Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Tamrock skruvkompressor, ombyggnad från el till dieseldrift.

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 20:17:15, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tagit beslutet att byta motor på vår storkompressor, en äldre Tamrock 150, ska ge runt fyra kubik har jag för mig och har en elmotor på 30kW@2900rpm. Elmotorn har fått tokkortis och det som händer är att det kommer ett stort surr & en liten strimma rök ifrån den, samtidigt som både kompressorns 63A säkringar & inkommande 125A blåser omedelbart. Har för mig att vi kollade att den går att rotera, men det ska givetvis kollas igen, den stängdes bara av en dag och startade inte nästa gång vi skulle ha den.

Ström finns, och är billigare än diesel, men den blir ju mobil på ett annat vis med dieseldrift. Och jag använder ändå inte denna mängd luft dagligen.


Är varvtalet kritiskt på en sådan här maskin, eller går det bra att köra med lägre varvtal om det inte krävs full luftmängd, eller blir det fiasko med oljeseparatorn & skruvenhetens smörjning & kylning?

Blir några bilder på skrotet vid tillfälle :vissla:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Karl Andersson

#2 » 21:49:12, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är ett projekt att följa! Lägre varvtal bör inte ställa till det. Separatorn bör du dock inspektera före uppstart så den inte rostat. Blir gärna kladdigt om man trycker ut 30 liter kompressorolja i luftsystemet :grin:
Blir det remdrift eller direktdrivning?
Hakoona Matata

1 person gillar det här inlägget.
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

bonnen513

#3 » 21:57:44, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

har röken kommit ut så är det kört med den motorn

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Turbodiesel (trådstartaren)

#4 » 21:59:47, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Direktdrift i första hand, kan bli VW 1,9Tdi med mekpump, eller BMW tds, om det inte dyker upp en lämplig industrimotor. Gärna någon japansk historia.

Eldrivna större skruvar var ju billiga på blocket, så jag skäms inte så mycket att modda den här. Och en liten enkubiksskruv (Fini 7,5kW) med kass styrenhet har jag som väntar på PLC bygge. Räcker den till blästerskåpet tillsammans med baskompressorn är det fint, men jag tror inte det.

Kompressorolja & blästersand blir inte nå fint, aldrig mer.. :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#5 » 22:07:42, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du märkskylt på åbäket? Borde ju finnas rpm osv. de är ju viktigt på skruvar! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Turbodiesel (trådstartaren)

#6 » 22:08:32, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs första inlägget lilla vän..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#7 » 22:13:50, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej: Inte ofta jag missar gumman :djaevul: Men du den är lågvarvig kan de verkligen funka? Nåja du ordnar nått i rapportväg förstår jag längre fram! Förslag Caddy sugdiesel räcker bra eller? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

MekJan

#8 » 22:23:22, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På asfaltverket jag jobbade på några år så mördades elmotorn efter några tungstarter ,visade sig efter byte till motor nr 2 för ca 30 K att det fortfarande gick för tungt ! Det visade sig efter rivning av skruv att efter byte av klokoppling blivit axialspel på skruven som grävt sig in i gaveln . :huh: Resultatet blev skrot av motor , skruv och en dyr motor i hyllan på lagret samt köp av en ny kompressor. :screwy: Så kolla att skruven är felfri innan det läggs ner mer möda ! :thummar:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Turbodiesel (trådstartaren)

#9 » 22:33:21, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, men jag är nästan säker på att motorn ensam är boven i dramat här, den är så totalt kortis och det beror inte på att den gått varm heller, luktade absolut inget mer än vanlig fukt om den när vi provade. Skruven ska kollas så gott det går, men jag tänker inte öppna den i onödan.

28k timmar är det på den, så är den dålig beror det nog mer på rost & överdrivet stillestånd. Den har bott inomhus, dock ej uppvärmt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

boiler109

#10 » 22:39:38, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis, kolla axialspelet på skruven har hört genom åren med service personal angående skruvar så är det att efter x antal 1000 drift timmar så händer det ofta att sruvarna går i gaveln,rikt linje är ca 50000 h sedan lagerbyte.Ang separator så finns det ett filter separatorn som skall bytas kommer inte i håg hur ofta men när kompressorn börjar skicka mycket olja i luften sår det dags för byte.

1 person gillar det här inlägget.
boiler109
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:32:48, 22-10-2012
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel (trådstartaren)

#11 » 02:37:12, 20-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev: :ohnej: Inte ofta jag missar gumman :djaevul: Men du den är lågvarvig kan de verkligen funka? Nåja du ordnar nått i rapportväg förstår jag längre fram! Förslag Caddy sugdiesel räcker bra eller? :vissla:


:skratta3:
Vet inte om skruvenheten har någon uppväxling internt, liten är den i alla fall, men elmotorer av den här modellen har av naturen inte högre varvtal än teoretiska 3000rpm. Och det är motorn som ska ersättas.

Några caddy sugdieslar har jag inte, men väl turbomodeller, jag tror att 1,9Tdi (90hk) är tillräckligt vridstark för uppgiften. Nackdelen är kamrem, men å andra sidan är det inget problem av rang.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Norpan

#12 » 18:56:58, 20-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 1,9Tdi trivs väl rätt bra vid knappt 3000rpm, förutom den obelastade bränsleförbrukningen,
gissar att det står 2880 eller nåt sånt som märkvarvtal på den döda motorn.
Kolla så Tdi:n går på rätt håll innan du börjar bygga, skruvkompressorer är av sin natur lite känsliga på rotationsriktning.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#13 » 19:21:33, 20-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högerrotation är det på den, så det är rätt i alla fall.

Jag får riva skalet på den innan det blir några bilder, innanmätet är så vansinnigt skitigt att det knappt går att se vad det är för något. Garanterat otvättat sedan den installerades i det hemskt trånga kompressorhuset. Råttorna har haft den som hotell, eller möjligen bordell sedan den lade av oxå..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Karl Andersson

#14 » 21:45:47, 20-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

28000 timmar är i sig inte anledning till att riva skruvpaketet. Slitna skruvpaket med felaktiga toleranser ger oftast upphov till andra fenomen typ varmgång på grund av backläckage / dålig oljecirkulation . TD lär nog lyfta på insugsregulatorn å slå en glutt ner när han vevar runt paketet med tassen efter att ha skrotat bort den brunna elmotorn.
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Turbodiesel (trådstartaren)

#15 » 23:10:40, 20-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, skruven ska kollas utifrån, är inte så orolig egentligen. Känns dock inte vettigt att plocka ner den i molekyler, och skär den av en eller annan anledning så är det ingen större katastrof det heller (den skulle ändå vippas i flaket egentligen). Hade någon gammal Holman rotair dieselskruv från tiden strax före hedenhös, och den ylade som en hårt r%vkn#llad varg, men den kroknade inte så länge den var här. Möjligen att den skulle vara så..

Den här Tamrocken lät inte plågad i alla fall, när den gick.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se