Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Holm`s 8x8 mellanskotare

143 inlägg • Sida 9 av 10
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

a.Holm (trådstartaren)

#121 » 12:03:55, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, den är ju klart större än Alstor.
1.8m bred är den nu.
Går nog att göra lite smalare, men tror det blir ganska lagom.
Gör man smalare blir det trångt i framdelen, under förarplatsen.
Vimek, Woodtiger mfl är ca 1.8m

Ja, som ser ut nu blir det rätt bra med plats runt föraren.
Men motorns placering är i dagsläget osäker.
Det är hydraulpumpens placering mot främre diff som kommer styra vart motorn hamnar.
Man vill ju ha motorn så långt bak som möjligt, så nosen blir kort.

Ja, hög midja.
Minns inte måttet under.
Men har ca 40cm markfrigång under chassit mellan boggilådorna.
Ytterligare lite till under midjan.

Maskin, och specifikt bakdelen blir ganska lång.
Tanken med maskin är att ta reda på skog för sågning, vindfäll osv.
Kommer inte bara att köra 3-meters, utan man ska utan problem kunna köra 5-5.5m
Har nu knappt 2 meter från grinden till lagring på boggin bak.
Tänker att jag inte vill ha så mycket kortare avstånd då det blir baktungt med långa stammar.


Skickat från min E5823 via Tapatalk
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn



JengaPRO

#122 » 15:23:19, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag minns att du sa 1.8 meter i bredd. 1.8 meter är en bra bredd om man har 400-15/5 däck.
Min är ju 1.7 meter och det blir lite trångt i hytten som sagt. Min var tänkt bli 1.6 från början men när jag valde större hjul så blev det trångt och tippigt så jag breddade den. Hade jag startat från noll idag så hade jag nog kanske gjort den 1.8 meter också.
Woodtigern är nog 1.8meter men Vimek:en och Malwan har nog gått och växt på bredden till 1.95m lite beroende på hjulbredd.

Jag har samma tänk som du vad det gäller virke dvs att jag ska kunna köra 5 meters även om jag normalt kommer köra 3 meter ved.
Tror jag har 2m från grind till bakaxel och en meter från bakaxel till bakre stötta så det är nog lika som du har.

Är det hydraultank eller verktygslådor du har under kranen?

Tror att kranen skulle behöva komma upp lite för övrigt.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#123 » 16:50:52, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är kran i modellen är ett grävaggregat för 3-punkt som jag tänkte använda.
Det som ser ut som lådor är stödben för aggregatet.
Nu blir det inte aggregatet jag ska använda utan det blir ju kran från Terri 2020.
Har den inte uppritad än.
Så det kan bli lite justeringar på grind och infästning för kranen när man får in rätt kran i modellen.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Bengt Erik Eriksson

#124 » 09:10:55, 03-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för CAD du jobbar i?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

a.Holm (trådstartaren)

#125 » 09:30:32, 03-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Vad är det för CAD du jobbar i?
Autodesk Inventor

Skickat från min E5823 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO

#126 » 14:13:21, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har du tänkt överföra vridmomenten mellan axlar och kedjehjulen i boggilådorna?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#127 » 11:54:59, 20-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På ingående axel i lådan blir det en vanlig cylindrisk axel med kilspår, Ø50

På hjulaxlarna sitter dreven med taperlock och kil, Ø60
Dessa är nog på gränsen vad de klarar att överföra, men testar och ser.
Har funderingar på att göra nån klämplatta så man pressar hårdare på den koniska bussningen.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

a.Holm (trådstartaren)

#128 » 21:46:08, 21-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tillverkat täcklock till boggilådorna.
Sitter på insidan av hjulaxlarna.
Svarvade med styrkant på insidan och spår för oring.
Ska bli skönt när alla delar till lådorna är klara, det tar mycket tid när det ska tillverkas 4 eller 8st av varje detalj. :-)
Bild
Bild
Bild

Har fått hem en kardan som ska sitta från midjan till bakre diff.
Är en kardan från Audi A6 quattro.
Sitter CV-knutar i båda ändar.
Dessa tar hand om lite förändringar i längd, så det behövs ingen splines nånstans på axeln.
Den är ca 1700mm nu, men kommer behöva förlängas.
Knutarna passar direkt mot de diffar jag ska använda.
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

a.Holm (trådstartaren)

#129 » 13:05:57, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lite ändringar i planen för maskinen.
Tanken var att använda en Mercedes 2,5L diesel, personbilsmotor.
Men, nu blev det köp av en liten Kubota diesel istället, som suttit i en Ransomes gräsklippare.
Det dök upp ett motorpaket komplett med hydrostatpump.
Kubota V1902, 1.9L fyr.cyl 40hk
Pump Hydromatik(senare Rexroth) 40cc variabel axialkolvpump för closed loop.

Enda lilla nackdelen som jag ser det är att den kan bli lite trött vid förflyttning av maskinen. Dvs, den kan komma att sacka lite när det går tungt i backarna. 40hk vs 115hk tar ut sin rätt.
Men fördelarna är så många fler.
+Kräver mindre utrymme.
+Går på konstantvarv, så den gasar på om det går tungt vid krankörning, vilket en personbilsmotor inte gör.
+Svänghjulskåpa och svänghjul är mer anpassat för montage av pumpar. Hoppas att det ska gå att köpa en färdig lösning med pumpbärarplatta och pumpkoppling.
+Pumpen har manuell spak för utstyrning, så man kan ha en pedal för fram/back. Den andra pumpen jag hade tänkt använda styrde ut efter varvtal på ingående axel.
+Kylare och fläkt är anpassat för mer industriell drift.
Blir troligen en liten turbo på den, så man får lite mer kraft.
Bild

Hämtade grejerna utanför Kungälv.
På vägen hem svängde jag förbi Magnus Göransson och kikade på hans fina minilastarbygge.
Vi diskuterade lite och kom fram till att vi har likadana pumpar för framdrivning.
Efter lite mer snack visade det sig att vi köpt varsin likadan pump av samma herre utanför Kungälv. :uupps: :grin:
Vad är oddsen på det??


