Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Traversens upphängning

105 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Skru'are

#16 » 12:33:41, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Mina 13 takstolar är i 5 varianter....
De kommer i morgon kl 11

men i det stora hela är det 195x45 i botten och 220x45 på ovansidan
klimatklass 2
säkerhetsklass 2
snölast 2000
vindlast 756

Har 41 sidor beräkningar på takstolar men många siffror är det...
Vissa delar av hallen är fritt upp till nock och där ligger då en 225*115 limträbalk på 4 meter.
I och med att det är fritt upp till nock så kan man inte avlasta traversen varje 1200mm
Det finns en passage på 3600mm där 2pelaren skall stå.
/Jan


Allt går tydligen att krångla till... :djaevul:

Att ha pelare som begränsar är ingen höjdare. Det är kanske där du skall lägga stålbalken i stället ... Och samutnyttja...
Takstolarna kan kanske kompletteras enkelt...
Jag tror fortfarande på Jörgens idé. Men utan kompletta ritningar (plan och snitt inkl takstol) är det svårt att bedöma; det är för lite fakta i relation till frågan.
Frågar du efter hjälp, så får du också ge förutsättningarna...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



jörgen.ottosson

#17 » 18:54:08, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:och 200kg/m² är inget att beräkna extra 500kg punktbelastning på utan här gäller det mer att rädda takstolen från att brytas sönder när man använder beräknade punktlaster.


Ja, det är delvis rätt.....Man måste tänka på var på takstolen man för in punktlasten, ja. Men för att en takstol (eller balk) ska tåla en viss utbred last (= snölast,kg/m² ,i detta fall) så måste den tåla ett vist böjande moment.....och hittar man en bra infästningspunkt kan man nyttja den "momentkapaciteten" till att bära en punktlast. ( och i normalfallet bär man då göra beräkningar för att verifiera detta....)

tex. så kan en balk som bär en utbredlast på sin hela längd, bära halva den lasten som punktlast på två punkter 1/4 av längden in från sidorna ( enligt lastkonstanten från Tibnor konstruktionstabeller lastfall 22) Detta gäller en balk, i fallet takstol (fackverk) så måste punkten där man för in lasten vara lämpad för att ta upp den lokalt....)

Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#18 » 19:34:48, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev: .... Ja, det är delvis rätt.....Man måste tänka på var på takstolen man för in punktlasten ....


Ville fokusera på själva huvudproblemet, var man gör upphängningen, där är ju huvudproblemet, och lösningen på problematiken också.

var traversbalken är i förhållande till byggnaden är redan fastlagt i en ledd, sedan går uppsägningarna att sätta tätare där det behövs för att avlasta varje punkt, eller sätta en balk ovanför traversbalken, mycket går att göra...

Tänkte på din försiktighet i frågan om U-balk, och hur andra svarar i andra frågor :)

Här behöver man vara i byggnaden med en saxlift och titta på varje position hur det ska lösas.. på distans kan du enbart beräkna det du får uppgifter om, du kan teorin utan och innan :thummar:

Ser så många eventuella bananskal som du skulle kunna halka på och slå bakhuvudet i en uppstickande M12 expander, det är det sista jag vill se...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_ (trådstartaren)

#19 » 21:26:31, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är iallafall takstolarna på plats.
På ritningsunderlagen var det 5 variantet men i verkligheten kom det bara 3 varianter...
Vanlig takstol
Takstol med avlastning för limträbalk
"Takstolsben" som vilar på limträbalken.

Sen blir byggnaden isolerad vid yttertaket så över pelarlyften är det tomt. Förutom då de två traversbalkarna och den takföljande porten...

Läste på ritningunderlaget till takstolarna att normalbelastningen motsvarade en nedböjning på 0,8 -1,3mm lite beroende på takstol...
Det blir inte lättmätt.

Känner igen "22" ifrån Karlebohandboken fast där var de valfritt avstånd och inte en 1/4 in.
Jag skall ju 1/8 in så det torde betyda att man kan belasta mer än ½ vikten.

Det betyder då att jag skall finna en i-balk som klarar av 2 ton (eller något mindre) jämt fördelat över 8meter balk.
Praktiskt för enklaste montage bör den vara max 140mm höjd.

Vi får se vad smeden säger. För just nu har jag jämt göra att hinna med att fixa fram material som av vissa anledningar inte kom så byggjobbarna önskar.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#20 » 08:18:43, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:
QV_ skrev:men i det stora hela är det 195x45 i botten och 220x45 på ovansidan
klimatklass 2
säkerhetsklass 2
snölast 2000
vindlast 756
/Jan


det är för lite fakta i relation till frågan.
Frågar du efter hjälp, så får du också ge förutsättningarna...


