Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hjälp skuren kardanknut drivlina båt

51 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

QV_

#46 » 14:21:37, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Varför skulle volvodelar passa bara för att det är en kardan? Nog för att volvokorsen är ganska vanliga så men allt roterar ju inte runt volvo bara för att det är en kardan. Börja med att mäta korsen så ser man ju vart man hamnar.


Om man skall plocka delar "billigt" alltså bilskrot så måste delarna finnas i tillräcklig mängd så man hittar något och för att det skall vara "klent" så behöver vi något motorsvagt med bakhjulsdrift.

Det har gjorts många motorklena bakhjulsdrivna bilar men i Sverige är Volvo mera tillgängligt än Toyota.
Sedan behöver den inte passa, men det var ju en adapterplatta på G och de industrikardaner jag har sett är skitdyra men jag kan ha kollat på fel ställe. Att jag sedan helt snöade in på bilkardan var på grund av att TS sa att spinesdelen var trasig och den finns ju där på bilkardaner.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



MN

#47 » 14:37:17, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget knepigt med vinkelväxel till propaxel. Svenska Spica I och II har ett likande arrangemang som pallar för drygt 4000 hk var.

Volvo klena kardan ca 44 mm den grova 50,8 mm. korsen är ju från Dana Spicer (och hela bakaxeln på en bakhjulsdriven Volvo är ju en Dana!)

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Göran Ekman

#48 » 22:10:03, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till TS vibrerade, axeln innan den gav upp helt.
Det finns något knep för att balansera bilkardaner. Där man med hjälp av två slang klammor monterade på axeln på något vis kunde flytta dessa tills det inte vibrerade längre, läst det i någon biltidning som ett mektips. Känner att någon på forumet som inte har samma teflontendenser som undertecknad känner till knepet. Och kan utveckla tankarna.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Zephyrlius (trådstartaren)

#49 » 18:56:24, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att besvara den frågan ifall någon annan är intresserad (Vet ej vad som gäller om länkning på dethär forumet) men om man googlar driveshaft balancing hose clamp så kommer det upp lite videoresultat gällande detta ämne som är intressanta för att få till balansen

2 personer gillar det här inlägget.
Zephyrlius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:29:03, 08-10-2014
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#50 » 20:58:16, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Principen är den samma som när man balanserar t.ex. MC-hjul statiskt. Det besvärliga med en axel är att den är så lång jämfört med diametern. Det kan vara svårt att hitta i vilken ände som det är obalans.
:off_topic: När jag jobbade som rundslipare på 70-talet så balanserade vi slipskivorna statiskt med att flytta 3 vikter runt centrumhållaren. Var man noga så gick det alldeles vibrationsfritt. Jag har balanserat många mc-hjul på det viset och det har blivit bättre än med moderna maskiner. :back_to:
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Zephyrlius (trådstartaren)

#51 » 21:41:46, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan uppdatera med att allt funkar fint igen dock kommer det få bli en ny axel i vinter.

3 personer gillar det här inlägget.
Zephyrlius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:29:03, 08-10-2014
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se