Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Vajerstyrning till Weimer 7-tons skogsvagn

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

sverre_99 (trådstartaren)

#1 » 20:51:56, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

*edit* Försökte igen rotera bilder med pilarna i inlägget men har aldrig lyckats med det, funkar det bara i vissa browsers?!

Ett litet miniprojekt för att förbättra en sak som retat mig i alla år som jag ägt min Weimer-vagn.
Där sitter en Star-vinch där vajern leds ut på endera sidan av vagnen genom att man helt enkelt hänger över vajern på den sida man vill vincha på.
Problemet är då att för att man enkelt ska kunna haka av vajern så sitter där bara rullar under och vid sidan vilket gör att minsta lilla man vinchar "uppåt" så åker vajern helt enkelt av rullarna alt. fastnar i överkant på rullen och vajern slits på nolltid...
Bild

Så, efter lite klurande så inhandlades några Biltema lager á 35kr och sen svarvades på lämpliga rullar till:
Bild

Två vinkel-järn för att hålla rullarna på plats:
Bild

Eftersom jag måste kunna ta bort rullarna lätt när vajern ska hakas av till andra sidan så blev det så här:
Bild

Borrade hål rakt igenom och låser sedan fast den med två pinnar svetsade på ett vinkeljärn:
Bild
Bild

Lätt att ta bort, bara lyfta bort låsningen och plocka väck rullen.
Bild

Den sitter bra på plats men man får nog passa sig om det blir en ögla eller nåt på vajern, då åker nog hela rullen med in :mrgreen:

/Daniel

5 personer gillar det här inlägget.
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran




Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se