MagnusGoransson skrev:...men då har du en, potentiellt, enhjulsdriven maskin...
Nej, nej och åter nej! Maskinen är och förblir fyrhjulsdriven, hur många differentialer ni än stoppar in. Även om ett
hjul slirar så överför alla fyra kraft till marken.
För att ta ett litet räkneexempel. Säg att vänster framhjul kan överföra ett moment av 100 Nm, höger fram 200 Nm, vänster bak 300 Nm och höger bak 400 Nm. Om maskinen bara behöver 200 Nm så överför varje hjul 50 Nm. Om maskinen däremot behöver 1000 Nm så kommer vänster fram att slira vid 100 Nm. Övriga hjul kommer att stå still,
men de överför också moment, närmare bestämt 100 Nm (plus lite till pga friktion och tröghet i systemet) per hjul, så totalt påverkas maskinen av 400 Nm, detta tack vare att den är
fyrhjulsdriven!
Sätter vi en diffspärr på centrumdiffen i exemplet ovan så får vi en drivkraft på 2 * 100 Nm fram plus 2 * 300 Nm bak, dvs 800 Nm.
Sätter vi diffspärrar på alla diffar så får vi 100 + 200 + 300 + 400 Nm, dvs 1000 Nm
Så snälla, snälla ni, sluta upprepa den gamla myten om att fordon bara är enhjulsdrivna bara för att ett hjul spinner och de andra står still.