LeifAndersson skrev:Har Biltemas provare i servicebilen som funkar utmärkt för liten slant. De har en annan provare idag som dessutom är lite dyrare, som jag inte vet något om. Men den tidigare för 1000-1200:- + moms. är faktiskt en höjdare, egentligen lika bra som den betydligt dyrare som vi har i verkstaden.
Ja för 1000-1200:- så kan det ju vara värt att köpa en men 2k börjar bli en del pengar för lite användande (för mig) + att det är kul att fundera & bygga, samtidigt så verkar ju hemmabyggena funka bra men de kanske bör användas med viss försiktighet.
Det är viktigt att ha koll på spridarnas öppningstryck, sprutbild mm för miljön ekonomin och allt vad det kan vara, någonting säger mig att det rullar många dieselbestyckade fordon av alla de slag med kassa
spridare.
Tex så hade jag en Golf Caddy av tidigaste årsmodellen på 90-talet som käkade glödstift. Detta var innan Biltema hade för 100:-/st å jag har för mig att de kostade 250-300:-st så det var ett rätt så dyrt nöje att åka i detta 55hk monster
.
Hursomhelst efter att ha gått över elen 100ggr typ så rev jag ur en spridare och vinklade om röret & kortslöt startsolenoiden så att bilen själv fick agera testrigg. Detta visade ju inget om trycket men alla 4 spridarna pissade en stråle rakt fram. Micro sålde spridarspetsar a' 1200:- för 4 st & problemet var löst utan att shimsa in de nya öht.
Plötsligt startade den i -10 + mindre rök & soppatörst. Vad som egentligen hände med stiften vet jag inte men dränkta blev de på nååt sätt!?
Bästa bil jag haft näst efter nån diesel Passat!
Tyvärr så skar dieselpumpen efter 8års användande.
Finns det kulventiler på någon av de "köpta" modellerna?
/Christer