Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Miniprojekt: Bygge av spridarprovare! (Injector Nozzle Pop Tester )

73 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Lindqvist

#46 » 22:37:37, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste tacka för en intressant tråd! Blev så inspirerad att jag byggde ihop en själv under eftermiddagen. Byggde likt "krokodilen", men lät kolven sitta kvar med ett borrat hål igenom. Testade den upp till 200bar och det var absolut inga problem... :grin:

Mvh Christoffer
Lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:39, 11-12-2011
Ort: West
Sverige



krokodilen (trådstartaren)

#47 » 10:48:41, 29-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att höra att vissa lyckas direkt! :/ :) Själv skrotade jag den första versionen igår pga av att det inte gick att täta "internläckaget" på ett bra sätt. Det blev bara invändig rundpumpning.

Fram med min nyinköpta 2t domkraft och samma procedur på den och nu gick det ju fort ca 45min till färdig, inkl slakt av den gamla.

Jag tampades med läckage först från spridartoppens std returanslutning & när jag väl fick tätt på det så kom det 2 mikroskopiska strålar från svetsen runt muttern & då var tiden slut för dagen. 110bar avläst som mest. :???:

Muttern på den nya domkraften var ju annorlunda mot min första variant. Dels hade den ett borrat hål som evakuering i stället för spåret i gängorna som den första domkraften hade. Dock så verkar materialet i denna muttern även vara lite annorlunda så det återstår att se om jag får det helt tätt.

Lite halvkluriga material att svetsa i T-röret är i rf, spridaren härdad och muttern i nått gjutet skräpmaterial. Förvärmning är nog bra här.

Ska se om jag lyckas i kväll för då kanske det kommer en bild på färdigt resultat.

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 10:57:13, 29-02-2012, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mf33

#48 » 20:15:21, 29-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på vad DIMOREP skrev så var rädd om dig!!!
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

krokodilen (trådstartaren)

#49 » 20:29:48, 29-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mf33 skrev:Tänk på vad DIMOREP skrev så var rädd om dig!!!
mvh Mojje


Jepp jag är medveten om kraften i höga tryck! Vi har en fin HT-tvätt på jobbet med roterande munstycke & 350-400bar så jag funderade ett tag på att ta med lite skyddsutrusning hem. :) Men nöjde mig med heltäckande kläder skyddshandskar & visiret på bilden.

Nu är den i alla fall klar så när som på lite färg. Jag förvärmde den innan svetsning men den svettas fortfarande lite lite ur själva muttern och jag tror i princip att det kommer ur gjutporerna. Den får duga så här eftersom jag inte kommer att få den tätare med mina verktyg.

Spridarröret är ett Volvo D24:a fynd & Vw spridaren på bilden öppnar vid 184-185bar och pissar i 45° vinkel & läcker lite i skarven.

Bild

Med lite aktsamhet så duger den till att kolla öppningstryck och spridarbild med och för 230:- så är det väl ok.

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 20:35:05, 29-02-2012, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

chevapower

#50 » 22:11:38, 17-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

fattar inte riktigt hur en ska göra tror ja.
1. en tar bort mutern uppe på å dän med kolven ?
2. en fixar lämpligt rör å svetsar ditt på muttern sen en klocka så en ser bar trycket som en sätter på röret sen fixar en ett rör från röret till spridarn ?
3. diesel häller en i där en häller i olja igentligen ?
chevapower
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:11, 06-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

krokodilen (trådstartaren)

#51 » 22:31:38, 17-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

chevapower skrev:fattar inte riktigt hur en ska göra tror ja.
1. en tar bort mutern uppe på å dän med kolven ?
2. en fixar lämpligt rör å svetsar ditt på muttern sen en klocka så en ser bar trycket som en sätter på röret sen fixar en ett rör från röret till spridarn ?
3. diesel häller en i där en häller i olja igentligen ?


Ungefär så ja!

