Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Motorsåg som rusar

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Slip (trådstartaren)

#1 » 21:38:14, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkt ta farsans gamla Partnersåg och bygga en gocart till sonen.
Sågen har varit tjurig redan på farsans tid, svårstartad och omöjlig att starta om den var varm.
Nu när jag startade den med startgas gick den 5 sekunder mer startgas och den gick ytterligare 3 sekunder.
Sedan när jag fick igång den så tok-varvar den, slog av den, startar och tokvarvar.
Då reglerade jag varvet någorlunda genom att trycka och släppa dödarknappen, gaspådrag fick inte ned varvet, kommer inte ihåg om det ökade heller.
Prövade choken också och det hade samma effekt som dödarknappen.
Sågen läckte bensin riktigt ordentlig men jag kunde inte lokalisera var.


Min tanke var att membranet i förgasaren var sprucket men det var det inte, se bild.
Läste lit på nätet. Igensatt bränslefilter ...?
Den bränsleslang som går till den motor-nära delen av förgasaren är mörkbrun som om den utsatts för hög temperatur och den gick i flera bitar vi närmare besiktning. den andra slangen är ok.
Blåste i båda slangarna och trodde att jag skulle höra ett väsande ljud ifrån det öppna tank-hålet men det väser inifrån koppling kåpan.
Fås det ett övertryck i tanken från någonstans under kopplingkåpan?
Trodde att jag skulle kunna lirka ut ett bränslefilter ur tanken genom att fiska upp bränsleslangen genom påfyllningshålet men den slangen verkade sitta fast i tankväggen i båda ändar, är det så?

Bild


Gå till lösningen
Slip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:05:25, 11-07-2018
Ort: Linköping
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 21:49:55, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går gasspjället tillbaks hela vägen till stängt läge när du släpper gasen?
Är mellanstycket mellan förgasare och motor i ordning eller kan det ha tappat formen på något sätt så den drar tjuvluft där? Om det är av plast, så är det vanligt att det mjuknar om motorn har gått varm någon gång.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Razzetazz

#3 » 06:12:55, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårstartad, hög och svajig tomgång samt dör efter några sekunder om du sänker tomgången är annars typiska tecken på cylindrar som skurit kolvring som sitter fast i kolven mm.
Razzetazz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:01, 20-07-2009
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996, DB 1212, MF 5610

Volvot24

#4 » 08:42:44, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ja....

För att sågen ska kunna rusa behövs på bränsle och luft i stor mängd.

Alltså står gasspjället mer öppen än vad som gäller vid tomgång. Dessutom är chokespjället då öppet
Stängt chokespjäll, så stannar motorn, men mer bensin sugs in.

Så gissar jag att luftningen av bensintanken är tät, då blir det
tryck i denna.

Oftast går en luftslang, från övre delen av tanken in i bågen som du håller i. Mynnar längst ned i bågen, framför startapparaten. Eller i kopplingskåpan som du nämner.
I slangen, utanför eller i slangänden inne i tanken, finns ett litet sintrat filter inne i själva slangen. När det beckar igen av 2-taks olja under längre tid, blir det tätt och det blir övertryck i tanken.
Detta är ett filter för luftning, inte bränslefiltret.
Bränslefiltret hänger i änden på en annan slang inne i tanken.

Övertrycket gör att förgasaren flödar! Och pressar förmodligen ut lite bränsle i bågen eller kopplingskåpan, det som du upplever som läckage.

Där har du det... för mycket bränsle och för mycket luft. Brist på endera, gör att motorn inte kan varva och blir svag. Överflöd av båda - motorn rusar.

Så kan även nålventilen och eller sätet som denne vilar mot, vara otät. Då trycks / sugs för mycket bränsle in i förgasarhalsen, hela tiden.
Nålventilen styrs normalt av ena membranet!

Och motorn går på oljeblandad bensin!
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

fretchi

#5 » 09:38:52, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl vakuumslangen till membranet du blåser i. Alltså blåser du in i vevhuset. Väser det på kopplingssidan då har du nog en dålig packbox där.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Volvot24

#6 » 11:36:06, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njaha...

Tror fortfarande på det jag skrev ovan :grin:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

fretchi

#7 » 18:02:57, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, du har kanske rätt. Jag ser på förgasarbilderna nu att den inte har någon nippel för vevhusslang på undersida membranet. Antar det är inbyggt en kanal i förgasaren för detta. Så där har du nog en poäng.

Däremot är du ute på hojen lite vad gäller bränsleblandning. Luftläckage leder allt som oftast till att motorn rusar. Detta för att en såg på tomgång går ganska fett för att gå jämnt och svara bra. Så resultatet blir att den vill varva upp när blandningen magras. Detta märker man tydligt just innan man får soppatorsk. Tomgången blir märkbart högre just innan den dör.

