Figgeferrum skrev:Jo, dagens "bensin" är ibland rena döden för tändstiften i 2-taktare, nu pratar jag om försurning vid kallstart, och eventuella
elfel. Överslag mellan elektrodfot och tändstiftsjord är ett vanligt förekommande fenomen efter en riktig "försurning"
Detta går tyvärr inte att elda bort med tändare eller motsvarande utan stiftet är tyvärr förbrukat.
På 50-60 talet så var tändstiftsprovare en vanligt förekommande apparat i verkstäderna, dessa var kombinerade med sandbläster så att man kunde rengöra det effektivt.
Efterfrågan på dessa apparater sjönk i takt med stiftpriserna, men i dag kan ett stift till snöskoter kosta upp emot 250:-/st igen.
Transformatorn ger konstant spänning ja!, MEN: det intressanta är att studera gnistans väg under tryck, (jag tillsätter ca 8 kg luft i siktglaset då den normala kompressionen i verkligheten försämrar gnistan) och får en fingervisning om hur det ser ut under drift i motorn
Vi brukade tvätta sura stift i startgas då blev dom helt torra och det var bara att köra igen