Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Holm`s 8x8 mellanskotare

143 inlägg • Sida 5 av 10
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

a.Holm (trådstartaren)

#61 » 19:03:34, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är konorna bockade.
Var lite testande innan man fick till rätt vinkel.
Men när man väl fått till det så gick det fint!
Snart dags att börja svetsa...Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170928/312a365f9a561fca42e9f68a9737b664.jpg


Skickat från min E5823 via Tapatalk

14 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn



a.Holm (trådstartaren)

#62 » 14:54:01, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppsättning innan svets.
Började med att punkta fast de grova rören i plåtarna, med 10mm utstick på baksidan.
Sedan tar jag två plåtar med sina rör och sätter dom emot varandra.
Mellan plåtarna ska jag sedan punkta fast stålbitar på flera ställen, så att respektive plåt inte kan dra iväg när jag ska helsvetsa rören.
VKR-röret mellan rören är också för att fixera allting.
När rören är helsvetsade kommer jag svetsa dit konorna och bussningen för exenterspännaren i mitten av plåten.
När båda plåtarna är klara med konor och bussning tar jag isär allting.

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Toost

#63 » 16:47:45, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helgen är räddad !
eller, hur var det nu....:-)
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

a.Holm (trådstartaren)

#64 » 20:31:01, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, önskade man kunde köra på bara, men finns inge tid denna helg.
Imorgon ska jag på Gallringsdagarna, kika på intressanta små/mellan skogsmaskiner och få inspiration på lösningar.
Men nästa helg blir det en dag med svetsen!
Men tjuvstartar nog under veckan, under rasterna på jobbet.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO

#65 » 20:54:15, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Uppsättning innan svets.
Började med att punkta fast de grova rören i plåtarna, med 10mm utstick på baksidan.
Sedan tar jag två plåtar med sina rör och sätter dom emot varandra.
Mellan plåtarna ska jag sedan punkta fast stålbitar på flera ställen, så att respektive plåt inte kan dra iväg när jag ska helsvetsa rören.
VKR-röret mellan rören är också för att fixera allting.
När rören är helsvetsade kommer jag svetsa dit konorna och bussningen för exenterspännaren i mitten av plåten.
När båda plåtarna är klara med konor och bussning tar jag isär allting.

Bild


Jag valda att göra lite annorlunda. Jag svetsade lådorna innan jag svetsade på rören. Tanken var att även om lådan blir lite skev så kan jag få rören parallella och i rätt linje. Risken är att lådan slår sig lite medan du svetsar och har du då svetsat dit rören så kan du inte göra mycket åt det. Kan du fixera rören under svetsningen av lådorna så kan det nog underlätta att få lådorna helt perfekta.
Jag hade tänkt spänna fast lådorna när jag svetsade men kom fram till att det inte skulle funka så bra då man inte kan svetsa klart en sida för att sedan släppa loss den, vända på den och spänna fast den igen. Spänner man fast den "måste" man ju svetsa klart lådan innan man släpper loss den.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Orsa

#66 » 22:11:24, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej läste tråden nu först och det är roligt se hemmabygge med professionell tillverkning. Du bygger verkligen produkter liksom. Har inget negativt att säja men delar ändå ett inlägg om boggielådor sen tidigare. Alltid kan man ju reflektera.
Min åsikt är att räkna inte för mycket och dimensionera själv för att komma på nåt nytt. Kolla hur det ser ut på bra maskiner, kopiera eller gör starkare. Tänkte på en tidigare boggielådetråd.
Orsa @ [Allmänt] Belastning på lager i boggilåda.
Alltså fullt lass nerför en backe och boggien kilas ihop mellan två stubbar/stenar = kraften mot "oändligt". Mycket gummi på fälgarna ska det vara.
Gör riktigt rejält från början.

Teorier: Plåtens motståndskraft mot sk buckling ökar dramatiskt för även små tjockleksökningar. Kopierade en tabell som visar hur naturen funkar för plåt. Den är ryckt från sitt rätta sammanhang men om man kollar att man går från 6 till 8mm vinner man från 15 till 30 i styrkesiffra dvs 15 enheter. Lägger man samma peng om 2mm ökning av plåt från 8 till 10 mm vinner man från 30 till 60 så samma antal kg i ökning vinner dej 30 enheter merstyrka. Boggielådor är utmattningsutsatta grejer i svår drift som ska vara starka.

Gjutna lådor kan man forma ganska fritt. Därför ger man lådorna enorm styvhet genom att göra svängda former precis som bildörrarna måste ha former/veck nuförtiden för man minskat plåttjockleken fån tunnt till ännu tunnare. Stora plana ytor mellan lagringarna blir inte bra på boggielådor. Det blir buckling. Svetsar runt lagringar/boggieaxel är kritiska ställen. Gjutna lådor (segjärn) är på proffsmaskiner eftersom överlägsna svetsade i seriemaskiner både kostnadsmässigt och i styrka och livslängd.



Bild
Dina koniska trumpeter är finfint tänk. Fantastiskt proffsig tillverkning som sagt. Det är verkligen roligt att se. Hatten av.

2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

a.Holm (trådstartaren)

#67 » 22:27:54, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jenga:
Vi får se hur det går...
Jag gör på detta sätt efter förslag från gamla svetsare.
Det är ofta den här typen av upplägg då dom tillverkar saker på jobbet. Speciellt om det är två spegelvända detaljer, då sätter dom ihop dom med baksidorna mot varandra, för att spänningarna från svetsarna ska ta ut varandra.

