Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Miniprojekt: Bygge av spridarprovare! (Injector Nozzle Pop Tester )

73 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Hansborg

#31 » 15:35:25, 23-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja se, det gick att googla med! http://www.google.com/search?hl=sv&q=CW617M :grin:
Bara mässing :razz: alltid kan man lära sig nåt nytt här. :thumme:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



mf33

#32 » 17:33:39, 23-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
mf33 skrev:krokodilen: Vad va det du skulle svetsa? fattade inte riktigt, har lite otur med tänket ibland!! :uupps:
mvh Mojje


T-stycket ska svetsas ihop med sexkantsmuttern överst på domkraften.

/Christer

Den borrade jag upp lite och gängade rörgäng 3/4
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

krokodilen (trådstartaren)

#33 » 20:13:51, 23-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mf33 skrev:
krokodilen skrev:
mf33 skrev:krokodilen: Vad va det du skulle svetsa? fattade inte riktigt, har lite otur med tänket ibland!! :uupps:
mvh Mojje


T-stycket ska svetsas ihop med sexkantsmuttern överst på domkraften.

/Christer

Den borrade jag upp lite och gängade rörgäng 3/4
mvh Mojje


Ok det är ju ett bra alternativ men nu har jag svetsat den och det gick faktiskt ganska bra, lite sprött innan värmen byggts upp men jag tror det håller fint.

Bild kommer kanske i morgon efter lite puts! :)

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 20:14:14, 23-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#34 » 14:16:58, 24-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsat, svarvat, borrat, putsat, blästrat, tvättat & avblåst! :D

Bild


Behöver en kopparbricka inv Ø35mm + lite färg sedan är den färdig.

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 14:36:50, 24-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mf33

#35 » 21:39:22, 24-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapade av innerröret och satte ett stopp i det, trycket tar jag ut vid pumpkoven. sen svetsade jag ihp det igen. Borrade några hål i röret i ovankant.
mvh Mojje
Bild

Bild
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

mf33

#36 » 21:46:26, 24-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gängade ingången sen en slangnippel. Bränslet får sen rinna ut i domkraften via de borrade hållen i innerröret.
Som reservoar för bränslet tog jag ett bränsle filter, bränslet rinner i genomskinliga slangar via ett förfilter för diesel ( blir som både hängslen och livrem i filterväg :uupps: )
Tänkte hälla i bränslet i inloppet på filtret sen ser man på slangen när det börjar ta slut??
mvh Mojje
Bild

Bild

1 person gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#37 » 21:52:39, 24-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, då har vi två olika lösningar :eat: .....blir kul det här. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mf33

#38 » 22:02:43, 24-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst é dé fränt :cool: samma grejer men två olika lösningar!!
Ska nu bara "finmontera" slangen samt förfiltret, sätta en kulventil före mätaren( inte vet jag varför, kanske för att va rädd om mätaren vid snabba pump, sitter ju så på Boschprovare) samt hammarlacka hela mojängen. Får väl dock prova så allt är tät först inte kul att svetsa läckande porer :evil: med färg i.
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

mf33

#39 » 22:09:20, 24-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de gamla mätarna på Boschprovarna va de ju inte vätskefyllda kan de va därför det satt en kran???
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

krokodilen (trådstartaren)

#40 » 23:49:38, 24-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mf33 skrev:Bild


Aha lite annorlunda tänk än mitt men funkar säkert klockrent & du har faktiskt byggt bort problemet jag hittade i eftermiddag! :/

Jag har ett urtag i gängan på röret förmodligen för säkerhetsevakuering i std utförande. När kolvstången nu är borta så gäller det att få tätt annars blir det enbart rundpumpning,,,typ.

