Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Tamrock skruvkompressor, ombyggnad från el till dieseldrift.

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Norpan

#16 » 20:47:04, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir ju spännande att höra hur den låter ihop med en 1,9Tdi.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige



Turbodiesel (trådstartaren)

#17 » 22:49:51, 24-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bar in det här skräpet för en snabbkoll, skalet verkar inte gå att ta bort på något enkelt sätt (det är en del av ramen) så det måste kanske dieseliseras osynligt. Det är emot mina principer, å andra sidan borde motorn och övrigt rymmas hyfsat innanför plåtskåpet. Servicevänligt?.. ..Nej!

Lite bilder för våra soffaktiva forumparasiter :mrgreen:


Bild
Bild
Bild
Bild
Aluminiumskylt, här snackar vi kvalitetsprylar..


Bild
Skruvklumpen ser inte mycket ut för världen, men den pumpade bra.


Bild
En vy uppifrån.


Bild
Den tragiskt döda motorns typskylt.


Bild
Sugregulatorn, ett enkelt spjäll.


Bild
Syns lite dåligt, men i botten på den (av konstruktionen) halvöppna motorn ligger stora droppar av smält koppar, jag tror att det är ofördelaktigt.


Bild

Kompressor & elmotor är förbundna med en grövre klokoppling (en så´n där med gummikors ni vet), och det är en adapterkåpa från något som liknar en SAE-fläns, till elmotorns B5 eller vad det fästet kallas. Kanske denna skruv även var monterad på Tamrocks dieselmaskiner & borriggar en gång i tiden?

Förvänta er inget stressmeck med detta, jag kommer att pyssla med det här på helgfria söndagar med dåligt väder, när det inte finns några kundjobb inne :mrgreen:

Den tänkta Tdi-motorn ska grävas upp, och sedan ska sortimentet av gamla halvtorra helmekaniska insprutningspumpar kollas över, sen har jag för mig att det ligger någon direktstyrd hedenhösturbo i gömmorna. Troligen från någon 1.6:a, men det borde funka även på denna..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#18 » 22:58:29, 24-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Den tänkta Tdi-motorn ska grävas upp, och sedan ska sortimentet av gamla halvtorra helmekaniska insprutningspumpar kollas över, sen har jag för mig att det ligger någon direktstyrd hedenhösturbo i gömmorna. Troligen från någon 1.6:a, men det borde funka även på denna..


Tyckte mej se en skruvkompressor :idee:

Vad ska du använda kompressorn till?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#19 » 23:18:13, 24-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, en skruvkompressor är jag tämligen säker på att det är.. Under all oljemoja.

Kan vara bra att ha, det var den enda eldrivna kompressorn här som orkade blästerskåpet när den fungerade, annars är det väl ett ganska onödigt projekt egentligen. Det går ju att köpa färdigt... Och dessutom har jag två dieselmaskiner redan (UT2 & WT5) varav femman har varit till salu en tid, men den är nog för ful för de flesta.

MEN, jag har ingen dieselskruv idag, och det måste justeras.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#20 » 23:23:43, 24-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Jo, en skruvkompressor är jag tämligen säker på att det är.. Under all oljemoja.


Tänkte för att mata TDIn med :grin:

Blir nog bra det där. Bra att ha tillräckligt med luft att tillgå.
Tänkte testa mina blästergrejor inom en snar framtid.
Vad har du för blästerskåp?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

fourdoor

#21 » 23:26:03, 24-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får bygga ut den lite så du kan få dit en mitsubishi sexa istället.
I'm not even on drugs, i'm just weird.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Turbodiesel (trådstartaren)

#22 » 23:36:36, 24-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skal: Har du någon mitsusexa åt mig så kan vi nog komma överens om en utrymmesjustering..

