Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Renovering samt (förhoppningsvis) förbättringar av min BRAY.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Roine.e (trådstartaren)

#1 » 21:20:18, 01-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte förgylla, eller förpesta, det här forumet med lite smått o gott som jag gör på min gamla Bray traktorgrävare. Maskinen är baserad på Fordson Super Major och är byggd i England av BRAY Construction Equipment. När jag köpte maskinen för ca 6 år sen så saknade den fäste för frontskopan samt allt vad motorhuv hette. Den har fått stå under presenningar mellan användandet för att skydda lite. Jag har bland annat grävt ner plint för 40 meter bullerplank samt grävt ur ca 100 kubik material när jag grävde för garaget. Nåja nog om detta.. Till påsk tog jag ner maskin till verkstan på jobbet o snidade till nån form av motorhuv och front. Allt är ledat längst ner mot ramen, flipfront således. :smile:

Under konstruktion! :)
Bild

Hemma i trägårn igen!
Bild


Redkapsfästet har jag kapat bort. Hade ett lilla bm som inte var helt hundra i funktionen o ganska söndersvetsa efter ett antal reparationer. tanken är att jag skall skära ut delar o tillverka ett stora BM istället. Det kommer nog en bildberättelse om det vid senare tillfälle.

Idag tog jag itu med den urusla "engelska" smalskopan som dessutom bara hade hörntänderna kvar. det börjar nämligen dra ihop sig till bygge av ny entre' hemma o då måste jag gräva ner lite plint. :cool:


Så här såg den ut vid start efter lite ritning o mätning..


Bild

Kapa kapa kapa, o bort med tandholkarna med.


Bild

Bild

Bild

Dit med ett nytt slätstål å lite hardox 400 remsor på sidorna..


Bild

Å voila' den tidigare så eländiga engelsmannen går numer utmärkt att plocka upp små stenar o annat med, samt blev den jävligt lättfylld.

Bild
That´s it so far..
//Roine
Senast redigerad av Roine.e 21:22:42, 01-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

1 person gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)



Bengt Erik Eriksson

#2 » 21:46:34, 01-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: Fler borde göra som du och kapa ur sina gamla "idiotskopor" men orginalskick entusiasterna kan ju få hålla på om de vill..
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

fourdoor

#3 » 21:57:15, 01-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Fräsig traktorgrävare och stor förbättring av skopan!
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Roine.e (trådstartaren)

#4 » 19:56:25, 18-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådärja, då har jag testat smalskopan i skarpt läge. Grävde ett dike för plintarna till min nya farstukvist/groggveranda idag. Jösses vilken skillnad att gräva. Skar som en dröm genom marken ( hård lera o sten) O så lätt det blev att finlira.. nåja efter maskins förutsättningar iaf.. Inga problem att plocka upp stenar från gräsmattan heller.
// Roine

Bild

Bild
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

arnfinn

#5 » 02:50:19, 19-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skopdesignet så mycket att säga? Ni får ursäkta novisen här, män skopan blev ju mindre nu. Man fyller den altså lättare nu jämförd med innan och det är det som är grejen eller hur? :klia:
arnfinn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:21, 22-12-2007

Roine.e (trådstartaren)

#6 » 13:43:44, 19-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dels blir den mer lättfullt, men den stora grejen är ju att skopbotten o sidorna bildar en "spets" fram mot skäret, vilket ju gör att den bryter in i materialet mycket lättare.. Å en längre del av botten rak gör att det blir mycket lättare att plocka upp stenar o sånt..
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

fourdoor

#7 » 11:04:59, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att den funkade så bra! :thummar:

Och jag tror att du kan stryka "förhoppningsvis" från rubriken. :grin:
Senast redigerad av fourdoor 11:06:39, 20-05-2012, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Roine.e (trådstartaren)