Skulle rören bli nån/några mm ur vinkel så är det inte hela världen.
Rören är bara grovsvarvade invändigt där hjulaxellagringen ska sitta.
Hela lådan ska upp i en flerop. för att bearbeta lagerlägena när lådan är färdigsvetsad. Så hjulaxlarna kommer ju sitta helt parallellt även om rören inte är det.
Optimalt vore om lådan då också är avspänningsglödgad.
Men vet inte om jag ska kosta på det, vet inte vad det kostar. Det är ju lite överkurs...


Orsa: Tackar för berömmet! :grin: Man är ju lyckligt lottad att ha tillgång till fullständig verkstad på jobbet. :thummar:

Mmm, är inne på samma tänk.
Om det är nåt på maskin som jag inte vill chansa på så är det boggilådorna.
Är väldigt mycket jobb och pengar i dom, så man tar gärna i lite extra.
Dom blir väl så tunga, men vikten är ju på "rätt" ställe på maskin, så det är ju bra iallafall.

Jo, jag har funderat lite kring de plana plåtdelarna mellan hjulaxel och boggilagring.
Det är ju två lite större parallella plana ytor, inre och yttre sidoplåt tänker jag på.
Därför ska jag ha en distanskloss mellan plåtarna.
En stålbit som är fräst till samma bredd som invändigt i lådan.
Det blir 3 st genomgående skruva genom varje kloss, så man kan dra ihop inre och yttre plåt mot klossen.
Hålen för dessa syns på senaste bilden, de försänkta hålen är till för detta.
Jag tänkte att om man binder ihop inre och yttre plåt på detta vis så borde man vinna en del i styrka.
Senast redigerad av a.Holm 08:52:14, 30-09-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO

#68 » 22:55:08, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar nog. Du har tillgång till en helt annan maskinpark än jag.
Ska fundera över att göra så att jag svetsar dom sista två lådorna rygg mot rygg. Dom första två blev bra men inte perfekta.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO

#69 » 22:57:20, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bucklingsspänningen stiger kvadratiskt med tjockleken.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#70 » 11:15:22, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var på Gallringsdagarna 2017 och kikade på lite maskiner.
En "mässa" anordnad av Skogsforum med inriktning på gallring, då med mindre maskiner.
Mycket intressant att kika på!

Blev dock säkrare på att mina boggilådor kommer hålla då man såg en del fel på maskinerna som visades upp.
Dåliga svetsar mm.

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

a.Holm (trådstartaren)

#71 » 21:57:11, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två yttre sidoplåtar färdigsvetsade.
Får kallna över natten, tar isär dom imorgon. Få se hur mycket dom slagit sig.
Kan bli tal om att rikta plåtarna, ifall dom är för krokiga... Hoppas man slipper :-)
Sen är det bara att börja med de två som är kvar!
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171005/88c256e5daaba6e374f88fb1efdf964b.jpg

12 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

a.Holm (trådstartaren)

#72 » 13:10:16, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yttersidorna i boggilåda än nu svetsade, riktade och klara.
Hade ju allting ihopspänt under svetsning, men svetsarna skapar spänning i plåten, så det var rätt krokigt när jag tog isär bitarna.
Tog hjälp av det äldre gardet på firman och riktade plåtarna. Med närmare 50 års erfarenhet vet gubben en del trix...

"Riktbänk"
Bild

Ganska rejält krokig.
ca 8-10mm glipa i ytterkanterna.
Bild

Man lär pressa på rejält innan plåten ger med sig.
Bild

Färdigt resultat.
Inte halt rak, men det får man den aldrig.
En del av skevheten kan man dra ihop innan man svetsar ihop plåten med övriga delar i boggilådan.
Bild

4st ytterplåtar klara.
Bild

Väntar på de valsade plåtremsorna som ska sitta runt den stora radien på varje ände av lådan.
Testade, glad i hågen att valsa dessa själv, men gick bet...
10mm 690-plåt är rätt stark, för stark för den motordrivna vals jag har hemma...
Så en annan firma i byn ska hjälpa mig med detta.
Sen är det dags att sätta ihop hela boggilådorna :grin:

8 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

a.Holm (trådstartaren)

#73 » 16:22:47, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Blev dock säkrare på att mina boggilådor kommer hålla då man såg en del fel på maskinerna som visades upp.
Dåliga svetsar mm.


Detaljbild boggilåda Usewood miniskotare.
Finns en del att önska ang. svetsningen...

Bild

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO

#74 » 16:32:57, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj!!! De där fogarna var inte bra. Fattar dom inte att dom måste fogbereda och lägga flera strängar?
Skulle vara intressant att se den hur den ser ut på insidan.
Den högra fogen ser ut att vara svetsad med för lång strömstyrka.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm (trådstartaren)

#75 » 17:30:12, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, inte är det vackert.
Svetsen på vänster sida i bild ser ju mer okej ut.
Man kan undra varför man som svetsare släpper ett sånt misstag vidare.
Slipa bort och gör om, svårare än så är det ju inte...

Ä inte riktigt säker på hur konstruktionen ser ut, men det ser ut som att sidoplåtarna i lådan är ganska tjocka.
Sen är den valsade plåten som sitter emellan ev. tunnare.
Man får hoppas att dom lagt plåtarna hörn mot hörn.
Om den tunnare plåten går ut en bit på den tjocka så kan man inte få genombränning. Då har man en öppen spalt inåt där det lätt börjar spricka.

Ligger dom hörn mot hörn ska man inte behöva fogbereda, man har ju ett färdigt V att lägga svetsen i.
Sen får man se till att ha så pass hög ström att det bränner igenom hörnet.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: torbjorn_forsman och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se