Jenga:
Vi får se hur det går...
Jag gör på detta sätt efter förslag från gamla svetsare.
Det är ofta den här typen av upplägg då dom tillverkar saker på jobbet. Speciellt om det är två spegelvända detaljer, då sätter dom ihop dom med baksidorna mot varandra, för att spänningarna från svetsarna ska ta ut varandra.
Skulle rören bli nån/några mm ur vinkel så är det inte hela världen.
Rören är bara grovsvarvade invändigt där hjulaxellagringen ska sitta.
Hela lådan ska upp i en flerop. för att bearbeta lagerlägena när lådan är färdigsvetsad. Så hjulaxlarna kommer ju sitta helt parallellt även om rören inte är det.
Optimalt vore om lådan då också är avspänningsglödgad.
Men vet inte om jag ska kosta på det, vet inte vad det kostar. Det är ju lite överkurs...
Orsa: Tackar för berömmet!
Man är ju lyckligt lottad att ha tillgång till fullständig verkstad på jobbet.
Mmm, är inne på samma tänk.
Om det är nåt på maskin som jag inte vill chansa på så är det boggilådorna.
Är väldigt mycket jobb och pengar i dom, så man tar gärna i lite extra.
Dom blir väl så tunga, men vikten är ju på "rätt" ställe på maskin, så det är ju bra iallafall.
Jo, jag har funderat lite kring de plana plåtdelarna mellan hjulaxel och boggilagring.
Det är ju två lite större parallella plana ytor, inre och yttre
sidoplåt tänker jag på.
Därför ska jag ha en distanskloss mellan plåtarna.
En stålbit som är fräst till samma bredd som invändigt i lådan.
Det blir 3 st genomgående skruva genom varje kloss, så man kan dra ihop inre och yttre plåt mot klossen.
Hålen för dessa syns på senaste bilden, de försänkta hålen är till för detta.
Jag tänkte att om man binder ihop inre och yttre plåt på detta vis så borde man vinna en del i styrka.