Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygga undermonterat snöskär

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Kotten (trådstartaren)

#1 » 15:26:17, 03-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla! Har köpt ett gammalt snöskär som nämnt i Kotten @ [Traktorer] Första traktortråden, Volvo t230 och tänkte bygga om det till undermonterat snöskär, se nästa bild för motivation :grin:
Bild
Mitt mål är då att det ska se ut ungefär så där, fast att man ska kunna använda det istället för att det bara ska stå på marken :vissla: Tar med några bilder på infästningen mm innan jag förklarar mina tankar.
Bild
Bild
Och här är en liten ritning jag desperat försökte fixa ihop i photoshop lite enkelt.
Bild
Själva bladet är bra, så första steget är hur jag ska montera det i traktorn. Jag har ganska mycket meterial hemma, varav en ganska grov 7x12cm I-balk i passande längd, det borde väl vara grovt nog att använda? Kollade på någon annans undermonterade i somras och såg att balken bara var en 10x10 fyrkantsprofil, vilket var mindre än jag förväntade mig. Så balken är under traktorn, med en förhöjd del längst bak där en hitchögla är monterad. Längst fram tänkte jag att balken skulle få gå till den delen av fästet i skäret som är "böjt bak" (ni får ursäkta min bristande terminologi :klia: ), sedan att jag skulle ha någon sorts fyrkantsprofil både ovanför och under i-balken och längst fram en bult genom skärets fäste så att detta kan svängas, se övre delen av min ritning. Duger det eller gör jag det dumt?
Sen nästa del, bladet kommer vara hydrauliskt svängbart som den stora kolven nog avslöjat redan, den ena infästningen ser man på en av bilderna och den andra tänkte jag ha i en del av balken.
För lyften tänkte jag ha två vajrar som löper på vardera sida om den underliggande balken och fästs i lyftarmarna i något samt att de ska krokas i i ett fäste fram på traktorn, jag tänkte vajer vore bäst då jag 1. slipper köpa kolv samt dra mer hydraulik, 2. kan kontrollera höjden enkelt med spaken för trepunkten och 3. får flytläge på skäret utan ventiler och sånt. Det vore inte heller så svårt att koppla på och av, bara köra över med traktorn, lyfta balken i hitchen, koppla i trepunkten och kroka i vajrarna där framme, sedan lyfta och köra.
Frontvikterna på traktorn hade fått tas bort och något fäste för vajrarna byggas,samt tänkte jag om man har 2 kortare balkar fram ungefär i bredd med kanterna av frontvikterna så hade man kunnat ha en balk rakt upp från den främre delen av den underliggande balken och på så sätt se till att snöskäret inte vandrar för mycket i sidled men att det fortfarande kan röra sig lite.
Tror nu att jag fått med det mesta som jag tänkt på, hade verkligen uppskattat hjälp och tips i detta projekt så snälla dela med er av er kunskap! :buga:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



nordsjöklättrarn

#2 » 09:24:21, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sålde precis en sån balk med blad för 700kr. Synd för det hade du bara behövt sätta hydrauliska delen på..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kotten (trådstartaren)

#3 » 17:51:53, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha så verkar det alltid bli, sen var det en bit ifrån här så vet inte om det blivit billigare efter frakt. Men är de så billiga där? Här runt Skåne har jag inte sett många under 5-10 i okej skick iallafall, såg ett litet för 2 och ringde fort men jag var inte först så det finns intresse, ja ja jag ser fram emot att bygga mitt egna :smile: Behöver bara lite input om hur jag fäster balken och skäret som nämnt.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

nordsjöklättrarn

#4 » 19:44:04, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt var ju ganska risigt. Hittade de under massa gräs på gården vi köpte. Låg ute nästan 2 veckor på blocket så verkade inte vara nått stort intresse för det.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med design då jag aldrig monterat det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kotten (trådstartaren)

#5 » 19:46:54, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej tack ändå! Alltid kul att få lite inblick i marknaden i resten av landet :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#6 » 01:55:25, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu har jag lekt runt lite i TinkerCad och har nu en okej 3D modell som jag tror är tydlig nog att förstå. Tycker att jag tänkt igenom mycket men ge mig gärna input om ni ser något som verkar konstigt! :smile:
Bild
Måtten är tagna från bladet i verkligheten och traktorns längd, dock är det inte exakt in på centimetern med längden på infästningen, det får jag lösa när det blir dags att bygga! Det gröna är då delarna på traktorn som hitchen, 3 punkt och fäste där framme.
Bild
Den här visar ganska bra, kolven kan sitta ungefär så tror jag och konstruktionen gör att bladet kan svängas ganska mycket utan att ta i något. Min plan är också att ha den balken där framme som går upp och gör att bladet kan pendla lite i sidled, både för att undetlätta för påkoppling, stabilisering och när man kör på en sten eller liknande. Detta borde vara ungefär centrerat vid normal körning då de två vajrarna helst båda vill vara sträckta, eller? :klia:
Bild
Bak på ska det bara vara en hitchögla så att jag kan lyfta upp fästet i kroken när det ska monteras, vajrarna ska sitta i något som jag monterar på lyftarmarna, så detta borde också vara väldigt lätt när man ska ha på och av, kan trots allt inte alltid glida runt med ett 3m blad där framme.
Som sagt, ge gärna er egen input! Nu är det nog bäst om jag lägger mig, men vafan det är helg :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stridis2

#7 » 09:00:51, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt ritat och väl genomtänkt. Nu har jag aldrig tittat närmare på något bomblad så ta mina tankar för just tankar. Din konstruktion kanske fungerar men jag blev tveksam till några saker.

