Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Högeffektiv liten elgenerator sökes

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

dc_lindberg

#16 » 16:22:12, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...tycker nog att det kanske är på sin plats att påpeka att ibland måste man själv testa huruvida ett påstående är sant eller falskt...
Se länken till min "testanläggning".
Har fått en hel del kommentarer om den, bl.a. om dessa värde som motionsanläggning... Jag gjorde den för en enda sak, att testa ett påstående som publicerades 1973 (Gustav den 6:e Adolf dog, Oljekrisen, osv...) - att man kunde driva sin TV med en motionscykel.
Tji! Och det är Tji därför att man orkar inte trampa ca10A som en TV på den tiden drog (100-125W 220V) inte ens orkar man 5A timme efter timme, men 3A är inga problem. Det jag istället kom på var att anläggningen var perfekt, för mig, att testköra mina generatorer till moppen på!

Det jag försöker säga är att det du har är en formel som talar om hur många W som du teoretiskt får fram ur vattnet. Det du vill ha är Nm, vilken kraft som utvecklas för att driva hjulet. Energiförlusterna i transmissionen är betydande iof...
För att få fart på en bilgenerator krävs >1500rpm, helst kring 2500-3000rpm, högre rpm kostar bara mer energi...

Fördelen med 3-fas bilgenerator är att när man väl aktiverat fältet så är generatorn själv drivande, man kopplar bara ur batteriet. Det man då får är den ström till den belastning man tar ut - o någon A "känns inte som belastning", men redan vid 3A börjar det blir kämpigt, 4A ger kondition, det går att träns upp sig att orka minst 5A.
Det som dessutom spelar roll är spänningen!
Standard 14V's regulator medger en kontinuerlig belastning på 5A utan problem, men (!) med mina "trimmade" regulatorer så går samma gräns vid 3A. 15V vs 14V spelar roll!

Ser fram emot ditt experiment, vad du väljer för lösningar och vilka resultat du får :-)

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



torbjorn_forsman

#17 » 19:08:05, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fullstor färg-tv av 1973 års modell drog mellan 160 och 260 W, kanske det fanns någon upp emot 300 W. Det var ju precis i brytningstiden då både rörapparater och heltransistoriserade fanns på marknaden.
För fullstora svart/vita apparater kunde man nog räkna med 35-50 W för heltransistor, 100-130 W för då moderna rörapparater. Äldre svart/vita rör-tv kunde dra upp till 200 W.
Små omkring 12" svart/vita låg runt 10-15 W vid batteridrift, 25-30 W vid nätdrift.
Senvintern och våren 1973 var elbristen så svår att Televerket gick ner till halv effekt på de flesta större FM-sändare under ett par månader.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qqq (trådstartaren)

#18 » 21:40:32, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Brandfaran med de gamla tv-apparaterna var inte helt obetydlig. Damm kom in som kunde börja brinna, och jag vet åtminstone ett hus som brann upp pga av tv-brand.

Em mc generator är nog inte så dum. Jag får kolla på den varianten. DC-L, vet du om någon mc skrot i sthms /mälardals-trakten ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#19 » 22:54:48, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som har bäst sortering var förr Spinnin' Wheel, som då låg i Tumba men har väl flyttat till Halstahammar eller nått sånt nu?
MC-Biten heter väl en till skrot?
Kör BMW "mopeder" så mina leverantörer är i England - finns ingen BMW skrot att tala om i Sverige; men det finns nog 4-5st som säljer japan-delar bara i Mälarområdet. Glöm inte att pruta!
Finns en stor dansk skrot såg jag på nätet när jag sökte delar till min Honda CX500C - jagade vettig tank... fanns ingen ens på världsmarknaden, men generatorer drällde det av.
Man kan -alltid- höra med www.lellesmc.se - för de har beg delar också; o de har nog Sveriges bästa priser på det mesta inom mc-världen.

Permenentmagnetsgenertorerna från 70-talet var på 180-240W om jag minns helt rätt. Min Kawa från 1982, Z400J-3, hade en på 280W om jag minns rätt. Hur det blev under 80-talet har jag inte koll på, bara att många övergick till riktigt 3-fas generator istället för permanentmagnets...
Finns en -stor- skillnad! Permanentmagnets generatorerna ger mycket mer ström från låga varv, men planar ut snabbt och har toppat ut redan vid 3000rpm eller nått sånt. Bra på fordon som körs enbart i stadstrafik, men ger inte tillräcklig mängd ström för landsvägskörning (1x60W helljus räcker inte långt...).