Funderar lite på hur jag bäst gör detta!? :? :klia:

Nåja först måste jag ha en kopparbricka 35mm id så att jag kan dra åt och testköra.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mf33

#41 » 00:13:17, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hålet sitter där för när kolven är uppe max strömmar oljan tillbaka till "reservoaren" igen. Samma princip finns i en del hydraularmar/kolvar på gamla traktorer, när hydraulen nått sitt maxläge strömmar oljan ut genom hål i cyl.väggen och kolven och den kommer inte längre.
En svetsloppa på insidan (ej traktorn :mrgreen: )?

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

krokodilen (trådstartaren)

#42 » 10:43:21, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mf33 skrev:Det hålet sitter där för när kolven är uppe max strömmar oljan tillbaka till "reservoaren" igen. Samma princip finns i en del hydraularmar/kolvar på gamla traktorer, när hydraulen nått sitt maxläge strömmar oljan ut genom hål i cyl.väggen och kolven och den kommer inte längre.
En svetsloppa på insidan (ej traktorn :mrgreen: )?

mvh Mojje


Nja nu var jag nog lite yr i mössan när jag skrev i röret!!

Hålet är redan svetsat så det är inte det som är problemet utan det är ett spår (ca 3mm brett) tvärs över mutterns invändiga gängor. Hade tänkt köra gängtätning typ Loctite eller vanlig gängtejp men det kommer aldrig att bli tätt här om jag inte lyckas fylla igen detta "dike" i gängorna först.

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 10:45:33, 25-02-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#43 » 13:16:27, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roliga byggen, MEN... :(

Kopparrör, mässingsnipplar och galvade rördelar hör inte hemma där det förekommer så pass höga tryck (särskillt inte där man står så nära vid användning). :!:
Nu kanske det fungerar till att provtrycka förkammarinjektorer med (ca 100 - 140 Bar), men inte till de direktinsp. med ö-tryck upp mot 300 Bar.
Råkade ut för att en gänga brast och nippel/rör sköts ut från den handdrivna (ja, det krävs ett långt handtag för att orka pumpa upp rätt tryck...) på den lite enklare typen av "c.r-tester" vi har på jobb. Detta hände vid ca 1000 Bar och jag är väldigt glad att vätskestrålarna gick in mot väggen och inte träffade mig, men small gjorde det..! :svettas:

Jag vill ha en "snabb manometer" för att kunna avläsa ett exaktare ö-tryck precis när det peakar, en dämpad manometer ger mera ett "trögt medelvärde". Avstängningskranen som det bla. sitter på Boschprovarna har två funktioner, dels att koppla ifrån manometern (för att inte utsätta den för skadliga tryckstötar om man behöver "slå lös" en kärvande spridare). Men även för att öka volymen, dvs göra systemet tryckslöst innan löstagning av spridare / spridarrör. Allt för att slippa röra / öppna ett trycksatt system.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

mf33

#44 » 16:41:37, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ha min till att fixa spridarna på några gamla GM dieslar, dessa hadde ju
"poppet injektors" med ca 69/85bar samt "pencil injektors" med ca 120bar i öppningstryck.
Har en hink med spridare och ska sålla ut de som är bra.
Ska använda den hemmagjorda provaren med det lilla förstånd man har, har inte tänkt pressa några direktinprutare.

Tack för warningen DIMOREP!
ska vara försiktig, spridaren kan ju va tät osv.

Kom över en Bosch spridarprovare för ett tag sedan. Handtaget och pump-mekanismen va som det skulle men reservoarkoppen sprucken och all "kringutrustning" saknades eller va sönderpillat/omgjort. Försöker få tag i delar till den så den blir original och tills dess får man ha en ÅsaNisse provare.
Ngn som vet vart det finns delar till "Boschen"??
Kran-T-korset, mätaren samt behållare med filter behöver jag!!
Bifogar bild på hur den ska se ut.
mvh Mojje
Bild
Senast redigerad av mf33 17:11:39, 25-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

mf33

#45 » 17:05:18, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla här Krokodilen/Christer!!
Kineserna har redan kopierat och börjat sälja din modell :D Så gick det när de inte fick köpa Saab
Synd du inte hann ta patent :laes_detta:
mvh Mojje
Bild

1 person gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se