Ja då är det väl dags att jag gör denna tråden För mer steg för steg info rekommenderar jag min diverse tråd från och med här. Hade letat efter en mindre traktor ett tag, skulle aldrig göra av med Deutzen men man kan ju ha fler Dock är de så dyra. 10000 kr för en traktor med småfix är inget man skaffar som "något kul" med studentpengar. En kväll i början av sommaren var jag som alltid på Blocket när jag upptäckte en IH B275 i närområdet, den var brunnen och att döma av den "mindre utförliga" annonsen samt bud var det nog mer min prisklass, bara att ringa! Pratade lite med ägaren som berättade lite om traktorn. Jag frågade vad han ville ha för den, han sade vad han ville ha, jag tog den direkt. Han reserverade sig dock för högre bud fram tills jag kunde kolla på den, vilket tyvärr inte kunde ske före i övermorgon. Dagen efter var fylld av spänning, tänk om man blir snuvad på den? Vore inte första gången, men när jag ringde på kvällen var jag fortfarande köpare! Dagen efter körde vi och hämtade den.
Det var ju ingen skönhet, den var ju som sagt brunnen i följd av ett hål i ett dieselrör som sprutade diesel på toppen. Som många andra undrade jag hur en sån här traktor ens kunde brinna, men hytten ser ut att ha varit fin med "pressening" i gliporna och vadderat tak eller något. Allt som iallafall nästan kunde brinna hade gjort det
Jag blev ändå nöjd, älskar känslan av att ha något nytt ståendes på gårdsplanen Motorn skulle ha varit renoverad för ca 2000 timmar sen och traktorn skulle gått felfritt före branden så jag tog säljarens ord för det och började skruva. Hytten lyftes av och inköpslista skrevs ner, i princip alla slangar, remmar, en del packningar, etc lite sånt smått. Elen var helt brunnen så den drog jag ut, var dessutom plusjord innan men så kan vi ju inte ha det! Arbetet så långt var mestadels sanering från allt brunnet och smält. Efter lite väntande kom det ett paket
Sen var det bara att börja jobba Bytte remmarna, spridarslangarna, kylarslangarna och resten av vad som behövdes bytas. Samtidigt skulle det fixas lite på det yttre. Enligt mig överdriver folk med hur fantastiskt "patina" på en gammal traktor är, visst finns en historia men alla kan ju inte vara solblekta och repiga. Denna hade ju dock brunnit, och jag tyckte att det vore häftigt att bevara traktorn brunnen och göra den i Ratrod stuk (googla på Ratrod) istället för att finmåla den; så motorhuven togs av för "fix".
Brände lite mer i fronten med gassvetsen där det inte brunnit så mycket för att få lite sot. Slipade ner till metall på vissa ställen och penslade med mättat saltvatten, sen fick huven ligga på gräsmattan några nätter(detta var när gräsmattan fortfarande blev fuktig på nätterna ) med regelbunden extra saltvattenlösning Näten framme och på sidorna riktades lite innan de blev målade aluminiumfärgat för att stå ut lite. Är väl ingen konstnär men tycker det är roligt att försöka göra saker häftiga, välanvänt & blänkande är nog min favoritkombination så emblem polerades upp och biltema avgasrör köptes in och polerades.
Resultatet blev bra! Mycket kontraster och häftiga färger, kvar är bara att låta rosten ta sig lite mer innan det målas lite med spillolja och lite med kokt linolja, då får man ännu mer kontraster och allt blir rostskyddat
Fortsättning följer inom kort.