...tycker nog att det kanske är på sin plats att påpeka att ibland måste man själv testa huruvida ett påstående är sant eller falskt...
Se länken till min "testanläggning".
Har fått en hel del kommentarer om den, bl.a. om dessa värde som motionsanläggning... Jag gjorde den för en enda sak, att testa ett påstående som publicerades 1973 (Gustav den 6:e Adolf dog, Oljekrisen, osv...) - att man kunde driva sin TV med en motionscykel.
Tji! Och det är Tji därför att man orkar inte trampa ca10A som en TV på den tiden drog (100-125W 220V) inte ens orkar man 5A timme efter timme, men 3A är inga problem. Det jag istället kom på var att anläggningen var perfekt, för mig, att testköra mina generatorer till moppen på!
Det jag försöker säga är att det du har är en formel som talar om hur många W som du teoretiskt får fram ur vattnet. Det du vill ha är Nm, vilken kraft som utvecklas för att driva hjulet. Energiförlusterna i transmissionen är betydande iof...
För att få fart på en bilgenerator krävs >1500rpm, helst kring 2500-3000rpm, högre rpm kostar bara mer energi...
Fördelen med 3-fas bilgenerator är att när man väl aktiverat fältet så är generatorn själv drivande, man kopplar bara ur batteriet. Det man då får är den ström till den belastning man tar ut - o någon A "känns inte som belastning", men redan vid 3A börjar det blir kämpigt, 4A ger kondition, det går att träns upp sig att orka minst 5A.
Det som dessutom spelar roll är spänningen!
Standard 14V's regulator medger en kontinuerlig belastning på 5A utan problem, men (!) med mina "trimmade" regulatorer så går samma gräns vid 3A. 15V vs 14V spelar roll!
Ser fram emot ditt experiment, vad du väljer för lösningar och vilka resultat du får