Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Massey Ferguson 165 med frontpump + Patruuna 3200 kran Skogsvagnen

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Hansborg (trådstartaren)

#1 » 18:17:37, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu en projekttråd (utan slut) :razz:
Kastar in lite gamla bilder som mjukstart...

Bild

Huij så det kan gå...
Bild

hydraulspakslåsning för ventilbordets matning..
Bild

Förstärkning av fälgkant...
Bild

Nya leddar har det också blivit.. Brahajaän till användning... :idee3:
Bild
Bild

Nya däck "Diagonal"
Bild

Räddaren i nöden... Kronos 650 damp i backen
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Eriksson87

#2 » 19:24:23, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan vi köpte nytt körde vi också med en 3200 kran.. fast vi körde alltid på lyftarmarna. Väldigt behändigt att dra fram stock där det var trångt/brant utan kärra.. men den har gått hårt sen 80-talet och var förstärkt överallt när vi sålde..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000

Hansborg (trådstartaren)

#3 » 22:16:56, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eriksson87 skrev:Innan vi köpte nytt körde vi också med en 3200 kran.. fast vi körde alltid på lyftarmarna. Väldigt behändigt att dra fram stock där det var trångt/brant utan kärra.. men den har gått hårt sen 80-talet och var förstärkt överallt när vi sålde..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Fanns det teleskop stöd där?
Kranen var bäst i test när det begav sig.


En ny pump står på agendan, köpte på aktion nyligen.. :eat:


Bild

Nu behöver jag hjälp med fortsättningen... :help:

Tanken är att driva 2 st hjulmotorer Blackbruin 509cm med högt tryck 280 bar står det på pumpen 400 bar på hjulmotorerna...
Därtill driva kranen med ett lägre tryck typ 180 bar.

Pumpen är en rexroth A10V 0 45 DFR1/31L-PSC62N00
Tanken är att ha en spak till driften med flödesdelare.. här tänker jag mig nåt propotionellt tryck/flödesreglering??
En annan spak till kranen med lägre tryck... Kranpaketet kan man väl bara plugga?

Hur låter detta?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#4 » 10:30:39, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske formulerat mig dåligt?
Frågan lyder: Vilka ventiler behöver jag, för att få till en dylik aplikation? :klia:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Jim_90

#5 » 10:47:55, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en ventil dyliks som jag har till mitt aggregat som växlar olja med elsignal till agg eller tank (3/2 ventil) kostar 230€. Så i ditt fall kan du ha en sådan ventil som ger olja normalt till kran (ventilbordet har ju egna chockventiler så inget annat krävs som tryckvakt)
Vid önskad drift så elektroniskt går oljan till driften ( riktningsventil krävs ju även där ifall du vill även kunna backa med drift) bäst skulle ju va elstyrd även där så kan du ha tex liten joystick som bode ger signal om du vill framåt eller bakåt + signalen till ventilen för kran eller drift. Ls-signalen kan du koppla direkt till tryck för att reglera max-trycket.

1 person gillar det här inlägget.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

Jac

#6 » 12:36:22, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:
Eriksson87 skrev:
En ny pump står på agendan, köpte på aktion nyligen.. :eat:

Nu behöver jag hjälp med fortsättningen... :help:

Tanken är att driva 2 st hjulmotorer Blackbruin 509cm med högt tryck 280 bar står det på pumpen 400 bar på hjulmotorerna...
Därtill driva kranen med ett lägre tryck typ 180 bar.

Pumpen är en rexroth A10V 0 45 DFR1/31L-PSC62N00
Tanken är att ha en spak till driften med flödesdelare.. här tänker jag mig nåt propotionellt tryck/flödesreglering??
En annan spak till kranen med lägre tryck... Kranpaketet kan man väl bara plugga?

Hur låter detta?


En fin LS-pump där.Ska den sitta i fronten utan växellåda? 90lpm vid 2000 rpm? Ska du få ut mest möjlig kranköring ur den så tror jag på ett flowsharing LS-ventilpaket, typ Hydrocontrol EX38. Då ska det gå att samköra alla funktioner även på utan att någon stoppar.

