Idag var det tänkt att jag skulle göra stora framsteg i bygget men icke.
Häromkvällen när jag höll på så la jag märke till att plåtarna som har en massa hål i sig och som sitter mot L-profilerna var av fel tjocklek. Jag var lite fundersam om jag gjort något fel men tänkte att jag kunde kompensera för dom två millimetrarna och tänkte inte mer på det.
Efter det så började spänna upp grejorna i svetsbordet för att kunna samborra två andra plåtar som håller dom jättelika U-profilerna.
Jag la ner rätt många timmar på att mäta och spänna fast innan jag var nöjd. Så i morse började jag samborra. Rätt va det var så blev jag lite fundersam då jag tyckte att plåtarna såg tunna ut för att vara 12mm. Då slog det mig att om dom andra var fel så kunde ju även dessa vara fel. Jag mätte och dom var minsann också fel.
Jag kollade dxf-filerna jag skickat och där står det 12mm. Där gick musten ur mig. Säkert 10 h arbete i bingen.
Som om inte det vore nog så upptäckte jag att jag har mätt fel också på hydraulcylindrarna. Dom är några millimeter större över svetsfogarna så yttermåttet jag mätt på cylindrarna är lokalt större. Jag tog till lite på hålen men uppenbarligen för lite. Nu står jag där med en plåt jag lagt ett antal timmar på att borra en massa hål i med hål för cylindrarna som är för små. Det finns några alternativ.
1. Beställa en ny med större
diameter... och då få borra om alla mindre hål
2. Kapa upp plåten i tre delar så att jag kan sätta upp dom i rundmatningsbordet alt fyrbackschucken och fräsa/svarva upp dom
3. Be företaget sätta upp plåten, mäta upp den och skära större hål.
4. Försöka slipa upp dom med vinkelslipen.
Nåja jag har i alla fall bytt
däck på bilen idag.