#8 » 22:55:50, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var kul. Nu skulle jag vilja ha en gallerskopa oxå, o sortera ur lite sten ur allt fylle som blev över vid plintgrävningen, har återfyllt med en hel del nollartån istället för det ganska lerblandade fyllet som var där.. Mee det är fullgott att använda till andra utfyllnader o tilljämningar, bara man fick ur stenen o lerklumparna..
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Roine.e (trådstartaren)

#9 » 22:38:16, 06-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte botten i planskopan idag..8mm plåt blev det, den gamla var nog inte mer än 5 o tämligen sönderbruten.
Skopan är från början en gammal ryck-o -slit lastar skopa som jag kapat lite i... Nu ska den nog hålla för några års hobbymöljande till.. Bild nr två från Tantens Instagram... Hon förstår inte riktigt hur viktigt det är.. :-) I morron skall det justeras parkeringar.
Bild
Bild
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Roine.e (trådstartaren)

#10 » 21:27:01, 28-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

idag fick jag hemleverans av detta chassie, Suzuki 413. Axlarna o fördelningslådan skall utgöra basen indrivlinan på ett kommande minilastarbygge. Midjestyrt o så kompakt som möjligt är grundidén. Siktar på attkunna hantera åtminstone en pelletspall kapacitetsmässigt.


Bild
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

1 person gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

PerÖ83

#11 » 21:06:37, 29-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli roligt att följa bygget :eat:
Ska du använda framaxeln eller vill du ha en till bakaxel? Jag har en liggandes, jag (tror) de är samurai (8cm bredare) banjon som är kvar :grin: & sj413 blev kastad :sad: har dock kvar alla 4 olika drivaxlar & trummor och bak diff med 3,909:1 utväxling (sj413)

Vill du byta framaxel mot bakaxel?? :shake_hands:
Var i landet bor du?
Du kan PM mig om du inte vill svara här.
Mitt bygge Gårds maskin bygge
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Roine.e (trådstartaren)

#12 » 01:05:34, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bor ju i Dalarna ja med.. Ludvika. Har kikat på ditt fina bygge. Kompisen jag köpte grejerna av har dock option på att byta till sig axeln mot en bakaxel då han håller på med offroad o kan behöva en drivaxel/knut då o då! Dock har tanken på midjestyrning OCH möjlighet till att även styra bakaxeln funnits.. Än så länge är det i delsamlar stadiet. Räknar med att börja bygga framåt sommaren. Måste göra klart lite andra grejer först. Orbitrol, någon??
//Roine
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

1 person gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Roine.e (trådstartaren)

#13 » 00:22:11, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag tog jag tag i det saknade redskapsfästet fram. Det gamla bestod av en blytung nedskuren Originaladapter mellan Stora och Lilla BM, med påsvetsade öron för lastaren och tiltcylindrarna. Vint o skevt och varenda gång man använde skopan så sprack det nånstans i nån undermålig svets, till sist lossnade det helt.. Nu bygger jag ett nytt lätt fäste med spaklåsning a'la gamla baklastarna. Utgår från två VKR profiler som kapades till och hål borrades för låstappar.
Bild
Bild
Sedan gjorde jag en tillfällig hopmontering med hjälp av två profilrör till rätt cc mått o gick hem o provde på en skopa om det passade, det gjorde det inte.. Sa jag rätt cc mått.. det var det inte. .. Shit happens, men själva fästena passar mot skopan iaf. så nya tag i morrn med rätt cc mått. sen blir det till att skära ut gavlar o borra hål för lastare o tiltcyllar. Alla hål/leder kommer att förstärkas med svarvade hylsor.
Bild
Bild
Jag kommer även att förstärka VKR profilen invändigt med 12mm hardox så att krokarna får nåt att vila på.
Frågan är om jag skall fästa lastaren i linje med nedre låstapparna eller högre upp som på gamla Giganticlastarna. På det senare viset får man en "grävande" rörelse på skopan när man tiltar hem. Vad säger Panelen?
Fortsättning följer.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bergsgården och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se