För att köra vagnen så är den första tanken ytterligare ett LS-ventilpaket med 280 bar trycksetting. Problemet är bara att då blir hastigheten på hjulen det ventilen är ställd på och kommer inte att följa med traktorns varvtal. Dålig idé.

Bättre idé är kanske en vanlig, stor, open center ventil med pluggad serieport som man väljer riktning med (detent, A-B till tank i neutral) , skyttelventil mellan A och B till LS aktivering och nån liten tryckbegränsare med ratt på LS linjen som man ställer in trycket med. En skyttelventil mellan kran- och hjul-LSsignal också. Då får du att hjulen driver med konstant vridmoment och följer alltså med hastigheten på traktorn. Trycket justeras till lagom lite slirning. Ska jag göra en skiss på det också? Inte det nej? Jag tänkte väl det. :smile:
Om detta bara är en kul idé eller om det funkar bra att köra med vet jag inte. Jag väntar med skiss om nån sågar idén först. :mrgreen:
509cc motor på 280 bar får jag till typ 2150Nm med 95% mekanisk verkninggrad. Är hjuldiametern 0,5 meter så blir det 860kg dragkraft/hjul. Hastighet typ 10km/h ved 2500 rpm. Vad är hjuldiametern egentligen?



Varför ska du plugga kranpaketet? Det är inte helt tydligt för mig vad du vill göra.
Tänkte du fortsätta använda ditt gamla open-center kranpaket med den nya, fina LS-pumpen? Tja, det går ju det också. En liten tryckbegränsare som man kopplar in med en liten spak på LS-linjen för att begränsa trycket till 180 bar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Hansborg (trådstartaren)

#7 » 13:42:27, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Hansborg skrev:
Eriksson87 skrev:
En ny pump står på agendan, köpte på aktion nyligen.. :eat:

Nu behöver jag hjälp med fortsättningen... :help:

Tanken är att driva 2 st hjulmotorer Blackbruin 509cm med högt tryck 280 bar står det på pumpen 400 bar på hjulmotorerna...
Därtill driva kranen med ett lägre tryck typ 180 bar.

Pumpen är en rexroth A10V 0 45 DFR1/31L-PSC62N00
Tanken är att ha en spak till driften med flödesdelare.. här tänker jag mig nåt propotionellt tryck/flödesreglering??
En annan spak till kranen med lägre tryck... Kranpaketet kan man väl bara plugga?

Hur låter detta?


svarar med rött här

En fin LS-pump där.Ska den sitta i fronten utan växellåda? 90lpm vid 2000 rpm? Ska du få ut mest möjlig kranköring ur den så tror jag på ett flowsharing LS-ventilpaket, typ Hydrocontrol EX38. Då ska det gå att samköra alla funktioner även på utan att någon stoppar.

Den skall sitta i fronten direktdrift.
Jag tror inte det behövs hela dess kapasitet, högt tryck lite flöde till hjulmotorerna.
Frontpumpen idag 26cc ger 50l/2000v helt ok fart på kran vid 1300v så länge man använder olja till en cylinder.
Här har ju tanken om dubbelpumpen / delat kranbord varit en gammal dröm.. +1 robson på varje pump..
Vilket nog kanske varit den bästa lösningen sett ur börsens perspektiv..
Men nu blev det såhär galet ändå...
Jag får googla dom där ventilerna..


För att köra vagnen så är den första tanken ytterligare ett LS-ventilpaket med 280 bar trycksetting. Problemet är bara att då blir hastigheten på hjulen det ventilen är ställd på och kommer inte att följa med traktorns varvtal. Dålig idé.
Min tanke är att använda spaken i proportion till driftens behov, om det funkar så? :klia: :klia: :klia:


