Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Holm`s 8x8 mellanskotare

143 inlägg • Sida 3 av 10
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

a.Holm (trådstartaren)

#31 » 17:16:10, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens jobb.
Borrat i exenterdelarna.
16st dia 11.3 hål, 22.5 grad delning.
Totalt 128 hål.
Skönt med matning i radialborrmaskin, annars hade man varit mör i armarna.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170607/4d3a3cf7b0116e44580b317e45f86281.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170607/aaad99fb3c2b0485b9302ae749b9bc34.jpg


Skickat från min E5823 via Tapatalk

19 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn



JengaPRO

#32 » 08:34:25, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:
Toost skrev:Jag ser i bilden med hjulet, hur du ritat en strut ut till hjulnavet, det är antar jag en (två) bockade plåtar som du svetsar ihop.

Precis, det är två halvor som var och en bockas till en halv kon.
Har tänkt mig 6mm plåt i dom.

Om du har kvar bandvagnen, -varför inte bygga om den till skotare ? - Användningen faller om du ha bygger denna maskin, eller ?

Lite olika orsaker gör att jag bygger nytt...
Jag har bandvagnen kvar, används ibland.
Dock så skulle det behöva bli en riktigt rejäl ombyggnad om man skulle göra skotare av den.
Det finns ju ingen plats att lasta på, motorn sitter ju på bakvagnen, så den skulle ju behöva flyttas till framvagnen.

Men den största anledningen är att jag vill ha en hjulburen maskin.
Band är totalt överlägset på snö och myrmark. Går ju att köra på grumligt vatten...
Men där det är stenigt och lite knöligt är band ingen höjdare. Man lär hela tiden se till vart man har banden så man inte skadar eller kränger av dom om. Det har visserligen funkat bra sen jag fick på riktiga pistmaskinsdäck, men det är ingen höjdare för grejerna när man kör på en hög stubbe/sten med ena kanten av banden.
På dessa ställen så är det bättre med hjul.
Sen kan man också transportera sig lite efter väg om man vill.


Mina konor har jag gjort i 3mm plåt. Det räcker gott och väl. Det blir skitstarkt. Det svåra är att bocka dom rätt. Jag lät en firma göra några och det är inte två som är lika kan jag säga. Är dom i 3mm plåt så har man åtminstone en sportkeps att rikta dom med våld utan hydraulpressar och sånt.

Vad det gäller tjockleken på boggilådorna så kommer 10mm räcka och bli över bara svetsfogarna är bra. Om lådorna går sönder så är det i fogarna. Frågan är om kant i kant är tillräckligt. Måste du inte ha lite spalt?
Ska du svetsa pinne eller MIG?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#33 » 10:50:23, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:
Mina konor har jag gjort i 3mm plåt. Det räcker gott och väl. Det blir skitstarkt. Det svåra är att bocka dom rätt. Jag lät en firma göra några och det är inte två som är lika kan jag säga. Är dom i 3mm plåt så har man åtminstone en sportkeps att rikta dom med våld utan hydraulpressar och sånt.

Vad det gäller tjockleken på boggilådorna så kommer 10mm räcka och bli över bara svetsfogarna är bra. Om lådorna går sönder så är det i fogarna. Frågan är om kant i kant är tillräckligt. Måste du inte ha lite spalt?
Ska du svetsa pinne eller MIG?


Mmm, kanske går att gå ner lite i tjocklek på konan.
Har inte haft den med när jag gjort simuleringar, då hade jag en lite annan design...
Visst är det nog lite testning innan man hittat rätt för att bocka dom, men kör man dom i en riktig kantpress så borde man kunna få dom rätt lika.
I en vanlig kantbock är det nog svårt...

Vet inte varför alla tycker det låter som så tjockt med 10mm i lådorna?
Malwa körde tidigare med 12mm plåt i sina lådor.
Dom lastar 5500kg.
Numera kör dom med gjutna lådor, precis som alla större maskiner gör, säkert delvis för att få en ännu starkare låda.

Nu vet jag inte hur stort lastutrymmet på min maskin blir, men visst vore det väl bra att kunna lasta nånstans 3-4ton, utan att vara orolig för att boggilådorna håller?
Säger det igen, lägger gärna på ett antal kilo på lådorna så jag vet att det håller.
Merkostnad mellan 8 och 10mm plåt är ca 2000:-, det kan jag också ta.
Skulle man gå på tunnare plåt, och lådorna går sönder så är det en mycket större kostnad.
För att inte tala om all arbetstid som gått förlorad och måste göras igen...

Kant i kant bör vara tillräckligt.
Det är ju dock viktigt att man får rätt genombränning i första rotsträngen.
Haft haft funderingar på om man skulle göra en rotsträng med TIG, då har man full kontroll på genombränningen.
Sedan kommer det bli MIG/MAG med rörtråd eller vad som nu är lämpligt och passande till materialet jag valt.
Kommer ta hjälp av en duktig svetsare på verkstan när lådorna ska ihop.

Jenga: Var köpte du dina svängkranslager? Kostnad?
Funderat på om man ska köra ett sånt för vridning (ej sväng) i midjan.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO

#34 » 11:48:52, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att kostnaden är anledningen att man går på gjutna lådor. Det tar rätt lång tid att svetsa ihop en låda och därmed rött hög kostnad.
Dom blir garanterat tyngre i gjutgods. Visserligen lättare att göra det tjockt där det behövs än om man svetsar men samtidigt lägre hållfasthet i grundmaterialet.

Tig har jag hört ska ha lägre hållfasthet än pinne och MIG.
Jag köpte mina svängkranslager jag har till boggilådorna från Kina (direktimport). Har för mig det kostade 11kkr för fyra inkl frakt men då stod dollarn i 6 kronor typ.
Svängkranslagret till midjan köpte jag av Malwa samtidigt som jag köpte midjan. Kom inte ihåg vad jag betalade men det var några tusenlapppar.

Vad det gäller hur mycket man lastar så skall man betänka att kranen bidrar med en hög last också. Har du den fullt utsträckt i sidled och lyfter så mycket du orkar så blir det rätt mycket last på lådorna. Malwa har mycket större kran än du kommer ha så dom där 5500kg speglar inte hela sanningen.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

redheat

#35 » 12:34:38, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev: :off_topic:
Bengt Erik Eriksson skrev:Oj! Det var en rejäl laser! Hur stark är laserkällan då?

a.Holm skrev:Vet ej.
Vi kör upp till 20mm i svartplåt.


20 mm verkar vara någon magisk gräns när det gäller laser. Över det blir det mycket marigare. 20 mm kan man klara med en 3kW maskin, men med mer effekt går det fortare och man kan oftast klara mer komplicerade konturer.

Jag har aldrig sett en okapslad laser i drift, men jag hade oroat mig dels för reflektioner (om man tappar skärningen så studsar laserstrålen åt fel håll. Då vill man helst inte stå i vägen för denna...) och dels för att den hade skitat ner något fruktansvärt i lokalen. Är er maskin en lortgris eller har man lyckats lösa utsug på ett bra sätt?
:back_to:
Riktigt snyggt bygge och snyggt ritat. Var använder du för CAD-program?


En tradtionel laser co 2 , behöver inte vara helt kapslad, brukar ej vara tak på dom
´
Men däremot en fiberlaser, måste var helkapslad, med speciella siktglas, strålen kan studsa upp i taket mot balkar annars.

[b]ett sken från lasern och du är blind
[/b]

En fiberlaser skär ca 3 gånger så fort i 3 mm plåt , mot traditionell laser, men i 20 mm plåt är ungefär samma hastighet
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

a.Holm (trådstartaren)

#36 » 08:53:05, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Jag tror att kostnaden är anledningen att man går på gjutna lådor. Det tar rätt lång tid att svetsa ihop en låda och därmed rött hög kostnad.
Dom blir garanterat tyngre i gjutgods. Visserligen lättare att göra det tjockt där det behövs än om man svetsar men samtidigt lägre hållfasthet i grundmaterialet.

Jo, nog är det säkert billigare att tillverka, tror även den är starkare.
Man slipper risken med svets, porer och fel.


Tig har jag hört ska ha lägre hållfasthet än pinne och MIG.

Jaså? Aldrig hört...
Spontant känns det dock som risken att man misslyckas med en TIG är mindre. Man har mycket bättre kontroll på smältan, ingen slagg som kan lägga sig på fel ställen.

Vad det gäller hur mycket man lastar så skall man betänka att kranen bidrar med en hög last också. Har du den fullt utsträckt i sidled och lyfter så mycket du orkar så blir det rätt mycket last på lådorna. Malwa har mycket större kran än du kommer ha så dom där 5500kg speglar inte hela sanningen.


Hur vet du vilken kranstorlek jag ska ha ;-)
Nu med min alldeles för tunga konstruktion så kan jag ju bygga en stor kran, och eftersom lådorna väger alldeles för mycket så blir den stabil ändå...


Tanken var ju att bygga om ett grävaggregat för 3-punktlyft till skogskran.
Har dock kommit på en stor nackdel, visserligen inte kontrollerat det jag tror, men är rätt säker.
Det handlar om hur mycket man kan svänga kranen. Kikar man på skogskranar så har dom svängområde på nånstans runt 360°.
Man vill ju kunna komma åt stockar som ligger framför midjan, bredvid framdelen på maskin. Säger sig ju självt...
Jag är ganska säker på att grävaggregatet endast har ca 180° svängområde...
Alldeles för lite med andra ord...
Så nu lär man fundera hur man gör med kranen.
* Köpa en komplett kran.
* Köpa ett vridhus, grip och rotator, sen bygga resten själv.
* Helt annan lösning på vridhus, i övrigt som ovan.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

magloman

#37 » 10:59:05, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min lilla nokka 2500 kran som har kedjevridhus har nog ca 270 graders rotation så man når lite förbi vart den sitter.

Ett kedjevridhus är ju ganska lätt att bygga själv om man vill. Ett runtomsvöbgande har väl kugghjul mm?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias Petterson

#38 » 17:20:54, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att lägga roten inifrån?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Toost

#39 » 17:43:49, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den skarven, om man tittar på bilderna, är så idealisk den kan vara ur alla perspektiv. -min mamma får fin genombränning där! :-)

Apropå kran, Kan detta vara något att bygga vidare på :
https://www.blocket.se/kalmar/Volvo_F61 ... ?ca=11&w=3

2 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

a.Holm (trådstartaren)

#40 » 22:09:20, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ett kedjevridhus är ju ganska lätt att bygga själv om man vill. Ett runtomsvöbgande har väl kugghjul mm?

Jag har funderat lite på det och visst skulle det funka.Ett litet minus blir dock att man troligen kommer behöva ett ganska stort drev på kranpelaren.
Detta kan göra att grinden inte kan sitta så nära som man vill...
Dock skulle det säkert gå att gömma drevet nere i ramen, under kranpelaren...

Mattias Petterson skrev:Går det inte att lägga roten inifrån?


Tror det är för trångt.
Det är 85 mm invändigt mellan plåtarna i lådan.
Men det ska inte vara några problem att få genombränning.

Toost skrev:Apropå kran, Kan detta vara något att bygga vidare på :


Det skulle det kunna vara, dock svårt att se hur den ser ut.
Synd också att jag har 50 mil enkel väg dit...
Men tack för tips, det är självklart välkommet! :thummar:
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

magloman

#41 » 22:41:24, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drev? Är inget drev på min iaf.

Kolla inlägg 35 efter hur det ser ut

Maglomans Nokka HK2500a krans Liv & Leverne

magloman @ Maglomans Nokka HK2500a krans Liv & Leverne
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

a.Holm (trådstartaren)

#42 » 23:44:33, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte då hydraulmotor och två drev för att vrida kranen.
Litet på motorn och stort på kranpelaren.

Aha, såg det ut sådär på din kran.
Aldrig sett den typen.
Förstår hur det funkar, men hur stark blir den med endast en cylinder som trycker?
Känns den svag?
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

magloman

#43 » 07:42:38, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha ok.

Det är två cyl; en åt varje håll. Diametern vs oljetryck best ju dragkraften.

Nej tycker den känns väldigt stark i svängen.
Det som går av sägs vara brytpinnen mellan pelaren och ringen som kedjan sitter i. Rätt dimensionerat blir det ju en väldig bra säkring innan nåt annat ger sig.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Raceputte

#44 » 07:50:59, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min spontana reaktion är att skippa grävaggregatet, dom trepunktshängda grävagg jag har studerat har alla sett förbannat klumpiga ut tom. för att gräva med. Bom och sticka är dessutom konstruerade för helt andra, större och fler typer av belastningar än vad en skogskran behöver vara, geometrin är också en helt annan. Nu vet inte jag vad du har att gå ut ifrån, men mitt råd är att bygga själv, utifrån hur skogskranar är konstruerade, kolla på lite olika kranar, stora som små och fundera på vilka egenskaper du vill ha, sen skalar du om och ritar ihop det till din kran. Med ditt kunnande och tillgången till simuleringar mm. så tror jag det blir skitbra istället för att bråka med nåt klumpigt grävagg som utgångsläge. Bara efter att ha sett boggielådorna så är jag ganska övertygad.... Kranpelare och vridhus som är dom mer omständiga bitarna går ju att köpa, men resten är ju "bara" plåt i stort sett.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

3 personer gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#45 » 11:26:57, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med till fullo.

Tror man kan utgå ifrån ämnesrör och sedan lite livplåtar här o där.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se