Det ovan är det som stod i en "tydlig" ruta.
Men vilken information som är väsentlig av de 30 sidorna med siffror vet jag inte....
Men om någon vecka eller så är byggnaden färdig förutom portarna som jag inte har beställt ännu. Då kan jag börja med ämnet igen.
Det är jämt göra att hinna med och serva 3 byggjobbare.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#21 » 08:24:09, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
En blid på taket.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jörgen.ottosson

#22 » 11:51:53, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I nocken på sektionerna med full takhöjd, har du ett ganska tydligt exempel på vad du behöver i balkväg för att överbrygga gapet. Det finns ju en möjlighet att kopiera den lösningen för att skapa infästningspunkter för traversen där det inte finns en underram till takstolen. (självklart är det inget jag räknat på, utan det är mera principen jag menar....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

QV_ (trådstartaren)

#23 » 17:58:40, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just denna balk är en 225x115 Kvalite GL30c.

/Jan
Just kvaliten sa mig inget men jag har knappt hållt på med limträbalkar.
Men än så länge är mitt försthandsval att ha balkar på 8 meter mellan långsidorna.
Vill gärna ha en uppfattning om kosten på den lösningen innan jag överger den.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jörgen.ottosson

#24 » 21:59:33, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gissning är att du har svårt att bygga den lösningen med balkar som väger mindre än 20-30kg/m ......och då beror "kosten" bara på hur många upphängningspunkter du behöver för att lättraversens balkar ska bära vikten. ( du behöver ju en balk per upphängnings punkt, om man ser till en sida)

om 3 st punkter. 3st x 8m x 20kg x 18kr/kg= 8640kr .....till 12 960kr (för 30kg/m balk)

om 4 st punkter. 4st x 8m x 20kg x 18kr/kg= 11520kr....till 17 280kr (för 30kg/m )

...osv.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

QV_ (trådstartaren)

#25 » 21:55:25, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:I nocken på sektionerna med full takhöjd, har du ett ganska tydligt exempel på vad du behöver i balkväg för att överbrygga gapet.


Har funderat på detta..... Känns som en tankevurpa.
Nu behöver ju inte traversbalken infästas var 1200mm utan den håller för 5000mm
Infästningen var 1200mm var väl för att minska belastningen på infästningslunkterna.

Om man då lägger en balk mellan två takstolar för att få fler infästningspunkter till traversbalken så kommer väll dessa nya infästningspunkter att belasta de två bärande underdelarna på takstolarna på samma sätt som om man fäste traversen direkt i underramen på takstolarna. Man slipper ju desutom vikten på limträbalken.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jörgen.ottosson

#26 » 22:07:35, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
jörgen.ottosson skrev:I nocken på sektionerna med full takhöjd, har du ett ganska tydligt exempel på vad du behöver i balkväg för att överbrygga gapet.


Har funderat på detta..... Känns som en tankevurpa.
Nu behöver ju inte traversbalken infästas var 1200mm utan den håller för 5000mm
Infästningen var 1200mm var väl för att minska belastningen på infästningslunkterna.

Om man då lägger en balk mellan två takstolar för att få fler infästningspunkter till traversbalken så kommer väll dessa nya infästningspunkter att belasta de två bärande underdelarna på takstolarna på samma sätt som om man fäste traversen direkt i underramen på takstolarna. Man slipper ju dessutom vikten på limträbalken.

/Jan


Jag förstår hur du tänker, men balken fördelar ju lasten (från mitten) på två riktiga takstolar, dessutom fäster du ju balken även i "takstolarna" utan underram, precis som i nocken. (så du får hjälp av fler delar att transportera lasten till väggen....det är ju den vägen kraften ska gå för att komma till marken) ......men om du säger att traversbalken tål 5m spann, så är det kanske inte ett problem (annat än att infästningspunkten ska tåla lasten. :klia:

Hur långt är avståndet utan underram? ...3,6m ?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

QV_ (trådstartaren)

#27 » 22:21:28, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid den lösningen så blir det enklare med längre M12 gängstång och skippa balken.
Avståndet är 3,6 meter ja.

De 2 takstolarna utan underram vilar på balken så den kraften kommer alltid tillbaka till de två bärande takstolarna.

En "takstol" av 80mm i balk med några snesträvor i underkant vore något något att fundera på iallafall.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#28 » 22:24:52, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jörgen.ottosson

#29 » 06:53:59, 20-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, extraförstärkning närmast väggen kan man ju överväga. Tänk bara på att resonemanget bygger på antagandet att takstolarna håller för lasten. Det bör man kontrollera genom att provlasta, med en last man tror är rimlig.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

QV_ (trådstartaren)

#30 » 22:40:06, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att fördela en travers vikt över takstolarna utan underam låter sig inte göras lätt..... Nu skall gipset på.

Bild
Bild

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se