Bättre idé är kanske en vanlig, stor, open center ventil med pluggad serieport som man väljer riktning med (detent, A-B till tank i neutral) , skyttelventil mellan A och B till LS aktivering och nån liten tryckbegränsare med ratt på LS linjen som man ställer in trycket med. En skyttelventil mellan kran- och hjul-LSsignal också. Då får du att hjulen driver med konstant vridmoment och följer alltså med hastigheten på traktorn. Trycket justeras till lagom lite slirning. Ska jag göra en skiss på det också? Inte det nej? Jag tänkte väl det. :smile:
Om detta bara är en kul idé eller om det funkar bra att köra med vet jag inte. Jag väntar med skiss om nån sågar idén först. :mrgreen:
509cc motor på 280 bar får jag till typ 2150Nm med 95% mekanisk verkninggrad. Är hjuldiametern 0,5 meter så blir det 860kg dragkraft/hjul. Hastighet typ 10km/h ved 2500 rpm. Vad är hjuldiametern egentligen?
Javisst skall vi ha en skiss före någon sågar iden' :thummar:
hjuldiametern är däromkring 90cm, funderar på bättre däck/krusor. 400-15.5
Vagnen är relativt liten 6ton, ett annat alternativ att göra dom till robson drivrullar?
Drivmotorerna kommer från en (nedlagd?) skördarfabrik..



Varför ska du plugga kranpaketet? Det är inte helt tydligt för mig vad du vill göra.
Tänkte du fortsätta använda ditt gamla open-center kranpaket med den nya, fina LS-pumpen? Tja, det går ju det också. En liten tryckbegränsare som man kopplar in med en liten spak på LS-linjen för att begränsa trycket till 180 bar.
Tanken var nog att använda gamla paketet
:grin:


Farten blir nog långt under 10km brukar köra på låg växel 2-4
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#8 » 16:25:05, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Jac

#9 » 00:51:27, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev: Min tanke är att använda spaken i proportion till driftens behov, om det funkar så? :klia: :klia: :klia:

Ett LS-hydrauliksystem vill hålla inställt flöde, gasar du så vinklar pumpen ner. Alltså måste du dra i spaken parallellt med att du trycker på gasen, vilket låter lite jobbigt.


En enklare idé här:
Pumpen är som sagt av LS-typ men en 1/4" slang som T'ar av från P porten till LS porten så har du en konstanttryckspump istället. Den kan då även köras som en fastpump mot en open center ventil. Om du klarar att anpassa utväxlingen på Robson rullen så att hjulens hastighet stämmer med den växel som du oftast använder vid skogskörning så räcker det med en stor opencenter ventil til drivningen. En enkel och billig lösning som visserligen bara kommer att funka på en av traktorns växlar men å andra sidan så har du mer kraft då, det behövs nog.

Ska väl räcka med det här då:
http://www.oie.se/Produkt/omkastarventi ... 1001724821
https://www.flowfitonline.com/hydraulic ... e-one-bank
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jim_90

#10 » 07:42:18, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag sa innan min elektroniska 3/2 ventil kostade 240€ för 3/4" och 160€ om du tar halvtum
lite dyrare men inte skulle jag vilja ha en manuellspak att dra i varje gång driften ska på (om du inte förståss har kopplat den till stolsvängen :lmao: ) halvtum manuell är 75€ från samma sida

http://www.hydrauliikkakauppa.fi/sahkoi ... -2540.html

1 person gillar det här inlägget.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

Jim_90

#11 » 10:02:14, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på om man har en mekanisk riktningsventil kan man ta bort fjädern så att spaken blir som en färdriktningsspak som på valtras hitecmodell och med en pedalbrytare i golvet som går till elstyrda 3vägsventilen= twintrac :thummar: plus en hydraulmotor på kraftuttaget som är drivhjulsberoende så då har du hydrostatdrift på 6hjul :thummar: styrningen av framhjulen har du ju att ta modell från din leyland.

Angående hastighet på traktor samt vagndrift borde inte bli nåt problem när du kopplar ls-signal direkt till tryck. Om vagnen skuter på för mycket mot vad traktorn drar så vinklar ju pumpen ner för att hålla det inställda trycket.. om traktorn drar mer än vagn så försvinner trycket för hydraulmotorerna och dessa borde ju då frihjula om jag fattat blackbruin motorernas konstruktion rätt.

1 person gillar det här inlägget.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

Jac

#12 » 12:21:57, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_90 skrev:Kom på om man har en mekanisk riktningsventil kan man ta bort fjädern så att spaken blir som en färdriktningsspak som på valtras hitecmodell och med en pedalbrytare i golvet som går till elstyrda 3vägsventilen= twintrac :thummar: plus en hydraulmotor på kraftuttaget som är drivhjulsberoende så då har du hydrostatdrift på 6hjul :thummar: styrningen av framhjulen har du ju att ta modell från din leyland.

Smart! Fattas bara motorer på framhjulen då... :)
"Detent" (alltså att spaken fastnar i läge) finns som option på de flesta ventiler. Jag tvivlar på att ventilen håller positionen fullt öppen om man bara plockar bort fjädrarna pga flödeskrafterna mot sliden.

Jim_90 skrev:Angående hastighet på traktor samt vagndrift borde inte bli nåt problem när du kopplar ls-signal direkt till tryck. Om vagnen skuter på för mycket mot vad traktorn drar så vinklar ju pumpen ner för att hålla det inställda trycket.. om traktorn drar mer än vagn så försvinner trycket för hydraulmotorerna och dessa borde ju då frihjula om jag fattat blackbruin motorernas konstruktion rätt.


Som sagt, post #6. :) Frihjul tror jag nog at man får sätta ventilen i neutral för att uppnå. Även om motorn går fortare än vad pumpen levererar så måste ju all olja från pumpen ändå genom motorn och då trycks kolvarna ut. Resultatet blir nog värre än om man kaviterar en fast motor utan frihjul. Skillnaden mot andra motorer är väl att man inte behöver nån separat pilotsignal för att sätta motorn i neutral. Så tolkar jag det iallafall.

Om riktningsventilen går att få med både spak och hydraulisk pilot så kunde man kanske låsa den i drivläge med hjälp av drivtrycket. När drivtrycket försvinner (alltså traktorn går för fort för vagnens drivning) så släpper drivningen och motorerna frihjular. En kul tanke bara, jag tvivlar på att det är en bra idé. :)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jim_90

#13 » 13:12:45, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm trodde kolvarna kom ut av tryck och inte flöde men är ju inte påläst på blackbruin bara antog. Resultatet blir ju då att hansborg behöver köra på sådan växel att varvtalet på traktorn /hastighet inte överskrider med flödet till motorerna. Sätt en tryckmätare på tryck och testa låg ett och back så ser man ju om mätarn håller sig på lämpligt tryck.

Att ta bort fjädern har blivit testad vid ett test och det funkade men var ju en låg samt jämn-belastning

Fjädern och låsningen till sliden har ju inget med varandra att göra så man kan ju ta bort den om man vill för att kunna ha en riktigt liten och nätt spak utan att är tung att manövrera. Var bara en ide hur jag själv skulle vilja ha det.
Ventilen behöver ju inte va i neutral för 3vägsventilen är ju på normalt till kran och påvärkad med knapp eller elpedal till drift. Riktningsventilen är ställd hela tiden på fram eller back. Tycker det skulle va smidigast så för att snabbt få på drift vid eventuell slirning eller ökad drivkraft är önskad.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

Jim_90

#14 » 14:03:01, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skulle det funka med endast ett elstyrt ventilbord

http://www.hydrauliikkakauppa.fi/sahkoo ... -1060.html

Pumpen pumpar till denna och med serienippel (+9€) till kran? MaxVarvtalet på traktorn skulle försått måste sänkas till 1800 vilket kanske inte är så kul.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

Jac

#15 » 14:15:02, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_90 skrev:Hm trodde kolvarna kom ut av tryck och inte flöde men är ju inte påläst på blackbruin bara antog. Resultatet blir ju då att hansborg behöver köra på sådan växel att varvtalet på traktorn /hastighet inte överskrider med flödet till motorerna. Sätt en tryckmätare på tryck och testa låg ett och back så ser man ju om mätarn håller sig på lämpligt tryck.

Inte helt säker själv. Tanken på kolvar som kolliderar med kamring är dock skrämmande.

Jim_90 skrev:Ventilen behöver ju inte va i neutral för 3vägsventilen är ju på normalt till kran och påvärkad med knapp eller elpedal till drift. Riktningsventilen är ställd hela tiden på fram eller back. Tycker det skulle va smidigast så för att snabbt få på drift vid eventuell slirning eller ökad drivkraft är önskad.


Smart men hur blir det med drivningen i neutral då? Om det är nödvändigt vill säg. I så fall behövs en 4/2 ventil istället för en 3/2 ventil för att växla mellan kran och driv, driven kopplas då till tank när den inte används.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se