Är sågen grundinställd?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Volvot24

#8 » 18:54:30, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står fint i garget :lmao:

Alltså båda munstyckena öppna ca 1 varv...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

johan.eriksson

#9 » 19:48:42, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu måste jag lägga mig i.
Vad är det för partner? Av förgasaren skulle jag gissa på en Sk kub.
En bild på den kan underlätta.
Om det är den sågmodellen jag tror så är det vanligt med luftläcka på vevhustätningen på kopplingssidan. Kommer inte ihåg måttet på packboxn nu, men det går att ta fram. Det knepiga är att få bort stödbrickan till kopplingstrumman hel.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Slip (trådstartaren)

#10 » 19:14:47, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för många goda råd.
Bild kommer, vore ju smutt om man kunde ladda upp från mobilen.

Det är ju tvåvslangar bränsle slangar mellan förgasaren och tanken.
Jag antar att den som sitter närmast luftfiltret är matning och den andra någon typ av överflödsretur?

Gasspjället är öppet så att största glipan är ca 3mm

Är det ide att försöka mata förgasaren med bensin från en pet-flaska något högre än förgasaren för att få bort massa felkällor? Filter, igensatta slangar, .....
Slip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:05:25, 11-07-2018
Ort: Linköping
Sverige

Slip (trådstartaren)

#11 » 19:19:36, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den fick för lite bensin skulle den väl krokna vid gaspådrag.
Har för mig att den endast marginellt gick ned i varv men fick ett annat ljud.
Luftfiltret var borttaget, kan det ha så stor betydelse?
Slip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:05:25, 11-07-2018
Ort: Linköping
Sverige

magirus

#12 » 20:03:23, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min värld så rusar en 2taktare om den får för lite soppa.
Märks bäst när det är slut i tanken.
Rusar upp i varv men orkar inget.
Samma fenomen vid otäta packboxar på vevaxeln, otätt runt förgasarfoten, otätt mellan vevhushalvorna eller cylinderfoten.

Men, de borde finnas en justerskruv som reglerar hur mye gasspjället är öppet när du släppt gasen.
Kolla att den skruven går att röra och därefter skruva ut den så att gasspjället stänger och bör så göra helt.
Kolla detta med luftfiltret borttaget.
Grundinställning av de två munstyckena (ibland finnes bara ett som går att justera) brukar vanligen vara 1 varv ut. Enklast är att försiktigt dra dem i botten och sen öppna ett varv.

Sen dra igång och varmkör litt o justera högfartsmunstycket så att sågen fyrtaktar litt, låter ungefär som att den int går riktigt rent på fullvarv.
Justera sen lågvarvsmunstycket så att sågen går jämnt på tomgång och int tjuvstannar.

Luftfiltret har ingen större påverkan när du "tomkör", men kör int i dammig miljö utan filter.
Glöm int att tvätta/blåsa rent det innan justeringen av hög o lågfart.

Lycka till! :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Volvot24

#13 » 20:44:13, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

O glöm inte att justera tomgången, med den skruv som påverkar gasspjället.
Jobbigt att gå med lagomt krökt pekfinger hela tiden, för att hålla liv i sågen.

Tomgångsvarvet är rätt justerat när kedjan står stilla vid släppt gasreglage.

Lite finlir här med munstycket för lågvarv dock.
Blir en kombo mellan lågfartsmunstycket och tomgpngsskruven. Så att motorn inte tvekar på lågvarv nör man rör gasen.
Ska heller inte sura ned om man ställer ifrån sig.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

johan.eriksson

#14 » 20:56:06, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder funkar fint att ladda upp från telefonen, har inte gjort annat de senaste åren.
Du har två slangar från tanken, en är bränsle till förgasaren, den andra är tankavluftningen.
Bytt membran i förgasaren? Kollat så att nålen är tät och i rätt höjd? Filtret och slangen är bytt? Hur är förgasaren justerad? Grundinställning är ett varv ut från lätt bottnade skruvar, samma på både L och H.
Är allt ovanstående kollat så ta startgas och dutta till lite vid vevaxeln bakom kopplingstrumman, akta bara fingrarna från kedjan (ja, svärd och kedja ska vara monterat, blir mycket knas annars)
Var i landet finns du? Hjälp kan ibland finnas närmre än man tror.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Orsa

#15 » 21:50:57, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bild på mellanstycket mellan förgasaren och cylindern?
När jag får se det ska jag säga om det är ett parnerfel jag haft på en gammal partner. De hade en egen ide om mellanstycket som var helt rätt tänkt men var funkade inte. De du beskriver känner jag i stora delar igen. Det går att fixa i så fall.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se