Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Tandoor av oljefat och blomkruka

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Crankshaft (trådstartaren)

#1 » 13:06:22, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha läst om alla galna —men helt underbara— projekt (typ badtunnor och grisgrillar) tänkte jag att det kunde vara på sin plats att göra ett inlägg om bygget av en egen tandoor.

Vad är då detta? Jo, en tandoor är en indisk lerugn, där maten lagas på långa kraftiga spett, t ex tandoori chicken (observera alltså att det heter tandoor, inte tandoori-ugn). Samtidigt kan man baka naan-bread, genom att degen "smackas fast" på insidan av ugnen.

Vitsen med de kraftiga spetten är att leda in värme, så att maten lagas både inifrån och utifrån. På motsvarande sätt gräddas brödet både av hetluften och den varma lerytan.

Bakgrunden till projektet är att jag reste mycket på sydostasien under en tid i mitt yrkesliv, och då (matglad som jag är) kom att förälska mig i denna kokkonst. En tandoor kan byggas i nästan alla upptänklga storlekar; allt från de största fasta installationer på bagerier och restauranter, till mindre mobila ugnar för gatuserveringar.

Såhär kunde det t ex se ut en kväll i Melaka:

Bild

Min målsättning med projektet var därmed att bygga en mindre ugn, som dessutom skulle vara mobil (så att den kan rullas in i förråd över vintern). Därmed kändes det ganska naturligt att utgå ifrån ett oljefat, vilket alltså fick bestämma måtten.

Jag startade med att skaffa lite material till bygget:
- Oljefat. Här hade jag lite tur, och fick tag på ett fat som använts för att transportera juicekoncentrat (i invändig plastpåse), så det behövde knappt rengöras. Dessutom med separat lock och spännring, vilket underlättade mycket.
- Blomkruka. Även här lite tur, då jag fick tag på en piedestalmodell, vilken passade perfekt
- Eldfast tegel
- Vagnsaxlar från Classe/Jula
- Lerbruk och mubruk
- Armeringsnät
- Klinker

Bild

Började med att vända uppochned och kapa botten på blomkrukan. Noggran mätning för anpassning av resten till rätt höjd
Bild

Därefter dags att fixa underrede med lite armering, samt ingjutning. Vagnsbultarna är dekoration och säker infästning av betongbotten. Samtidigt togs eldstadsöppningen upp med plåtbiten sparad som lucka.
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu dags för eldstadsbotten och murad "krans". Syns inte på bilderna, men kransen gjöts fast med betong.
Bild
Bild

Många tandooribyggare har rapporterat att en tunn blomkruka ofta spricker, så det fick bli lite armering och lerbruk på utsidan. Gör även att krukan håller värmen bättre och jämnare, i synnerhet när man smackar fast brödet.

Bild
Bild

Krukan murades fast och utrymmet fylldes med lecakulor för isolering. Finns nog bättre isolermaterial att tillgå, men detta fick duga. Notera även de fyra "stödstenarna", varav en är genomborrad för givare till temperaturmätning. Mer om detta senare. Dessutom stöd och fästen för arbetsbänk. En lämplig draganordning måste man ju också ha....
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Anpassning av lock, arbetsskiva, samt målning. I locket la jag klinker, men med lite gladpack mot krukan/öppningen, så att locket inte murades fast. Självklart tog jag bort gladpacken senare, men nu kan jag lätt ta av locket, om så skulle erfordras i framtiden.
Bild
Bild
Bild

FORTSÄTTNING FÖLJER......
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

28 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del



Crankshaft (trådstartaren)

#2 » 13:53:15, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

FORTSÄTTNING

Återstår arbetsbänken. Denna gjorde jag vikbar, för enklare förvaring. Vikninen är inte parallell med den raka kanten, eftersom fästbultarna då hade kolliderat.

Bild
Bild

Så blev den färdiga tandooren. Som ingenjör måste man ju naturligtvis ha full koll på temperaturen, vilket är anledningen till mätinstrumentet. Givarna sticks in genom hål i sidan. Väldigt praktiskt (nästan ett måste) då det annars kan vara svårt att hålla koll på temperaturen. Det skall vara hög temperatur, fast kanske snarare en bit över 300 C, än 400 C.
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu är det bara att njuta...
Bild
Bild
Bild
Bild

Avslutande frågesport: Varifrån kommer inspirationen till designen av tandoorens ovansida? Svar i senare inlägg.....
Bild
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Stridis2

#3 » 14:43:45, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Crankshaft skrev:Avslutande frågesport: Varifrån kommer inspirationen till designen av tandoorens ovansida? Svar i senare inlägg.....

Ditt plank / vindskydd?

I vilket fall, snyggt bygge! Men jag måste fråga, är det inte risk att maten glider ner längs spettet och ramlar av? Spontant känns det som jag hade önskat en bricka eller pinne genom spettet ganska långt ner för att förbättra möjligheterna att få upp maten. Men vad vet jag, jag hade inte ens hört talas om en sådan här ugn förrän i morse. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Crankshaft (trådstartaren)

#4 » 15:35:23, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! Jodå, det är mitt plank :off_topic: . Egen design och tillverkning. Vattenresistent plywood (men inte marinplywood), som spårats diagonalt. Varannan vänster resp höger. Dessutom motsatt diagonal på baksidan, för att bibehålla stabiliteten. Varje individuell stople anpassad för lod och stenarnas kullrighet. Monterade med spalt (för att minska vindtrycket) och "gångjärnsbult", så kan man lätt "vrida in" resp skärm för målning på min sida (så slipper jag besvära grannen, där det dessutom är väldigt högt). F ö hög tid för ommålning, så det måste fixas innan hösten. Ringarna är tänkta för figursytt presenningstak,, vilket "hissas" på andra sidan (husväggen), men det har jag inte hunnit realisera. "Det finns alltid nå't att göra" (som en tyskklingande firma säger).

Bild
Bild

:back_to: Jo, du har rätt att det kan vara ett problem att maten glider av. Man får liksom försöka böja t ex kyckliglåret lite, så att det spänner mot benet. Efter några minuter är det dock inget stort problem, då maten "bränner fast" lite vid spettet (ytterligare en fördel med så kraftiga spett). Efter viss användning blir även spetten lite skrovligare, så då minskar problemet.
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Roine.e

#5 » 23:31:54, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt bygge! Som den matälskare jag är blir jag inspirerad. Recept på t.ex kycklingen? Spetten förresten, är de ihåliga eller massiva?
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Crankshaft (trådstartaren)

#6 » 07:45:18, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du gillar bygget och (liksom jag) god mat.

Nå't sån't där alldeles speciellt recept har jag väl inte. Jag brukar blanda youghurt och tandoori paste, och marinera kycklingen ungefär 12h innan tillagning. Går t o m att köpa i vanlig matbutik, men den är lite mesig så då brukar jag göra den lite starkare med t ex Sambal Oelek. Samma gäller såser, d v s ofta funkar det bra att utgå från nå't färdigt, vilket se'n justeras till "angenäm styrka och smak". Bäst är naturlgtvis om du har någon butik för asiatisk mat i närheten. De kan dessutom ofta ge råd och tips. Man kan givetvis även söka på tandoori recipe.

Raita, d v s mintsås gjord på youghurt, kan man ju också köpa kryddblandningar för, men jag brukar komplettera med rejält med finhackad färsk mynta.

Naan bread finns också många recept på att hämta på nätet. Det tar dock lite tid att lära sig rätt konsistens på degen, så att den fastnar, men inte bränner fast.

