt. Lite mycket

IPE 80 balk kostar då 6,000 nya och det är ju en OK summa om de håller...
Ny balk är ju trevligare än rostig balk

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jörgen.ottosson

#7 » 23:19:17, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill hitta ett ekonomiskt alternativ att fästa traversen, ska du titta på takkonstruktionen, finns det möjlighet att fästa där på ett bra sätt? ( på skissen du visar, i bilden ovan, är ju traversen fäst i betong valv/bjälklag) Du kanske kan hänga balkarna i varje takstol/bjälke med hjälp av de skruvar du talar om, då kommer lasten att fördelas på många punkter, och varje punkt kommer inte att behöva bära så stor vikt.

Med lite klurighet, och ev. hjälp från tillverkaren av traversen eller en byggnadsingenjör/takstolskonstruktör så tro jag du inte behöver balkar över huvud taget. (det måste väl vara största besparingen :grin: )

(HEA120 ska inte heller belastas på de längder det är frågan om, så för en säker konstruktion så bör du titta på att staga balk/infästningar med hjälp av taket/takstolar/bjälklag.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

QV_ (trådstartaren)

#8 » 10:06:06, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började med att försöka få infästningarna gjorda i byggnaden och intergrerade i takstolarna men det var ingen (KA, Husritaren eller takstolsfabrikant) som ville ta i ämnet. Det var för svårräknat.

Så då släppte jag detta. Man kan ju naturlitvis ta hjälp av takstolen :-) men konstruktionen skall ju ha möjlighet att klara lasten på egen hand.

Balken i taket står på pelare direkt mot betonggolvet. Eller är tänkt att belasta kantbalken. C-byglarna ligger på CC300 och kantbalken är 300x400 med 4 kamjärn på 16mm.
Jag har ju ingen utbildning i att räkna på laster om man bortser ifrån ankarpunkter inom bergsklättring då.

Bild

Jag har alltså tänkt att placera dessa saker som håller traversen upp i närheten av takstolens underram.
Men man får väll slå upp Karlebo Handbok och se om man förstår något....

I min teoretiska värld så kommer merparten av belastningen att komma på pelaren (alltså mer än 50%) så belastningen mitt på torde då bli typ 300-400 kg av de 800 kg man får av traversen samt 70% av balkens vikt vilket på en I 80 blir ytterligare 70 kg. Men detta är bara vad jag tror utan att ha försökt räkna på det.
Sedan vet jag inget om U balk uppförande under belastning eller så annat än att den är dålig och skall undvikas. Att svetsa om en U balk till en fyrkantsprofil låter som ett tråkigt projekt. Då är det ju bättre att jaga något annat.

För 1 tons belastnning kan bara uppkomma i en punkt i taget. Jag har ju bara en traverskrok.

Men så har ingen utbildning i ämnet heller.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#9 » 10:32:47, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är bra för mig att skriva om saker jag inte förstår är att man tänker i fler banor då (iallafall jag)
så om den totala järnvikten blir lägre så är en "takstol" inget bekymmer att montera upp.

Bild

Jag är inte ute efter "minsta arbete" utan "minsta pris" för det finns så många andra hål att lägga pengarna i. Som en tvåpelarlyft utan balk i taket och utan balk i botten...
/Jan

Att hitta formel och statiska värden för I balk i Karlebo var gjort på några minuter. Men sen hummm. Får leta upp någon bok i konstruktionslära för att se hur man räknar med dessa formler..
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#10 » 17:01:08, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tag på begagnad traversbalk från en stor industri som ser ut ungefär som din, fast min hade slät översida och var nog bara godkänd för 250 kg. Där hade man svetsat fast ett fyrkantrör, 50*100 mm, ovanpå på högkant. Sedan var detta frihängande på ganska många meter.

Kanske en variant för dig, att svetsa fast U-balken upp och ned över traversbalken. Jag har för mig kravet på min balk var minst 10 cm svets varje meter.