På min Suzuki så användes 2 faser om man inte hade halvljuset tänt. Tände man halvljuset så kopplade man också in den tredje fasen. Skum konstruktion... men när jag kopplade om det så jag hade ström till det basala så kokade jag batteriet på sommaren...

Tycker i alla fall att du ska prova en modern Bosch 90-120A - de finns över allt. De är "gratis". De är slitstarka.
MC-generatorna håller! Speciellt om de heter något annat än Suzuki... alla utom Suzukis laddningsregulatorer håller. Men, de är -dyra- generatorer jmf med en bilgenerator! Räknar man kr/W så är det en avgrundsskillnad!
Men vill du prompt, så rekommenderar jag Kawas generator från Z serien och laddregulator från en samtida Honda eller Yamaha. Kawas är helt ok också, men Hondas är bäst. Har för mig att Kawas generatorer gav 280W medans Hondas var på 180-200W. Den som kan det bättre får fylla på med kunskap och detaljer.

OBS!!!
Nippon-generatorerna har 15V som normal spänning obelastade!
(lärde mig det den hårda vägen men Suzukin...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#20 » 08:42:48, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev: :off_topic: Brandfaran med de gamla tv-apparaterna var inte helt obetydlig. Damm kom in som kunde börja brinna, och jag vet åtminstone ett hus som brann upp pga av tv-brand.

Em mc generator är nog inte så dum. Jag får kolla på den varianten. DC-L, vet du om någon mc skrot i sthms /mälardals-trakten ?


Mer :off_topic: Någon gång i mitten-slutet av 70-talet skärptes säkerhetsföreskrifterna för hemelektronik, och tv-apparater tillverkade därefter var betydligt mer brandsäkra än åtminstone mindre lyckade modeller av tidigare årgångar. Några exempel:
Många Nordmende från omkring 1974 brann upp pga kolmassamotstånd som var ostabila och minskade resistansen med tiden, det överhettade några stora trimpotentiometrar som tog eld och dessutom satte eld på bakstycket som var gjort av en mycket eldfängd plast.
I mitten av 60-talet tillverkade Aga några golvstående modeller där man hade stuvat om delarna från deras normala tv-chassi utan att tänka på värmeutvecklingen, det ledde till många bränder. En del tv-reparatörer kallade t o m de apparaterna "Facklan".
Många tidiga japanska apparater hade högspänningstransformatorn impregnerad med någon slags vax som brann mycket bra, det räckte med minsta gnista för att sätta eld på det om tv:n redan var varmkörd, och när transformatorn väl hade börjat brinna föll brinnande vaxdroppar från den så branden kunde sprida sig både nedåt och uppåt.
På 70-talet tillverkade ITT en misslyckad serie nätavstörningskondensatorer som användes i flera år av många framför allt tyska TV-tillverkare. De hade en förmåga att antingen börja brinna eller explodera.
På Luxor omkring 1971-72 satt några motstånd i nätdelen som blev mycket varma i normal drift och det blev ofta brännhål i kretskortet under dem. Dessutom satt de i ett dammsamlande hörn. Vid reparation brukade man sätta fast en kopplingsplint i överkant av chassiet, löda fast motstånden där, karva bort förkolnat material från kretskortet och dra ner kabel dit från kopplingsplinten.
:back_to:

Det här med att laddningsregulatorer på många småfordon ger lite väl hög spänning tror jag hänger ihop med att man var medveten om den dåliga kvaliteten på forna tiders små MC-batterier med hög självurladdning mm. Om ett fordon inte går många timmar per vecka så är chansen större att ett sådant batteri klarar sig någorlunda om man överladdar det de stunder motorn väl är igång. Men moderna helkapslade batterier tål inte överladdning så bra, och i och med att man har gått över från antimon till kalcium som legeringsämne i blyplattorna så blir självurladdningen mycket lägre än för 30-40-50 år sedan, i synnerhet om man använder någotsånär ren svavelsyra då elektrolyten blandas till.
Man bör också tänka på att många äldre japanska regulatorer är ganska grovt tillyxade elektriskt sett med stora toleranser, mer eller mindre slumpmässigt temperaturområde osv. Ofta finns inte ens någon zenerdiod som spänningsreferens utan det är en transistors bas-emitterspänningsfall (Vbe) som är utgångspunkt för spänningsregleringen. Om det dessutom är en enfasgenerator i elsystemet kan ripplet (överlagrad växelspänning) på batterispänningen bli så stort att det påverkar regleringen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se