Spetten skall vara massiva. Det är ju en del av finessen, d v s de leder in värmen, så att maten även lagas inifrån. Jag kör helt vanlig 12mm rundstång från stålhandlar'n.
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

SwedEh

#7 » 08:15:44, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul :) Ugnarna har jag vetat om länge.. hur de ser ut i alla fall, men inte hur de fungerat, men nu vet jag :)
Hur låg tid tar det att värma upp den? Funderar även över det där med brödet.... måste ju bli rätt många kolbullar innan man får till det antar jag.. och rent praktiskt; hur går det till? Är ju rätt hett i den... brännskadade händer eller nåt verktyg till brödgräddningen?
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Crankshaft (trådstartaren)

#8 » 20:35:58, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, de här grabbarna vet ju hur en slipsten skall dras (eller en tandoor laddas): https://www.youtube.com/watch?v=qHtBy7e9D3o. (hoppas han har tvättat fötterna :vissla: ).

Själv kör jag max ett eller två bröd åt gången. Som "stamp" använder jag en vanlig kökshandduk, vilken jag svept omkring något mjukt (t ex en frottéhandduk) och najat ihop med lite ståltråd eller buntband. Med en så liten tandoor blir ju "aktionsradien" för "smackning" ganska begränsad, och rörelsen därför ytterligare långsammare. För att inte bränna handen använder jag då en enkel bomullshandske från t ex Beijer. "Kroken" är vanligt 8 mm rundstål.

Visst blir det lite kolbullar nå'n gång, men har degen svårt att fästa så penslar man med lite vatten först. Å andra sidan är risken då stor att den bränner fast, så det bästa är att få till bra konsistens (något kladdigare än vanlig bröddeg). Stampen mjölas, så att degen inte fastnar där.

För att lossa brödet kan man ibland behöva fuska lite, och ta hjälp av en vanlig stekspade för att lossa i ovankanten,

Uppvärmning bör (precis som en ångpanna) få ta lite tid, så att ugnen inte spricker. Jag räknar ungefär 1 timme, och då börjar jag med en påse briketter, som jag tänder med varmluftpistol (är för övrigt oslagbart även för vanliga grillar). För att få rätt temperatur (~300 C vid nedre givaren) får man hysta i ytterligare en påse och fullt drag. Se'n minskar man draget och justerar (balans syre <-> kalluft) för att nå lagom temp.


Bild
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Crankshaft (trådstartaren)

#9 » 21:47:05, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna tandoor är aningen större än min. Man får hoppas att han inte tappar greppet i det kritiska ögonblicket: https://www.youtube.com/watch?v=6go1batGbnk.....
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Crankshaft (trådstartaren)

#10 » 14:23:55, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Crankshaft skrev:
Avslutande frågesport: Varifrån kommer inspirationen till designen av tandoorens ovansida? Svar i senare inlägg.....

Bild


Jamen, ser ni inte att det är "Shivas hjul", alternativt Ghandis spinnrock, från indiska flaggan?

OK, det var kanske inte så självklart :smile:

Bild
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Holger

#11 » 15:00:26, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterst snyggt och välgjort!


Diggar planket också!
Kan nog hända att en kopia dyker upp hos en tysk administrator såsmåningom!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Crankshaft (trådstartaren)

#12 » 15:18:52, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar mjukast. Ja, det vore ju väldigt kul med en tysk variant... :bira:

Tyvärr har en av stolparna till planket angripits av svår röta (men alla andra är helt friska), så den måste bytas. Å andra sidan är ju planket byggt för att man lätt (nåja, med måttlig ansträngning) skall kunna byta en individuell stolpe, så det blir till att förtillverka i verksta'n under vintern :snow: ...

Lite lustig förresten; detsamma hände med en av stolparna till mitt altandäck, dvs den ruttnade medan alla andra är hur friska som helst. Utgångsmaterialet är 150 x 150 mm sparrar, så man undrar ju om dessa kan ha rötan "inbyggd" (eller åtminstone "förprogrammerad") redan vid köp? Någon av forumets skogskunniga som kan ge lite insikt i detta spörsmål?
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

EE

#13 » 19:18:09, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken färgtyp har du använt? Akrylat är ett elände tycker du stänger in eventuell fukt.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se