Jag jagade takhöjd, så jag ville ha min så låg som möjligt. Jag sågade bort fyrkantröret, svetsade på ett plattjärn på flatan tvärs över balken så jag kunde fästa en gängstång på var sida om balken. Gjorde ett ok som passade precis över träbjälken över traversbalken. Ett ok över, två gängstänger genom mellanbjälklaget och plattjärnet under taket. En sådan uppfästning var 50:e cm. Har hållit för långt över 500 kg, troligen över 1000 också... :vissla:
Varje längsgående balk hänger alltså i en bjälke.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jörgen.ottosson

#11 » 18:41:04, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ta detta som ett "hypotetiskt resonemang" ( = det är inget jag skulle rekommendera dig att göra utan beräkning, men det är troligen möjligt) Jag antar att du gör detta för "privat bruk"

Takstolar är dimensionerade för att bära bla snölast, utöver själva taket vikt, beroende på vilken del av landet det är så är det allt mellan 150-350kg/m² eller kanske mer/mindre....i vissa delar.
Om din byggnad har takstolar med cc1200mm ( dvs ca1,2m mellan takstolarna) och byggnaden är 8m bred. då bär varje takstol ca 1,2x 8 = 9,6m² ....lastade med snölast blir detta mellan : 9,6x 150kg = 1440kg ..och...9,6x 350kg = 3360kg (i exemplet)

Om du hänger en vikt (tex din travers) nära en knutpunkt i takstolen kommer den att fördela vikten ganska bra... (ex. "svarta lådan" i skissen)
Bild

Jag skulle ,för resonemangets skull, kunna tänka mig att man gör ett fäste i en takstol på en rimlig punkt där man kan fästa traversen och provbelasta den punkten. Om punkten kan belastas utan att takstolen böjer ned sig speciellt mycket (du måste mäta detta, med tex golvet som referens....med hjälp av lod eller måttband) kan man tänka sig att punkten tål den vikt du provbelastat med. Då kommer de övriga, motsvarande punkterna på de övriga takstolarna troligen också att tåla vikten. Sen är det bara att göra en bedömning om den vikten är tillräcklig för att bära belastningen från traversen.

åter igen det är inget jag "rekomenderar att göra" det är bara ett resonemang om hur man "hypotetiskt" skulle klara sig utan att beräkna.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Skru'are

#12 » 19:53:19, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen är inne på det optimala sättet. Lyft inte när det ligger snö på taket eller skotta.
Du kan även skjuta in 2" x 9" på högkant från gaveln, fästa intill stången i takstolens stångbärverk och omlottskarva eller laska i 1/3-punkterna. Då belastar du jämnare.
:photograph: Skiss på takstolen med mått! Foto. :skriva2:
Snözon? :skriva2:
Då kan du få ett mer preciserat svar. (Jag förstår Jörgens försiktighet, men även hans pragmatiska resonemang och "hint".)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_ (trådstartaren)

#13 » 20:56:45, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina 13 takstolar är i 5 varianter....
De kommer i morgon kl 11

men i det stora hela är det 195x45 i botten och 220x45 på ovansidan
klimatklass 2
säkerhetsklass 2
snölast 2000
vindlast 756

Har 41 sidor beräkningar på takstolar men många siffror är det...
Vissa delar av hallen är fritt upp till nock och där ligger då en 225*115 limträbalk på 4 meter.
I och med att det är fritt upp till nock så kan man inte avlasta traversen varje 1200mm
Det finns en passage på 3600mm där 2pelaren skall stå.

Detta med att mäta svikten hade jag fundering på att göra på valda balk. Saxlyften väger runt 500 kg så med den har jag maxlast fixad.
I och med att jag då har pelare så borde det räcka att mäta på mitten av de tre balkarna.
Åker till den lokala smeden (som har bra rykte) och frågar vilken i balk man kan använda som "minsta möjliga". Utgår ifrån att han har sett en och annan traversbalk i verkliga livet.
Sviktar de så får man bygga ett A ovan för att stabilisera.
Det här med att svetsa ett plattjärn ovan traversbalken finns i Demags originalsortiment.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jörgen.ottosson

#14 » 07:06:21, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

snölast är N/m² ...så ca 200kg/m²
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#15 » 08:02:30, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

och 200kg/m² är inget att beräkna extra 500kg punktbelastning på utan här gäller det mer att rädda takstolen från att brytas sönder när man använder beräknade punktlaster.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se