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

chevapower

#52 » 23:36:05, 17-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

verkar ju riktigt smidigt :grin: men hur skulle en göra med det med oljan som åker tbx när kolven är längst upp ?
chevapower
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:11, 06-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Turbodiesel

#53 » 01:43:43, 18-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har biltemas spridarprovare? Kompisen köpte en sådan då jag ofta klagar på hans "renoverade" spridare som kräver städning innan test.. Han bytte provare tre eller fyra gånger innan han hittade en som inte läckte från början.. Den sista klarade hela två test innan den lade av.

Är de verkligen så dåliga? Hans spridare var mycket snälla mot apparaten, öppningstryck 135bar. Hur funkar det då med hyfsat moderna tryck?


Era hembyggen är kanske inte så dumma..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

krokodilen (trådstartaren)

#54 » 08:07:30, 18-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

chevapower skrev:verkar ju riktigt smidigt :grin: men hur skulle en göra med det med oljan som åker tbx när kolven är längst upp ?


Du bör ha en behållare som dieseln samlas upp i när man släpper av.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#55 » 15:05:43, 03-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har provat att använda en huvudbromscylinder (eller kopplingscylinder)? Är ju färdig med vätskebehållare och gängade utgångshål. Mätte lite i verkstaden i går. Volvo 240:s bomscylinder har en area av knappt 4 cm2. P1800 (kom inte åt att mäta på 240) har en bromspedal som är 40 cm lång och 10 cm från toppen sitter cylindern monterad. Jag trampar säkert med 100 kg tryck när det står en älg framför bilen. Detta bör ge ett tryck på 100 bar, plus bromsservoeffekten. Kan vi gissa på en fördubbling? Då bör sakerna vara konstruerade för att hålla för 200 bar med ett antal gångers säkerhetsmarginal.
Vad tror ni om den här idén?
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MekJan

#56 » 15:13:31, 03-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första hindret packningarna tål inte diesel .
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Stridis2

#57 » 12:39:33, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Första hindret packningarna tål inte diesel .

Oops! :ohnej:
Så går det när man inte tänker hela vägen... Men det kanske ändå är enklare att byta packningar till diseltåliga än att göra om en domkraft. Får fundera ett tag till :klia:
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Lindqvist

#58 » 14:43:07, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle då rekommendera dig att bygga på en domkraft. Är extremt enkelt och går fort. Dessutom blir bygget väldigt billigt, även med nya komponenter..

Mitt bygge ser ungefär ut som krokodilens, men jag lät kolvstången sitta kvar i domkraften (dock spärrad så att den inte når topp). Borrade ett hål igenom kolven, så att trycket går upp genom kolvstången. I toppen svetsade jag en adapter och sen är det bara lite hydraulik-kopplingar som behövs..

/Lindqvist
Lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:39, 11-12-2011
Ort: West
Sverige

krokodilen (trådstartaren)

#59 » 15:25:25, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade stora problem med att få svetsen i domkraftens mutter tät pga att den var gjord i nåt suspekt gjutmaterial. Kommer att bli svårt att göra "leakback" test med min pump då den läcker lite,lite säg 50bar på 2-3minuter men till provtryckning funkar den fint.

Det är ju bara att testa en annan sorts domkraft för 99:- och hoppas på blötjärn denna gång :smile:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lindqvist

#60 » 20:17:44, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min domkraft kommer från swedol, och de är gjuten mutter på den med. På den är inte kolvstången massiv utan bara ett rör med en lös svarvad kolv i botten. Och i kolvstången var det fint material att svetsa i.. Fick dock lägga en svets mellan muttern och kolvstången för att den inte skall gå upp i rundpumpningsläget, men den svetsen är inte tätande utan skall bara hålla emot kolvstången, vilket inte kräver nån jätte-svets..

/Lindqvist
Lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:39, 11-12-2011
Ort: West
Sverige


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se