Har också äntligen fått klarhet i hur regleringen av hydraulmotorn jag ska använda fungerar.
Det är en Danfoss serie 51 110cc variabel axialkolvmotor.
I modellkoden på motorn finns koden JA** som talar om vilken reglertyp den har.
Dock så har jag inte hittat info om just den typen nånstans, den beskrivs inte i de manualer jag hittat.
Men nu, äntligen. Med lite hjälp från en Danfoss-representant fick jag tag på det jag sökte.

Det är en kontroll där man styr deplacement med en hydraulisk pilotsignal, som går in på M5
Det finns BPD och PCOR.
PCOR = En tryckkompensering som gör att motorn växlar mot ett större deplacement och blir starkare när trycket till framdrivningsmotorn går över ett inställt tryck.
BPD = Brake Pressure Defeat. Håller reda på åt vilket håll maskinen kör kan man säga, och blockerar PCOR under unbromsning. Vid bromsning vill man inte att motorn ska tryckkompensera, inbromsningen blir isåfall brutal. För att motorn ska veta åt vilket håll man kör så lägger man in tryck på antingen XA eller på XB. Dessa tryck tas från ställdonet på hydrostatpumpen.
Deplacementet styrs alltså via pilottryck, proportionellt som jag förstått.
Det är nog inget jag tänker använda.
Jag behöver ju bara en hög/lågväxel.
Det verkar som motorn går i maxdeplacement=lågväxel då port M5 är trycklös.
Tänkte då ta matartryck från hydrostatpumpen, 22bar, som man styr in via en 3/2-ventil på M5 när man vill ha högväxel.
Då bör det funka.

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO

#130 » 16:06:30, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den hydraulmotorn är av samma typ som min ena låter det som. Varför inte låta hydraulmotorn reglera deplacementet steglöst? Då får du bästa bränsleekonomin som jag ser det. Hur bra det funkar i praktiken vet jag ej.

De 40 hästarna borde räcka även om några har gått och dött. Malwa och Vimek körde med 35 hk i början i sina maskiner vilket i och för sig jag anser varit för lite. Nu kör dom med 60-80 hästar har jag för mig men så är det också större maskiner idag än det var när det var 35 hästar i dom.

Tydligen går gräsklippare tungt i förhållande till vad dom gör.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#131 » 16:21:15, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Den hydraulmotorn är av samma typ som min ena låter det som. Varför inte låta hydraulmotorn reglera deplacementet steglöst? Då får du bästa bränsleekonomin som jag ser det. Hur bra det funkar i praktiken vet jag ej.


På de maskiner jag varit inblandad i på jobbet så har vi kört både med prop.styrd motor, som alltså styrs ut steglöst mellan min och maxdep, och såna som går i mindep. hela tiden på högväxel.
Man få en bättre körbarhet när man styr motorn samtidigt som pumpen vinklar ut.
Men då har allt varit styrt av PLC.

Frågan är hur man åstadkommer samma sak helt hydrauliskt.

Det är möjligt att man skulle kunna ta styrtrycket från ställdonet på pumpen, X1,X2 och leda in i M5 på motorn.
(alternativt X3,X4)
Trycket till ställkolven på pumpen borde ju öka ju mer utstyrning det är.
Således borde det trycket kanske få motorn att vinkla.
Hmm...
Är nog nåt att testa den dagen det blir tal om provkörning.




Bild
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO

#132 » 16:27:49, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där diskuterades i min tråd för några år sedan och då fanns precis sådana idéer (som jag minns det) att man skulle kunna plocka in styrtrycket på det sättet.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#133 » 16:45:51, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Det där diskuterades i min tråd för några år sedan och då fanns precis sådana idéer (som jag minns det) att man skulle kunna plocka in styrtrycket på det sättet.

Jo, minns att det snackade som detta.
Men var det för att styra deplacement på motorn?
Har för mig att det var att att styra BPD.
Men kan ha glömt.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO

#134 » 17:50:41, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:
JengaPRO skrev:Det där diskuterades i min tråd för några år sedan och då fanns precis sådana idéer (som jag minns det) att man skulle kunna plocka in styrtrycket på det sättet.

Jo, minns att det snackade som detta.
Men var det för att styra deplacement på motorn?
Har för mig att det var att att styra BPD.
Men kan ha glömt.


Öhhh blir osäker...
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

MagnusGoransson

#135 » 21:13:10, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Hämtade grejerna utanför Kungälv.
På vägen hem svängde jag förbi Magnus Göransson och kikade på hans fina minilastarbygge.
Vi diskuterade lite och kom fram till att vi har likadana pumpar för framdrivning.
Efter lite mer snack visade det sig att vi köpt varsin likadan pump av samma herre utanför Kungälv. :uupps: :grin:
Vad är oddsen på det??


Det var riktigt sjukt! Men det var kul att du kom förbi!

Det blir en sväng till Gränges nån helg här framöver. :thummar:
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se