Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Miniprojekt: Bygge av spridarprovare! (Injector Nozzle Pop Tester )

73 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 19:31:58, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya trådar är ju alltid roligt & behovet av en spridartestare svischar förbi då och då så jag gick till garaget och plockade ihop det som hyllorna erbjöd.

Bild

Resten får jag snoka reda på utanför tomtgränsen tex spridarrör, t-koppling, bussning & lite delar till vätskereservoaren.

Sedan blir det svets och fulmek för hela slanten!! :cool: :grin: mera bilder kommer efterhand.

PS: Tror ni kulventilen håller för 200bar?? :snow: Man kanske skulle leta upp en från hydraulvärlden eller från en HT-tvätt.

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 20:05:15, 21-02-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Maleen

#2 » 20:26:43, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liknande kulventiler verkar ha ett arbetstryck kring 30-40 bar, om den nu håller för 200 bar finns det nog inte mycket till marginal..
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

jörgen.ottosson

#3 » 20:33:30, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd inte kulventil av den typen till tryck över 10bar..... :laes_detta:

....dess utom behöver du ingen ventil, det är ju bara att ge f_n i att pumpa när ingen spridare är monterad. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

krokodilen (trådstartaren)

#4 » 20:40:36, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Använd inte kulventil av den typen till tryck över 10bar..... :laes_detta:

....dess utom behöver du ingen ventil, det är ju bara att ge f_n i att pumpa när ingen spridare är monterad. :grin:


Jepp jag vet men Fords instruktioner för "leak back" innefattar en ventil men jag kanske hoppar den ändå. (det är ju mycket som står i en instruktion)

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fourdoor

#5 » 22:50:58, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Coolt!

Farsan bygde en liknande med en likadan domkraft för en massa år sedan, funkar utmärkt! :thumme:
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

krokodilen (trådstartaren)

#6 » 23:03:39, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den kan nog bli användbar och till låg kostnad 200-300:- sisådär. :)

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

VHK116.1

#7 » 23:04:02, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde min provare av en hyttpump som används på lastbilar
och maskiner.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

krokodilen (trådstartaren)

#8 » 23:14:15, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Jag byggde min provare av en hyttpump som används på lastbilar
och maskiner.


Jo jag har sett flera varianter. Domkraft, porto power pump, fettspruta, mfl så visst funkar det!

Tror jag ska lyxa till det med ett filter på inloppet så man inte sabbar spridaren istället för att kolla den. :slag:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

VHK116.1

#9 » 23:27:14, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt första prov var med en fettspruta och det fungerade inte.
Med diesel så tätar kolven väldigt dåligt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

LeifAndersson

#10 » 23:43:08, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Biltemas provare i servicebilen som funkar utmärkt för liten slant. De har en annan provare idag som dessutom är lite dyrare, som jag inte vet något om. Men den tidigare för 1000-1200:- + moms. är faktiskt en höjdare, egentligen lika bra som den betydligt dyrare som vi har i verkstaden. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen (trådstartaren)

#11 » 10:02:04, 22-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Har Biltemas provare i servicebilen som funkar utmärkt för liten slant. De har en annan provare idag som dessutom är lite dyrare, som jag inte vet något om. Men den tidigare för 1000-1200:- + moms. är faktiskt en höjdare, egentligen lika bra som den betydligt dyrare som vi har i verkstaden. :thumme:


Ja för 1000-1200:- så kan det ju vara värt att köpa en men 2k börjar bli en del pengar för lite användande (för mig) + att det är kul att fundera & bygga, samtidigt så verkar ju hemmabyggena funka bra men de kanske bör användas med viss försiktighet.

Det är viktigt att ha koll på spridarnas öppningstryck, sprutbild mm för miljön ekonomin och allt vad det kan vara, någonting säger mig att det rullar många dieselbestyckade fordon av alla de slag med kassa spridare.

Tex så hade jag en Golf Caddy av tidigaste årsmodellen på 90-talet som käkade glödstift. Detta var innan Biltema hade för 100:-/st å jag har för mig att de kostade 250-300:-st så det var ett rätt så dyrt nöje att åka i detta 55hk monster :mrgreen: .

Hursomhelst efter att ha gått över elen 100ggr typ så rev jag ur en spridare och vinklade om röret & kortslöt startsolenoiden så att bilen själv fick agera testrigg. Detta visade ju inget om trycket men alla 4 spridarna pissade en stråle rakt fram. Micro sålde spridarspetsar a' 1200:- för 4 st & problemet var löst utan att shimsa in de nya öht.

Plötsligt startade den i -10 + mindre rök & soppatörst. Vad som egentligen hände med stiften vet jag inte men dränkta blev de på nååt sätt!?

Bästa bil jag haft näst efter nån diesel Passat! :D Tyvärr så skar dieselpumpen efter 8års användande. :/

Finns det kulventiler på någon av de "köpta" modellerna?

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 10:18:11, 22-02-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#12 » 10:12:19, 22-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda "ventil" som finns är den man avlastar trycket med när spridarröret ska lossas.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen (trådstartaren)

#13 » 10:15:59, 22-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Mitt första prov var med en fettspruta och det fungerade inte.
Med diesel så tätar kolven väldigt dåligt.


Denna tanke har även slagit mig gällande domkraftsmodellen.

LeifAndersson skrev:Den enda "ventil" som finns är den man avlastar trycket med när spridarröret ska lossas.


Hmm ventilen borde väl ersättas av domkraftens inbyggda "sänkventil"?

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 10:21:55, 22-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#14 » 13:46:22, 22-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall du ändå använda en kulventil, tänk då på att en mindre dimension tål högre tryck.
Därför att den innehåller mera gods i förhållande till ventilens dimensionering = mindre väggyta
I princip borde det vara så. Men jag låvar inte! :razz:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

krokodilen (trådstartaren)

#15 » 13:50:19, 22-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja jag hoppar nog ventil/kran tror jag!

Delar som saknas nu är: spridarrör & lämplig buffertbehållare sedan är det bara att sätta igång.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Per-Åke Hörnfeldt och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se