Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Restaurering av hammerhugger

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

rsoby (trådstartaren)

#1 » 00:31:16, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.
Dette blir mitt første innlegg på dette forumet og jeg må først få takke alle dere som deler med dere av stort og smått.
Det er en utrolig ressurs og inspirasjon for en glad amatør å lete rundt i dette forumet :smile:

Nå er det slik at jeg har startet med å restaurere en flishugger, typ hammemølle, og skulle gjerne hatt noen råd på veien.
Huggeren er gammel og har nok sett bedre dager. Den heter Möschle Unirec og er nok ikke akkurat the truck of the year...
Da jeg fikk den satt det meste fast. Motoren en 5-sylindret deutz på120hk er nå løs og starter.
Transportbeltet er mulig å røre på og huggertrommelen er den jeg jobber med nå om dagen.
Jeg har laget nye hammere i hardox 450 da de orginale kun fantes i england og kostet en formue. Jeg har også satt inn smørenipler for å hindre at de skjærer seg.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal få balansert denne trommelen.
Så lenge hamrene sitter på er det vanskelig å balansere på gamle måten. Jeg tror jeg må balansere den uten hammere og så veie hver hammer så de blir like, eventuelt pare/triple de som veier likt. Jeg bare lurer på om det blir bra nok...
Legger ved noen bilder så dere kan se, og hvis noen har erfaringer med en slik hugger hadde det vært morsomt å høre.
Kanskje jeg ikke trenger å balansere noe som helst :???:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
rsoby
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:12:48, 24-08-2011
Norge
Maskintyp: Ej angivet



rsoby (trådstartaren)

#2 » 23:27:56, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå har jeg kommet litt lenger. Jeg balanserte trommelen etter beste evne ved hjelp av kulelagrene og små vekter og mener at det er mindre en 60 gram feil i balansen nå. Har undersøkt litt og funnet ut at toleransegrensen for denne trommelen er 81 gram så jeg håper det er innenfor. Blir uansett spennende å se hvordan den oppfører seg i riktig fart :???: I dag har jeg startet med monteringen av trommelen til maskinen. Ikke akkurat like a glove men det går jo riktig vei. Har også fått nye dekk på huggeren da jeg plutselig fant ut at de gamle ikke var så gode lenger... Det sa Pang!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
rsoby
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:12:48, 24-08-2011
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se