Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Holm`s 8x8 mellanskotare

143 inlägg • Sida 10 av 10
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

a.Holm (trådstartaren)

#136 » 21:37:06, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:
MagnusGoransson skrev:
Det var riktigt sjukt! Men det var kul att du kom förbi!

Det blir en sväng till Gränges nån helg här framöver. :thummar:


Yes, säg bara till!
Finns inte så mycket av skogsmaskin att se, mer än en massa prylar som är utspridda runt halva byn :lmao:
Men har ju lite annat skrot att titta på...

2 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn



a.Holm (trådstartaren)

#137 » 09:48:38, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket planering, lite verkstad...

Håller på med hydraulschema och har ett första utkast.

En sak grubblar jag över, kanske finns nån som har svar på frågan.
Har en Rexroth 45cc pump till arbetshydraulik och styrning.
DFR-regulator på pumpen = Ls.
PVG32 ventilpaket till kran etc.
Har en Danfoss orbitrol som heter OSPD 60/185 LS, Danfoss nr 157G8164
Den har något som kallas:
Load sensing dynamic
Load sensing dynamic steering units require load sensing dynamic priority valves and/or load sensing
dynamic variable displacement pumps. Load sensing dynamic steering systems have a constant oil flow
in the LS connection in the direction of the steering unit even when the steering unit is in neutral
position.


Den lägger alltså ut lite olja i Ls-ledningen hela tiden.
Har inte lyckats gräva fram hur mycket.
Hittade detta, men är inte säker på om det gäller det jag menar:

Pilot pressure relief valve; (P - T, Qp) characteristic
The pilot pressure relief valve protects the steering unit against excessive pressure. The pilot pressure
relief valve in the OSPC LS, OSPF LS, OSPD LS and OSPL LS steering unit together with the priority valve
limit the maximum steering pressure P-T. The pilot pressure relief valve is set at an oil flow to the priority
valve of 25 l/min [6.60 US gal/min].
For OSPC, OSPD and OSPL load sensing dynamic steering units, the setting values are valid at a dynamic
flow of 0.6 l/min [0.16 US gal/min].

For OSPF load sensing dynamic steering units, the setting values are valid at a dynamic flow of 1.1 l/min

Vet inte riktigt nyttan med "Load sensing dynamic"
Om det är för att få bättre respons i styrningen, då det annars kan bli fördröjning innan pumpen lastar på. Vet inte riktigt.

Frågan är om det går att koppla denna orbitrol som vanligt mot min pump?
På DFR-regulatorn sitter en liten strypning som blöder av olja till tank.
Det skulle kunna vara så att den blöder av mer olja än vad som orbitrolen lägger ut.
Då borde det funka.
Annars lär man ha en Dafoss OLS dynamic prioritetsventil verkar det som.

Bifogar länk till orbitrol och utkast på hydschema.
https://assets.danfoss.com/documents/DO ... 792601.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Jac

#138 » 13:03:29, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Load sensing dynamic är det som vanligtvis används i styrning om jag har fattat det rätt, både snabbare respons men också mindre risk för ryck och hugg i styrningen. Enda nackdelen är att den kontinuerligt förbrukar en lite skvätt olja (typ 0,5 - 1 lpm) men även detta är fördelaktigt vid kallt klimat då orbitrolen hålls vid jämn temperatur och inte riskerar att kärva pga temperaturskillnader.

Har snokat runt lite i datablad men finner inget exempel på LS-pump kopplad direkt på orbitrol (ganska säker på att det förekommer i verkligheten dock).

Fann nåt exempel men då var det kopplat via prioritetsventil iallafall eftersom det var samma pump till resten av hydrauliken och man vill ha prioritet på styrningen.




a.Holm skrev:Det skulle kunna vara så att den blöder av mer olja än vad som orbitrolen lägger ut.

Orbitrolen lägger inte ut nån olja i LS-linjen. Det är prioritetsventilen (dynamic) som gör det via en dysa mellan P och LS.
I neutral dräneras denna olja i orbitrolen men så fort du svänger blockeras den dräneringen och tryck byggs upp i LS ledningen.




Om du inte bryr dig om prioritet så kan du ju pröva att plugga LS-bleed off i pumpen och istället sätta en dysa mellan P och LS, då får du ett flöde i LS-ledningen på samma sätt som det blir i en dynamic LS prioventil.


Schemat ser ok ut vid första anblick men mätuttagen är bakvänt ritade, en obetydlig detalj.