AN: Jo, kanske det :grin: VW har ju skruvkompressor på vissa motorer väl? men turbo är lite mysigare. Blästerkåpet är ett större Normfinish, blästring är inte mitt huvudintresse direkt, men det är bra att ha några gånger om året.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fourdoor

#23 » 23:49:36, 24-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä jag har inte en enda. :uupps: :grin:
I'm not even on drugs, i'm just weird.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Burträskarn

#24 » 02:17:41, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

AAhhh!! Du gör ju precis det jag har tänkt göra! Jag har en Opel/BMW-sexa stående som jag har tänkt ska få driva en skruv, dock inte för nån bläster, utan en Böhler BH11. Nu är min budget VÄLDIGT tajt, men inte tycker jag att det är något överflöd av stora skruvkompressorer ute (har missat ett par stycken på PS).
Att köra en skruv med lägre varvtal än originalmotorn ser jag inte alls som något problem. Mängden olja borde ju vara proportionell mot luftmängden, så även om det bör finnas en nedre gräns, så borde en sänkning med några hundra rpm inte ha någon betydelse.
I övrigt hoppas jag på många bilder...!
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

AN

#25 » 13:46:06, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Bild
Sugregulatorn, ett enkelt spjäll.



Stryper man bara luften in, eller kopplas sug och tryckport samman när den ska avlasta?
Ska dieselmotorn gå med konstant varvtal?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#26 » 15:24:41, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stryps bara på sugsidan, något flöde behålls för smörjning, och på modernare så dräneras trycket på trycksidan till inloppet i avlastat läge (tror jag, ska tilläggas) så den inte behöver hålla det trycket. Osäker på hur det är på denna, det är en hel del ventiler på den, några elstyrda. Hade tyvärr för mig att den var betydligt mer elbefriad än den är..

Överskott på mer eller mindre defekta skruvar kanske det inte är, men det finns ju en del för mellan 5 & 10k på blocket emellanåt. Och närmaste kompressorfirma borde väl kunna gräva upp något gammalt med kass styrelektronik om frågan ställs tycker jag.. Maskiner som behöver direktkoppling till närmaste kärnreaktor är ju inte så heta för hobbyfolket.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Karl Andersson

#27 » 20:14:26, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har din tamrock två driftlägen? Vissa har förutom normala avlastautomatiken även en modulerande funktion på insugsventilen. Vore smått succé i ditt fall om det läget finns.
Hakoona Matata

1 person gillar det här inlägget.
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Turbodiesel (trådstartaren)

#28 » 23:52:59, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska kolla lite mer på grejerna, men den har lägen för konstant & start & stopp, men det kan ju lika gärna vara elektriskt on-off på spjället även i läge konstantdrift, jag har för mig att den var så (det är ganska många år sedan den lade av nu..)


Är det något speciellt du vill se kalle, och vet du om ni har några papper på en sådan här apparat liggandes?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Karl Andersson

#29 » 09:09:47, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska riva runt liten i arkivet, kan finnas!
Hakoona Matata

1 person gillar det här inlägget.
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Turbodiesel (trådstartaren)

#30 » 15:25:50, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev en snabbkoll på detta projekt igen..

Dieselmotorn har ett vridmoment runt 200Nm, elmotorn ger 90Nm vid märklast och 2900rpm om jag räknat rätt. Det känns i alla fall som att det borde kunna funka, även om det troligen är gränsfall. En femcylindrig motsvarighet skulle kännas bättre, men det var lågt lagersaldo på sådana för tillfället.

Svänghjulet ryms med en liten marginal inom elmotorns tidigare fästfläns, startkransen har samma diameter som svänghjulet.
Bild

Dieselmotorns fästen skulle gå att få till direkt inom B5 flänsen, men troligen behövs det en plåt emellan för att fästa startmotorn, och kanske även för att få rum med klokopplingen.
Bild

Startkransen var skruvad med samma skruvar som tryckplattan samt några styrstift, jag svarvar till en ansats på motorsidan av svänghjulet. Startmotorn på de här gamla golfarna sitter ju som bekant monterad åt "fel" hål på växellådan. En start från en passat kan komma på tal, eller någon annan dieselstart med ungefär samma kuggprofil.
Bild

Dieselmotorns bakre vy, inga direkta hemligheter här.
Bild

Bilmotorer ser ju normalt ganska hemska ut, så även denna VW 1Z.
Bild

Gamla elmotorn, ska spara den en stund ifall jag behöver flänsen eller en bit av axeln.
Bild

Axelkoppling av fabrikatet Tschan, storlek 145, en ny gummimoj till inköpslistan..
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se