Hitchöklan. Du ska alltså köra över bladet bakifrån när du ska koppla. Har du frigång så du lätt kommer över öglan? Går kanske att göra öglan lätt avtagbar eller vridbar så man fäller ner den mot marken?

Sidokrafter i bladet.Det kommer att bli ganska stora krafter som vill skjuta bladet i sidled när du har en halvmeter skånsk blötsnö framför dig. Klarar ditt lodräta rör dessa krafter? Klarar infästningen mellan traktor och rör, respektive mellan rör och bom, dessa krafter?

Wirarnas vinkel mot lyftarmarna. Dessa verkar gå framåt medan lyftarmarna är konstruerade för dragande kraft bakåt. Finns det risk att lyftarmarna rör sig i sidled och därmed ändrar wirarnas spänning och bladets höjd?

Wirarnas sträckning. När du sänker ner bladet (eller om bladet höjs för man kör över t.ex. en vägbula) så slackar wirarna. Hur ser du till att de inte hoppar av något wirehjul? Kanske någon form av fjädrande spännanordning som är tillräckligt kraftig för att ha bra spänning på wiren men som inte tar bort någon nämnvärd vikt från bladet?

Bara lite av mina funderingar. Fortsätt gärna dela din fina dokumentation med oss! :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PO

#8 » 10:25:20, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang sidostabilitet fram så titta på Holms lösning vill du se det iverkligheten så finns det här.

1 person gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Kotten (trådstartaren)

#9 » 10:43:10, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för feedback Stridis! :smile: Ja planen var att köra över bladet sen sänka ner kroken och lyfta hela, jag har ganska bra markfrigång så jag tror att jag kan göra höjden upp till lyftöglan stor nog så att jag kan plocka upp den men låg nog att köra över det utan att det tar i, annars blir det bara att rita om!
Jag får nog förstärka det röret där framme så att det inte böjs, om jag fokuserar på att förstärka med krafter framifrån tror jag det blir bra då avståndet mellan denna och främre infästning i traktorn borde vara så liten att balken går i traktorn och överför kraften där när den förflyttats en bit i sidled, tänkte ta spillbiten när jag kapat i-balken om denna är i ungefär lagom längd.
Jag kan nog ändra wirarnas vinkel där bak lite, hade inte tänkt på det! Men tror att jag gör de svagt lutande fram ändå. Min tanke är att med ganska många hundra kilo snöskär där framme så borde lyftarmarna vilja röra sig så att båda vajrarna är sträckta och detta hade då stabiliserat lite extra och sett till att all kraft inte kommer på en wire. Infästningen för wirarna i trepunkten kan jag nog göra så att de bara kan pendla en decimeter eller vad jag än vill så de är lite begränsade samtidigt som de kan korrigera för ojämna krafter.
Juste det glömde jag modellera! För att wirarna inte ska hoppa av "hjulen" tänkte jag antingen montera mindre hjul på samma sätt emot dem så wiren går igenom hålet för båda hjul, eller ser jag till att det är lite extra djupt och så har jag ex plattjärn på undersidan så wiren inte kommer ut, tack för att du påminde! :thumme: Planen var att köra med dem lite slackande så att jag har ett flytläge, då måste jag såklart ha medar bakom bladet och det glömde jag tyvärr också modellera mitt i natten :klia:
Igen, tack för feedback! Det behövs lite olika synsätt innan man bygger något! :grin:

PO, har sett många olika lösningar när jag sökt runt men jag kan kolla lite extra på det då, kanske man kan leta upp något att inspektera i verkligheten :smile:
EDIT Holms konstruktion verkar bra! Grundidén är liknande som vad jag tänkte fast de såklart har utvecklat det mer, det kan jag definitivt ha nytta av!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Lennie Vind

#10 » 13:32:30, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver du 2 wire? Kanske lättare att bygga med bara en.
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30

bert

#11 » 13:57:16, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang styrning i sidled så skulle det ju gå och lösa det med ett par kättingar
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

ls76

#12 » 14:10:55, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lennie Vind skrev:Behöver du 2 wire? Kanske lättare att bygga med bara en.

Det gäller ju att få jämnvikt när man lyfter.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

ls76

#13 » 14:12:04, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lennie Vind skrev:Behöver du 2 wire? Kanske lättare att bygga med bara en.

Det gäller ju att få jämnvikt när man lyfter.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Nickel

#14 » 15:54:32, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser väl ganska bra ut, men du bör nog ha i balken liggande, för sidokraften är mycket större än kraften som behövs för att lyfta bladet. Tänk dig att det hugger fast i en gammal hård plogkant på ena sidan, då kommer all vridande kraft att hamna strax bakom övre förstärkningen på i balken. Du kan även flytta fram trisorna något för då komma närmare jämvikt mellan bladet och i balken. Men jag skulle nog ändå rekommendera att du förstärker balken bakåt för träffar stålet något som sitter fast i marken så så kommer kraften att vilja böja balken uppåt. Ett fyrkantigt rör tar upp krafter bättre åt alla håll än en i balk som är förvånansvärt svag åt fel håll.

2 personer gillar det här inlägget.
Nickel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:04, 14-01-2008
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kramer 620 årsm.-00 BM 500 årsm.-78

Kotten (trådstartaren)

#15 » 17:16:21, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för hjälp och tips! Ska rotera i-balken så den ligger ner istället samt förstärka den :smile:
Angående en eller två wirar så tänkte jag också som Bosse, finns många snöskär med en wire och även om jag inte hört någon kommentera det någonsin så fungerar de säkert bra, men 2 gör det nog stabilare.
Bert, jag ville inte ha kättingar då det hade varit ännu ett moment i att koppla av/på, men tack ändå! Fungerar det inte som jag tänkt kan jag gå tillbaks till den idén! :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se