Finns lite bra info i denna tråden också: Åsa-Nisse @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Idiotfel orbitrol???? eller skit bakom tangenterna??
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

a.Holm (trådstartaren)

#139 » 22:02:43, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Orbitrolen lägger inte ut nån olja i LS-linjen. Det är prioritetsventilen (dynamic) som gör det via en dysa mellan P och LS.
I neutral dräneras denna olja i orbitrolen men så fort du svänger blockeras den dräneringen och tryck byggs upp i LS ledningen.

Ok, då är jag med på hur det fungerar.
Bakvänd Ls så att säga.

Har en OLS80 prioventil liggande nånstans i gömmorna, men vet inte om den är för static eller dynamic.

Annars bör man kunna göra som nedan.
Med en strypning från P in på Ls-ledningen till orbitrolen matar man in olja, lika som en dynamic prioventil skulle göra.
Känner inte att jag behöver prioritering av styrningen.
Man kommer ha väldigt svårt att köra andra funktioner samtidigt, så att oljan inte skulle räcka till åt styrningen.
En OLS80 ligger också på gränsen flödesemässigt på det som ska skickas vidare till kranen.
Bild

Kopplar om och drar in Ls ledningen från styrningen före Ls-förstärkaren, pos 4.
Den behövs för att mätta Ls med tillräckligt flöde.
PVG32 skickar inte ut så mycket olja i Ls-ledningen, och när man har en pump och regulator som blöder av lite olja till tank så kan det bli så att man inte kommer upp i rätt tryckivå.
Då behöver man förstärka Ls-signalen genom att skicka in mer olja, men fortfarande med samma tryck.
Passar också bra om man ska köra med strypningen mellan P och Ls på orbitrolen.
Annars hade det kunnat bli så att strypningen släpper igenom för lite olja jämfört med vad som blöder av i regulatorn på pumpen, och man får inte upp trycket.

Schemat ser ok ut vid första anblick men mätuttagen är bakvänt ritade, en obetydlig detalj.

Ok!
Fixat!
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Jac

#140 » 23:09:50, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror som sagt att du bör plugga den avblödningen i pumpen (göra om den till en DRF1 helt enkelt) om det ska funka.
Gör du det så behöver du inte LS-förstärkaren heller, problemet med LS signal från PVG32 är bara om pumpen har avblödningsdysa.
På alla PVG32 system jag har varit i kontakt med har det varit pump utan avblödning och ingen förstärkarventil.


Ditt problem är ju egentligen ganska likt Åsa-Nisse's orbitrolproblem dvs en dynamic och en static LS pryl ska dela på samma pump.
Valtra's lösning var en skyttelventil med fjäder som beskrivs i tråden men kanske gjorde man så för att P->LS dysan sitter inne i prioventilen där?

Att göra som du har ritat, alltså att dysan från P går in på orbitrolsidan av skyttelventilen borde funka tycker jag... :klia: :klia:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

a.Holm (trådstartaren)

#141 » 09:43:12, 08-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Jag tror som sagt att du bör plugga den avblödningen i pumpen (göra om den till en DRF1 helt enkelt) om det ska funka.
Gör du det så behöver du inte LS-förstärkaren heller, problemet med LS signal från PVG32 är bara om pumpen har avblödningsdysa.
På alla PVG32 system jag har varit i kontakt med har det varit pump utan avblödning och ingen förstärkarventil.

Hur gör man för att plugga den?
Precis, kör du utan avblödningsdysa i pumpen så slipper man förstärkaren.
Samtidigt så har jag förstärkaren redan, så det är inget problem.
Det kommer funka med förstärkaren, det är jag rätt säker på.



Att göra som du har ritat, alltså att dysan från P går in på orbitrolsidan av skyttelventilen borde funka tycker jag... :klia: :klia:

Ja, tycker det borde funka.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

MrCrankyface

#142 » 09:02:27, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 år senare, hur har det gått med denna? Otroligt imponerande arbete så här långt i alla fall! :eek:
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

a.Holm (trådstartaren)

#143 » 17:28:07, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har legat lite på is.
Bytte jobb för ett par år sen, så tillgången till fullständig verkstad försvann.
Håller på att bygga upp egen verkstad hemma istället.
Tråd för detta: a.Holm @ A.Holms garage, funderingar och diverse.

Tanken är att få upp boggilådorna i fräsen i höst för att göra lagerlägen.

2 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se