Blev lite ändringar i planen för maskinen.
Tanken var att använda en Mercedes 2,5L diesel, personbilsmotor.
Men, nu blev det köp av en liten Kubota diesel istället, som suttit i en Ransomes gräsklippare.
Det dök upp ett motorpaket komplett med hydrostatpump.
Kubota V1902, 1.9L fyr.cyl 40hk
Pump Hydromatik(senare Rexroth) 40cc variabel
axialkolvpump för closed loop.
Enda lilla nackdelen som jag ser det är att den kan bli lite trött vid förflyttning av maskinen. Dvs, den kan komma att sacka lite när det går tungt i backarna. 40hk vs 115hk tar ut sin rätt.
Men fördelarna är så många fler.
+Kräver mindre utrymme.
+Går på konstantvarv, så den gasar på om det går tungt vid krankörning, vilket en personbilsmotor inte gör.
+
Svänghjulskåpa och
svänghjul är mer anpassat för montage av pumpar. Hoppas att det ska gå att köpa en färdig lösning med pumpbärarplatta och pumpkoppling.
+Pumpen har manuell
spak för utstyrning, så man kan ha en
pedal för fram/back. Den andra pumpen jag hade tänkt använda styrde ut efter
varvtal på ingående axel.
+
Kylare och fläkt är anpassat för mer industriell drift.
Blir troligen en liten turbo på den, så man får lite mer kraft.
Hämtade grejerna utanför Kungälv.
På vägen hem svängde jag förbi Magnus Göransson och kikade på hans fina minilastarbygge.
Vi diskuterade lite och kom fram till att vi har likadana pumpar för framdrivning.
Efter lite mer snack visade det sig att vi köpt varsin likadan pump av samma herre utanför Kungälv.
Vad är oddsen på det??
Har också äntligen fått klarhet i hur regleringen av hydraulmotorn jag ska använda fungerar.
Det är en Danfoss serie 51 110cc variabel axialkolvmotor.
I modellkoden på motorn finns koden JA** som talar om vilken reglertyp den har.
Dock så har jag inte hittat info om just den typen nånstans, den beskrivs inte i de manualer jag hittat.
Men nu, äntligen. Med lite hjälp från en Danfoss-representant fick jag tag på det jag sökte.
Det är en kontroll där man styr deplacement med en
hydraulisk pilotsignal, som går in på M5
Det finns BPD och PCOR.
PCOR = En tryckkompensering som gör att motorn växlar mot ett större deplacement och blir starkare när trycket till framdrivningsmotorn går över ett inställt tryck.
BPD =
Brake Pressure Defeat. Håller reda på åt vilket håll maskinen kör kan man säga, och blockerar PCOR under unbromsning. Vid bromsning vill man inte att motorn ska tryckkompensera, inbromsningen blir isåfall brutal. För att motorn ska veta åt vilket håll man kör så lägger man in
tryck på antingen XA eller på XB. Dessa tryck tas från ställdonet på hydrostatpumpen.
Deplacementet styrs alltså via pilottryck, proportionellt som jag förstått.
Det är nog inget jag tänker använda.
Jag behöver ju bara en hög/lågväxel.
Det verkar som motorn går i maxdeplacement=lågväxel då port M5 är trycklös.
Tänkte då ta
matartryck från hydrostatpumpen, 22bar, som man styr in via en 3/2-ventil på M5 när man vill ha högväxel.
Då bör det funka.