Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Badtunneplåster! :-)

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

HanixH50 (trådstartaren)

#1 » 20:51:44, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sambon drog med en annan karl strax innan jul efter 12år och två barn på 6 & 2år och det är väl först nu som jag orkar ta mig an saker och ting,,,

En badtunna tycker jag nog är ett lagom plåster! :)

Jag vill ha en tunna i plast eller på det stora taget en "Regal" från Skärgårdstunnan. Dock tycker jag nog att denna tunna är lite överprisad då den sticker bort emot 50 pannor med litetillbehör,,,men det kanske är den prisbilden på dessa.

Har någon nått bra tips om liknande tunnor? Kravet är integrerad kamin men inte bakom nåt anskrämligt staket invändigt.

Har en fundering om att sänka den i marken något på en dränerad bädd och på så sätt få lågt isteg och gömt avlopp via dagvatten, el i samma schakt etc.

Kan lägga in bild på tänkt placering lite senare om nån är intresserad.

4 personer gillar det här inlägget.
HanixH50
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:12, 19-04-2016
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H50



anders.olsen

#2 » 08:59:04, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Badtunna är mysigt och den tunnan var riktigt snygg!

Vi har en plasttunna med:
- isolering
- poolpump
- sandfilter
- Yttre vedpanna med elpatron 10 meter bort
- värmeväxlare
- glykol i pannkretsen
- hemmagjord kulvert (golvvärmeslang med rörisolering i 110 avloppsrör)
- värmekabel runt poolpumpen
- isolerat lock

På detta sättet kan du ha en ren fin tunna som är varm när du vill bada (inte 3-4 timmar senare).
Funkar dessutom som mini-pool om man vill.
Om man stoppar ved i pannan eller slår på elpatronen innan bad behöver man inte gå upp (burr) och elda heller.

Nackdelar: en massa jobb att bygga ihop, pannan måste ha ett hus men det går att kombinera med vedbod.

Alla pryttlarna du behöver finns på Blocket/Tradera till låga priser.
Byter inte vatten särskilt ofta 4-6 gånger om året (duschar alltid innan och efter bad)
Tunnan är nedsänkt i altanen, sticker upp ca 35 cm - lagom att lyfta foten över och kliva ner på sitsen.

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

Stridis2

#3 » 09:17:57, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

HanixH50 skrev:Sambon drog med en annan karl strax innan jul efter 12år och två barn på 6 & 2år och det är väl först nu som jag orkar ta mig an saker och ting,,,

En badtunna tycker jag nog är ett lagom plåster! :)

Jag vill ha en tunna i plast eller på det stora taget en "Regal" från Skärgårdstunnan. Dock tycker jag nog att denna tunna är lite överprisad då den sticker bort emot 50 pannor med litetillbehör,,,men det kanske är den prisbilden på dessa.

Har någon nått bra tips om liknande tunnor? Kravet är integrerad kamin men inte bakom nåt anskrämligt staket invändigt.

Har en fundering om att sänka den i marken något på en dränerad bädd och på så sätt få lågt isteg och gömt avlopp via dagvatten, el i samma schakt etc.

Kan lägga in bild på tänkt placering lite senare om nån är intresserad.
Först och främst, beklagar och grattulerar till skillsmässan. Fruktansvärt jobbigt och tragiskt när det tar slut, men det är bättre att komma ur ett dödsdömt förhållande än att vara kvar.

Över till badtunnan och dess insteg. Man bör ha samma nivå på altandäck som på poolens översta steg. Annars blir det jobbigt när man ska kliva ur. Om man lyfter benet över en hög kant är inte så jobbigt (jämför att kliva över en stängseltråd), men att kliva upp på ett markant högre plan är jobbigt (jämför att kliva upp på flaket på en vagn).
Men jag håller med om att det är mycket snyggare att sänka ner badtunnan / spabadet / poolen jämfört med att ha den stående som en stor klump ovanpå marken / altanen / pooldäcket.

Lycka till, och glöm inte projekttråden med massor med bilder.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skylark Cab

#4 » 09:20:09, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen badtunna själv men sitter och tittar o drömmer.
Har hittat denna bland annat, inget trästaket som täcker
1/3 av tunnan men ändå intern kamin.
https://svenskabadtunnor.se/badtunnor/
Användarvisningsbild
Skylark Cab
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:32, 25-12-2009
Ort: Ön
Sverige

anders.olsen

#5 » 09:25:30, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
HanixH50 skrev:Sambon drog med en annan karl strax innan jul efter 12år och två barn på 6 & 2år och det är väl först nu som jag orkar ta mig an saker och ting,,,

En badtunna tycker jag nog är ett lagom plåster! :)

Jag vill ha en tunna i plast eller på det stora taget en "Regal" från Skärgårdstunnan. Dock tycker jag nog att denna tunna är lite överprisad då den sticker bort emot 50 pannor med litetillbehör,,,men det kanske är den prisbilden på dessa.

Har någon nått bra tips om liknande tunnor? Kravet är integrerad kamin men inte bakom nåt anskrämligt staket invändigt.

Har en fundering om att sänka den i marken något på en dränerad bädd och på så sätt få lågt isteg och gömt avlopp via dagvatten, el i samma schakt etc.

Kan lägga in bild på tänkt placering lite senare om nån är intresserad.
Först och främst, beklagar och grattulerar till skillsmässan. Fruktansvärt jobbigt och tragiskt när det tar slut, men det är bättre att komma ur ett dödsdömt förhållande än att vara kvar.

Över till badtunnan och dess insteg. Man bör ha samma nivå på altandäck som på poolens översta steg. Annars blir det jobbigt när man ska kliva ur. Om man lyfter benet över en hög kant är inte så jobbigt (jämför att kliva över en stängseltråd), men att kliva upp på ett markant högre plan är jobbigt (jämför att kliva upp på flaket på en vagn).
Men jag håller med om att det är mycket snyggare att sänka ner badtunnan / spabadet / poolen jämfört med att ha den stående som en stor klump ovanpå marken / altanen / pooldäcket.

Lycka till, och glöm inte projekttråden med massor med bilder.


Tycker det funkar med "ett steg ner" från altanen, enklare med samma höjd förståss men då sticker tunnan upp väldigt mycket...

Blir det vatten i hålet (skyfall/vinter) behövs vatten i tunnan annars blir den en båt :smile:

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HVA59 och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se