Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Holm`s 8x8 mellanskotare

143 inlägg • Sida 7 av 10
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Daniel85

#91 » 20:42:17, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående kransvängen borde det väl vara ganska enkelt att få till en sväng som vrider tex. 2varv? Tänk dig samma princip som en cykel där du lägger en hydraulcylinder på tramp veven och kranen vid bakdrevet. Nackdelen är ju att du måste ha ganska stor skillnad på dreven för att få kranen att vrida ett varv. skulle det fungera att använda styrsnäcka från terrängbil eller liten lastbil? Hur stadiga är dom när man lägger cylinder på utgående stag? Dom borde väl snurra ca 3,5 varv. Och hur mycket kraft behövs det i svängen, blir det ett för stort glapp om man använder kedja mellan snäcka och kran?
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo



JengaPRO

#92 » 14:13:55, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att gå framåt i snabb takt med boggliådorna.
Va det gäller din tid så tycker jag du ska tänka om och inte betrakta den som gratistid. Det tar låååång tid att bygga en skotare (i alla fall för mig) och är det något jag börjar lära mig så är det att om man lägger mycket tid på något i början så har man mindre tid längre fram att lägga det på något annat.
Jag gissar att det skulle ta en dag (8h) att lägga bottensträngen med tid, kanske mer. 32 h effektiv arbetstid är inget man snyter ut sig. Dina boggilådor kommer nog vara överstarka ändå.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#93 » 22:46:08, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daniel:
Jo, det skulle funka.
Men om man blandar in drev och kedjor så borde det bli ännu enklare att driva med en hydraulmotor.
Har funderat på det, men det ligger så långt fram i tiden, vi får se.
Nackdelen med hydraulmotorn vs cylinder är att hydraulmotorn i detta fall oftast klarar betydligt mindre tryck = krävs mer olja för samma vridstyrka.
Svängen blir då mer flödeskrävande och stjäl olja för andra funktioner.
På denna storlek på maskin har man ofta begränsat med flöde till arbetshydraulik.

Jenga:
Nog knallar det på lite med lådorna.
Nr 2 blev färdigsvetsad igår (detta moment, inte helt klar såklart)
Men nu blir det nog lite stiltje en stund igen.
Andra saker pockar på uppmärksamhet.

Att TIG:a roten tar nog 2, max 3 timmar per låda.
Har i princip bestämt mig att TIG:a de två återstående lådorna.
Är inte helt nöjd med hur genombränningen blir med bara rörtråd.
De två TIG:ade lådorna får då sitta på bakvagnen där det blir mest belastning.

Att helsvetsa lådorna har tagit ca 8-9h/låda. Mycket slipning ingår...
Så om det tar 22 istället för 18h att få de sista två klara känns som det kvittar.
Bara jag vet att jag gjort så bra jag kunnat, utan att ta onödiga genvägar.

7 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

rospigg

#94 » 17:28:01, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå Hr Holm!
Nu är jag nyfiken på hur det går med ditt projekt, då det var ett tag sedan du rapporterade något här.
:thummar:
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

JengaPRO

#95 » 18:07:48, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Daniel:
Nackdelen med hydraulmotorn vs cylinder är att hydraulmotorn i detta fall oftast klarar betydligt mindre tryck = krävs mer olja för samma vridstyrka.
Svängen blir då mer flödeskrävande och stjäl olja för andra funktioner.
På denna storlek på maskin har man ofta begränsat med flöde till arbetshydraulik.


Det där håller jag inte med om. En hydraulmotor tål ofta mycket mer än en hydraulcylinder. En hydraulmotor 200-500 bar, en cylinder ofta inte mer än 180 bar.
Vad det gäller flödet så är det en frågan om uträttat arbete och det är detsamma i båda fallen. Sen kanske verkningsgraden är lite olika men det skiljer nog inte jättemycket. En nackdel som jag ser är nog att det inre läckaget är större på hydraulmotorn vilket gör att den kommer att tappa sin position snabbare med en hydraulmotor än med en cylinder.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jac

#96 » 19:18:05, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uträttat arbete är samma ja.
Orbitmotorer (som jag tror det är den vanligaste typen för skogskransväng) är ofta godkända för tråkigt låga tryck men det finns versioner som klarar höga tryck också. Axialkolvsmotorer å andra sidan klarar ofta 350-450 bar men är dyrare.

