Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Atlas copco KT4A5

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

crjs (trådstartaren)

#1 » 11:02:08, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Införskaffade mig en extra kompressor häromdagen på vinst eller förlust. Enligt förra ägaren som inte mer än provstartat den för 4 årsen, så avlastar inte som den skall med resultatet att den skjuter säkringar.
Den skulle dock bygga tryck. Hade inte möjligheten att prova den vid köp. Så priset blev lågt. Yttre skicket tycker jag gav ett helt okej intryck.
Remskivan såg jag var bytt på den då den saknar kylvingarna som annars skall sitta där.. Får bli någon modifiering så man kan montera nått där..

Tänkte de får bli en tråd om detta då de förmodligen blir en renovering. Det blir en allmän översyn nu direkt med oljebyte och inspektion av tanken innan uppstart.

Blir dock inte riktigt klok på hur den avlastar innestående tryck så den inte startar mot trycksatt??
Har kikat en del i instruktionsboken som finns i download här, men där står ju mest om automatisk avlastning för kontinuerlig drift så som jag läser ut de hela..

har någon en passande Y D start liggandes så hojta gärna till! :grin:

Bilder på skönheten.
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild


Började med att dra runt den lite förhand. Tyckte den gick runt lätt nära in på lite för lätt..

Så jag började med att demontera topparna för inspektion. Där va fullt med bös så demonterade båda och körde de i tvättmusslan.
Tryckventilen på högtryckscylindern vart lite rostangripen medans övriga enbart hade skit och olja på sig.

Bild
Bild

Lågttryckskolven såg i princip ny ut och där finns inga repor i cylindrarna. Bilder kommer.

Upptäckte att ena fjädern på inloppsventilen på högtryckscylindern var av å söker nu efter dessa. Någon som har lite reservdelar liggandes? Alt kanske kompletta ventiler eller övriga delar till en KT4 får gärna höra av sig. :grin:

Här ser man delarna.
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91



Joe

#2 » 11:29:20, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt så är det kompressor -> tryckvakt -> backventil -> tank och då släpper tryckvakten ur trycket imellan kompressor och backventil.
Men på din är det kopplat annorlunda.

Vad ska du med Y/D start till, så stor elmotor ser det inte ut att vara?
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

crjs (trådstartaren)

#3 » 12:11:56, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nä jag blir inte riktigt klok som sagt på hur den skall fungera.. Sitter ju någon form av ventil i högtryckslocket med kanal in till inloppssidan men svårt att se att de är den som skall sköta avlastningen..


Y D starten tänkte jag mest för att skona motorn från högre startströmmar med resultat att den går varm. Risken finns nämligen att de kommer bli många starter på den på kort tid och de mår ju inte motorn så bra av. men jag tänker kanske fel.. :???: är ju förvisso inte mer än 3,7kw så ca 5hk motor.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#4 » 12:18:51, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade i instruktionen hur de fungerar nu. Verkar som det är den ventilen i HT locket ändå.. Får bli att plocka ner och kontrollera så allt är som de skall där.. :grin:

Bild
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#5 » 20:34:52, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt så ser LT kolven ut som ny. Även ventilerna ser bra ut. Skulle säkert varit bytt både fjädrar och membran på de, men då dessa förmodligen inte är så lätta att hitta får.de fortsätta att tjänstegöra..
Bild

Där emot så är HT kolven inte lika fin.. misstänker den kan ha gått varm pga ventilerna, samt att som man kan se på bilderna så är HT tryckventil rostangripen.. Knepigt är dock att inte inloppsventilen är de..

Får bli lite elektrolys alt ner med den i fosforsyran..

Bild

Lite mer rengöring sen blir de nog montering om man löser fjädern..

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Magnus Isakson

#6 » 18:39:31, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

crjs skrev:Y D starten tänkte jag mest för att skona motorn från högre startströmmar med resultat att den går varm. Risken finns nämligen att de kommer bli många starter på den på kort tid och de mår ju inte motorn så bra av. men jag tänker kanske fel.. :???: är ju förvisso inte mer än 3,7kw så ca 5hk motor.


Det är faktiskt tvärtom, skonsammast för motorn är direktstart.

Dels tar startförloppet längre tid med Y/D vilket ger mer värmeutveckling i motorn och dessutom får du en momentstöt vid omkopplingen mellan Y och D vilket ger onödig påfrestning på mekaniken.

Y/D skall bara användas när man har för klen matning (för små huvudsäkringar)
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

efji81

#7 » 20:58:43, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att en sån här dykar upp, jag är också stolt ägare av en likadan. Skulle dock behöva fixa dit ett luftfilter på den då mitt har ramlat bort...

jag har en backventil som sitter där ledningen gå in i tanken och så avlastas själva kompressorn via den där ventilen som sitter på stora cylindern. (tror jag, har inte funderat så mycket på det eftersom det fungerar). Köpte en mjukstartare till min för att försöka få den och gå med 16 amp säkringar man det slutade med att jag säkrade upp =), dock sitter mjukstarten kvar men ställd för att få en så snabb start som möjligt.

två funderingar när vi ändå är inne på detta ämne.

Borde mjukstartaren bort för att skona kompressorn?
Vilken olja är lämplig i en sån här maskin?
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

crjs (trådstartaren)

#8 » 08:21:59, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnus Isakson skrev:Det är faktiskt tvärtom, skonsammast för motorn är direktstart...


Att startförloppet blir längre de hade jag med mig. Tänkte dock att efter som den startar obelastad så är motståndet minimalt.
Samt att den drog en högre Ström, men de blir ju som du säger bara fördelat på en längre tid..
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#9 » 08:25:04, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

efji81 skrev:Kul att en sån här dykar upp, jag är också stolt ägare av en likadan...


Kul med fler som kör dessa äldre kompressorer.. :smile:

Fick du inte din att gå på 16 amp säkringar? Tycker de låter konstigt. Har en LT9 med förvisso med Y/D start men den går fint på 16 amp.. Men är ju en bra mycket större motor.
Om din mjukstart skall bort eller ej låter jag någon annan svara på.

Jag själv använder vanlig kompressor olja från swedol. Byter minst en gång om året.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#10 » 21:18:05, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jobbat vidare lite med kompressorn.

Väntade på att en som "skulle" ha delar i 2 månader och ett antal samtal senare så tröttnade jag och hittade en som hade delar :grin:

Dock gick han bet på tryckventilerna så blev att konvertera dem till en KE4 istället.

Då KE4 består av 2 lågtryckcylindrar så skaffade jag en komplett cylinder med kolv. Är samma vevstake på HT som LT så bytet vart enkelt att göra då den passa direkt på blocket.

Blir att köra på 8 bar istället för 14. Får se hur de blir..

Passade på att rengöra vevhuset och i med ny olja. Hitta lite bitar av ht ventilerna i vevhuset.. :huh:
Men i övrigt verkar de bra.


Bild

Ville inte förstöra några av orginaldelarna så de blev att bygga ett nytt tryckrör.
Bild

Bild

Tanken är att sätta en backventil och sedan denna vemtilen som tryckavlastning när kompressorn stannar.. Eller tänker jag galet?

Bild
Bild

Har provkört den och den går fint. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

erikrosberg

#11 » 08:24:24, 06-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att det är en gammal tråd! Men var det nån som visste vart man kan få tag på delar? Behöver insugsventilen!
erikrosberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:04, 03-03-2018
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Man Tgs420


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se