Införskaffade mig en extra kompressor häromdagen på vinst eller förlust. Enligt förra ägaren som inte mer än provstartat den för 4 årsen, så avlastar inte som den skall med resultatet att den skjuter säkringar.
Den skulle dock bygga tryck. Hade inte möjligheten att prova den vid köp. Så priset blev lågt. Yttre skicket tycker jag gav ett helt okej intryck.
Remskivan såg jag var bytt på den då den saknar kylvingarna som annars skall sitta där.. Får bli någon modifiering så man kan montera nått där..
Tänkte de får bli en tråd om detta då de förmodligen blir en renovering. Det blir en allmän översyn nu direkt med oljebyte och inspektion av tanken innan uppstart.
Blir dock inte riktigt klok på hur den avlastar innestående tryck så den inte startar mot trycksatt??
Har kikat en del i instruktionsboken som finns i download här, men där står ju mest om automatisk avlastning för kontinuerlig drift så som jag läser ut de hela..
har någon en passande Y D start liggandes så hojta gärna till!
Bilder på skönheten.
Började med att dra runt den lite förhand. Tyckte den gick runt lätt nära in på lite för lätt..
Så jag började med att demontera topparna för inspektion. Där va fullt med bös så demonterade båda och körde de i tvättmusslan.
Tryckventilen på högtryckscylindern vart lite rostangripen medans övriga enbart hade skit och olja på sig.
Lågttryckskolven såg i princip ny ut och där finns inga repor i cylindrarna. Bilder kommer.
Upptäckte att ena fjädern på inloppsventilen på högtryckscylindern var av å söker nu efter dessa. Någon som har lite reservdelar liggandes? Alt kanske kompletta ventiler eller övriga delar till en KT4 får gärna höra av sig.
Här ser man delarna.