Cylindrar klarar ofta 250 bar och 350 bar är heller inga problem. 180 bar är nog lite mer light duty version.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#97 » 21:56:03, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en snabbsurf ser jag att det finns många färdiga cylindrar tillgängliga på 180 bar, väldigt billiga, där lärde jag mig nåt.
Fortfarande menar jag dock att 250 bar är lätt tillgängligt från mer dedikerade cylinderleverantörer.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JengaPRO

#98 » 22:40:51, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det börjar bli vanligare med högre tryck i maskiners arbetshydraulik men det vanliga är 160-200 bar. Tittar man på kranar för jordbrukstraktorer så brukar det vara 180 bar. Flowfitonline har 200 bar max på sina cylindrar.

Visst är det så att orbitmotorerna inte tål så höga tryck men det finns andra varianter annat än axialkolv (om jag fattat det rätt) som ligger mellan dom två nämnda i tryck.

Skördarna och kranbilar har ganska ofta hydraulmotorer som driver rotationen på kranen men då är det kolvmotorer vad jag kunnat se. Dom har också navreduktioner för att kunna växla ner ordentligt. Jag var inne på en sådan variant innan jag köpte min kran.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jac

#99 » 00:23:22, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, så det är axialkolvsmotorer på sving på större kranar, det låter rimligt.

När du säger maskiner så antar jag att du menar motsvarande maskiner som denna mellanskotare och då stämmer det säkert. Större skogsmaskiner är nog högre, typ 200-250 bar. Grävmaskiner ligger ofta över 300bar.

Nån motortyp mellan axialkolv och orbit känner jag inte till. Det finns ju radialkolvsmotorer också, dom klarar ofta högre tryck än orbit men dom tar lite mer plats, tror inte dom används på skogskransväng. Inte vanliga kugghjulsmotorer heller.

Lite info om olika orbitmotor koncept i Danfoss 520l0232 , sidan 8-12 : http://files.danfoss.com/documents/orbi ... 0l0232.pdf

Orbitmotorer är lite djungel, Danfoss, Eaton (Char-Lynn) och Parker har breda sortiment.
https://www.parker.com/literature/PMDE/ ... 200-EU.pdf
http://www.eaton.com/Eaton/ProductsServ ... /index.htm
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

a.Holm (trådstartaren)

#100 » 12:45:13, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Hallå Hr Holm!
Nu är jag nyfiken på hur det går med ditt projekt, då det var ett tag sedan du rapporterade något här.
:thummar:
/Rp


Är rädd att det kommer stå stilla under vintern...
Tiden finns inte då sambon jobbar 5-skift, och de helger hon är ledig tillbringar vi i fjällstugan.
Övriga helger försöker jag åka så mycket skoter jag hinner...
Utöver det så tillverkar jag satser med dieselvärmare för montering i skoterpulkor.
Så vintern är oftast väldigt fullbokad...


Premium hydraulcylindrar klarar oftast 250 bar arbetstryck.
Sen finns det ju såklart billigare modeller som klarar lägre tryck.

Olika hydraulmotorer klarar ju väldigt olika tryck.
Axialkolv klarar höga tryck, men är högvarviga och behöver växlas ner för att användas till långsamma rörelser.
En bra lösning rent tekniskt, då den klarar höga tryck därmed högre effekt.
Men det blir en dyr lösning då motorn i sig är dyr, samt att man behöver planetväxlar eller liknande.

Orbit klarar lägre tryck, men är lågvarviga och behöver inte växlas ner lika mycket.
Klarar lägre tryck.
Men en billig lösning, behöver inte växlas ner så mycket.

2 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

a.Holm (trådstartaren)

#101 » 14:06:56, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter med svetsning.
Vintern är över, så nu finns det mer tid.
De två sista lådorna är tigade i roten.
Ska fylla på med rörtråd och hoppas jag blir klar med det i helgen.
Två bilder från en rotsträng med Tig.
Samma svets, insida och utsida.
Bra genombränning. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180421/9bbb3c05002a05aaf6c559c98ffc59a4.jpg


Skickat från min E5823 via Tapatalk

13 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

a.Holm (trådstartaren)

#102 » 14:10:16, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

InsidaBild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180421/32533dc33f45c6e4810ea59dbe7d87aa.jpg


Skickat från min E5823 via Tapatalk

15 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Skru'are

#103 » 16:19:39, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med lite beskärning skulle foton på det där platsa som förstoringar på väggen!
I alla fall på verkstadsväggen. :buga:

5 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

JengaPRO

#104 » 22:18:39, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur lång tid tog det att göra bottensträngen på en låda?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#105 » 23:05:45, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Hur lång tid tog det att göra bottensträngen på en låda?

Jadu, vet inte riktigt.

3 timmar kanske, inkl slipning så man får ett par mm spalt mellan plåtarna innan svets.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se