Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Minilastare med VW 1,9 Diesel

152 inlägg • Sida 1 av 11
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

henlav (trådstartaren)

#1 » 17:46:52, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha läst en hel del trådar om minilastare här på forumet så fick jag för mig att det skulle vara ett kul projekt.
Idag köpte jag en bil som skall få förse bygget med motor. En VW Caddy -98 med 1,9 TDI motor, Jag fick bilen så billigt för den är väldigt rostig så jag kunde inte låta bli. Efter att ha stått och kikat under huven en stund så börjar jag fundera om det är rätt bil att ta motorn ifrån, det känns onödigt med Turbo och all elektronik som är på motorn. Vi får se om jag behåller den eller letar på något annat.
Är det någon här som har erfarenhet av dom motorerna, hur mycket kan man ta bort? Jag har ju egentligen inte behovet av turbo.

För övrigt så har jag tänkt mig en styrspindel från en Cheva -55 som skall få fungera som midjestyrning med tiltande bidja. Axlarna blir volvo 240-740 som blir kortade. Jag har tänk behålla drivaxel, bromskivan och hjulspindel från Caddyn och låta det vara maskinens broms. Styrningen blir en orbitrol med kolv som jag har skaffat, vi får se om caddyns servopump orkar med det.

Maskinens bredd är tänkt att bli strax över en meter med en hjulbas på runt 1,6m. Jag har Giant D332 som förebild för jag gillar den storleken på maskin.
Användarvisningsbild
henlav
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:23:39, 12-10-2016
Ort: Sandviken, Gästrikland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 230 Victor -59
Hembyggd minilastare som ett pågående projekt

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


magloman

#2 » 18:52:41, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säger som vanligt: de äldre TD kräver ingen databox och är enkla att hållas med. TDI kräver ecu för att funka.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385 / Zetor 8011
Volvo BM 430
Palldragare

MagnusGoransson

#3 » 18:53:27, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo! Bygger min på typ samma motor. AAZ heter den och den är otroligt vanlig, speciellt i Tyskland.

Min är konverterad till mekanisk pump. Med TDi pumpen är det ett mörker att få den att gå. Du behöver mycket av kabelhärvan inkl tändningslåset pga startspärren.

Rekommenderar pumpbyte, men behåll turbon, då kan du köra rakt avgasrör med gött ljud :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

mathiast

#4 » 19:50:19, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aaz motorn har mek pump från fabrik,det är en vanlig simpel förkammardiesel med turbo.
Alltså ingen tdi

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

JHM

#5 » 20:02:17, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De svåraste när man bygger litet med billiga bildelar som bas är att rymma allt och få en plats att sitta på och dessutom att det ska likna nått,,,,Bygger just nu på en maskin i den storlek du tänker, trots ganska smidiga delar blir förarplatsen lidande.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

henlav (trådstartaren)

#6 » 20:17:54, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Tjo! Bygger min på typ samma motor. AAZ heter den och den är otroligt vanlig, speciellt i Tyskland.

Min är konverterad till mekanisk pump. Med TDi pumpen är det ett mörker att få den att gå. Du behöver mycket av kabelhärvan inkl tändningslåset pga startspärren.

Rekommenderar pumpbyte, men behåll turbon, då kan du köra rakt avgasrör med gött ljud :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Den har ju intercooler också. Det blir så mycket grejer att klämma in på en liten maskin.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
Användarvisningsbild
henlav
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:23:39, 12-10-2016
Ort: Sandviken, Gästrikland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 230 Victor -59
Hembyggd minilastare som ett pågående projekt

henlav (trådstartaren)

#7 » 20:20:45, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JHM skrev:De svåraste när man bygger litet med billiga bildelar som bas är att rymma allt och få en plats att sitta på och dessutom att det ska likna nått,,,,Bygger just nu på en maskin i den storlek du tänker, trots ganska smidiga delar blir förarplatsen lidande.
Jo visst är det så. Jag har väl tänkt mig ett ganska rejält överhäng bakåt där motorn får husera och agera motvikt. Motor och växellåda tillsammans var faktiskt bara 80cm så det var lite mindre än vad jag hade räknat med.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
Senast redigerad av henlav 13:36:11, 12-03-2018, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
henlav
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:23:39, 12-10-2016
Ort: Sandviken, Gästrikland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 230 Victor -59
Hembyggd minilastare som ett pågående projekt

Skru'are

#8 » 20:49:14, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här låter spännande! :thumme: Ta fram :photograph:och :skriva2: direkt....
Elektronik :djaevul: det är jag rädd för, men du kan nog mer än jag....
Lycka till :bira:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

mathiast

#9 » 21:52:26, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

henlav skrev:
MagnusGoransson skrev:Tjo! Bygger min på typ samma motor. AAZ heter den och den är otroligt vanlig, speciellt i Tyskland.

Min är konverterad till mekanisk pump. Med TDi pumpen är det ett mörker att få den att gå. Du behöver mycket av kabelhärvan inkl tändningslåset pga startspärren.

Rekommenderar pumpbyte, men behåll turbon, då kan du köra rakt avgasrör med gött ljud :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Den har ju intercooler också. Det blir så mycket grejer att klämma in på en liten maskin.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk


Nej aaz har inte intercooler,det är en enkel förkammardiesel med lite överladdning med en liten turbo.
Men den är rätt smidig att få till som industrimotor och lätt att hitta
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

henlav (trådstartaren)

#10 » 21:56:31, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då är det ingen aaz jag har. Som jag har förstått det så har aaz gaswire och kallas för TD. Min har en skaplig knippe med kablar som går in i en svart plastbox på pumpen.
Användarvisningsbild
henlav
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:23:39, 12-10-2016
Ort: Sandviken, Gästrikland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 230 Victor -59
Hembyggd minilastare som ett pågående projekt

mathiast

#11 » 22:02:21, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du en tdi
Brukar vanligtvis heta 1Z eller AHU i ,90hk utförande och AFN i 110hk med vnt turbo.
Finns en massa varianter men det är bara att kolla på etiketten på kamremsskyddet.
Brukar programera om ecun så man slipper ta med immobilisertjafset
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

henlav (trådstartaren)

#12 » 22:10:20, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart kan man få hjälp med att programera det? Jag är inte så påläst på dieselmotorer. Kan man plocka bort intercoolern?
Användarvisningsbild
henlav
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:23:39, 12-10-2016
Ort: Sandviken, Gästrikland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 230 Victor -59
Hembyggd minilastare som ett pågående projekt

mathiast

#13 » 22:15:17, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intercoolern klarar den sig utan om du inte tänkt ta ut massor av effekt,det krävs väldigt lite el inkopplad för att motorn ska gå.
Vad har du för nummer på ecun?

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

henlav (trådstartaren)

#14 » 22:25:25, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får återkomma med det. Jag har bilen hos brorsan. Sitter ecun under instrumentbrädan? Jag följde sladden från ringen runt tändningslåset och den gick till en "grej"
Användarvisningsbild
henlav
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:23:39, 12-10-2016
Ort: Sandviken, Gästrikland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 230 Victor -59
Hembyggd minilastare som ett pågående projekt

mathiast

#15 » 22:33:09, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var nog immobiliserboxen du hittade,tror den sitter i schaktet framför vindrutan i dom.
Under plasten.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hansborg, Kjällå, sydstatare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates