Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Kantpress/hydraulpress/gradsax/rörbock och kanske mer

112 inlägg • Sida 6 av 8
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#76 » 09:40:39, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Provmonterade igår och tyvärr hade jag satt ena sidoplåten upp och ner trots att jag skrivit på den vad som skulle vara neråt. Lyckligtvis är den bara punktad.

5 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



JengaPRO (trådstartaren)

#77 » 18:42:50, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
En del grubblande innan jag kom fram till hur jag skulle få dom 80kg tunga cylindrarna på plats men sättet jag kom fram ttill funkade kanon.
Lite jobb återstår bland annat att chimsa in cylindrarna så dom pekar rätt. Sen ska"kniven"göras klart och monteras förutom hydrauliken

4 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#78 » 23:59:13, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske att det blir power on imorgon.

Bild
Bild

Det finns dock en sak som bekymrar mig nämligen att cylindrarna läcker som fan!
Först trodde jag det var puggarna som läckte innan jag hade anslutit slangar men nu har jag anslutit slangar och då verkar det som att det läcker mellan kolven och cylindern. Jag har varken tid eller lust att packa om dom här cylindrarna nu. Jag kan tänka mig att dom slits hårdare den här typen med flänsanslutning istället för öron i och med att rörelsen är mer styrd men det här är inte bra. Det kanske kommer en droppe var 3-5 minut.
Kan det vara så att denna typen av cylinder normalt sitter uppåner i förhållande till hur jag har dom monterade och att dom därav haft en sämre packning?
Dom här cylindrarna har legat länge. Kan det ha någon betydelse?
Om så är det något som kan förbättra sig genom användning?
Det har stått olja i dom hela tiden.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#79 » 14:33:54, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kom räkningen då. En slang plus lite hydraulkopplingar 2300kr!!!!

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#80 » 19:22:07, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte blev det power on idag heller men nu är det närmare än någonsin.

Bild

Bockningsstålen matchar inte perfekt. Borde gå att shimsa in på något sätt men kommer nog ta en del tid att få till.
Bild

Funderat lite mer på de läckande hydraulcylindrarna. Jag skulle säga att den ena hade läckt närmare en deciliter på två dygn. Det underliga är att kolven inte har rört sig.
Jag tror att cylindern är konstruerad så at man med hjälp av dom två hålen i "tallriken" kan skruva av toppen på cylinder och på så sätt byta packningen eller om man av annan anledning vill komma åt kolven. Just nu så har jag gjort en kanal i den plattorna som ska svetsas fast mot cylindrana och gjort ett hål så att läckande olja ska kunna rinna ner i en hink. (har ingen bild på det just nu)

Bild

Sist men inte minst så blev jag lite konfunderad över elen. Naturligtvis så var det inte samma färger på ledarna på kabelstumpen som satt på motorn som på den kabel jag tänkt använda.
Det är en 3x220v motor på 3 kw. Det står u,v,w på anslutningarna. Jag har luskat ut att det är faserna. Svart är svart hoppas jag (det var den enda färg som stämde)
Jorden har jag också listat ut. Om man skiftar u och w så går den tydligen åt fel håll men vad händer om jag kopplar v och w fel?

Bild

För att spara in några slantar så har jag tänkt skippa strömbrytaren. Är det en big no no det?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

magloman

#81 » 19:30:11, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul o se det går framåt :grin:

En sorts säkerhetsbrytare/motorskydd ska nog finnas. Finns nog krav på sånt.

Kanske kan slipa/fräsa av dom lite annars?

Bild


Kan nog va bra annars att kunna schimsa pga slitage mm
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#82 » 22:57:33, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående strömbrytare så tror jag du gör dig själv en björntjänst om du inte sätter dit en. Hur kul är det att hålla på och sätta i och dra isär skarvsladdar? Du bör givetvis även ha motorskydd som är rätt inställt... :vissla:
Jag fick låna ett transportband för att köra ut grus med ur källaren i mitt förra hus. Det hade bara stickpropp, men jag tyckte det var meckigt att hålla på med. Jag hade fått några fläktar från mitt dåvarande jobb där det satt strömbrytare och lämpligt motorskydd på. Jag satte dit en sådan, bara för att lättare kunna bryta strömmen. För att göra en lång historia lite mindre lång så fastnade jag i bandet, armen drogs med in och vek sig runt en 15 cm stor stålrulle (man har inte tillräckligt många leder i armen för detta. Inte innan i alla fall...) innan axeln tog emot i maskinstativet. Motorn fortsatte att dra fast det inte gick längre. Motorn var bara på en hp, men med en utväxling på ungefär 1:100 så drog den ganska bra...
Även om det är 21 år sedan är jag fortfarande övertygad om att det var motorskyddet som gjorde att jag överlevde. Det bröt efter en evighet (kändes det som), men eftersom jag var ensam hemma och exet inte skulle komma hem förrän ett par timmar senare så hade troligen varken jag eller bandet mått så bra då... :vissla:

Jag har glömt hur du ska manövrera din press. En funktion jag tycker är otroligt bra och viktig på en kantpress är att både kunna köra ner och upp den från samma fotpedal. Långt ifrån alla pressar som kan detta (bl.a. min), men jag ska byta till en dubbelpedal bara jag får tummarna loss att skaffa en sådan.

Angående linjeringen av verktygen så hade många äldre kantpressar en hållare man satte verktygen i. I princip en metallskena med ett fräst spår där underverktyget passade i. Denna skena låg löst på undre pressmothållet och spändes fast i var ände med två vågräta skruvar som skruvades mot varandra. Genom att lossa den ena och spänna den andra sköt man underverktyget in eller ut ur pressen och kunde få kniv och dyna centrerade mot varandra. Detta är mycket viktigt eftersom om du inte har det perfekt inställt får du mycket elakartade vridningar i verktygen. Kan bli mycket ohälsosamt, både för verktyg, för pressen och för alla som finns i närheten. Och med närhet så pratar vi minst om 20 meter. Så långt har jag skjutit järnbitar på ett kg ur en produktionspress en gång i tiden. Liiite obehagligt när en av bitarna passerade någon dm från min mage.

Sensmoral: Var rädd om dig och var mycket försiktig när du arbetar med pressar. Det är stora krafter vi pratar om.

För övrigt måste jag bara säga än en gång att det är ett fantastiskt snyggt jobb du gör, och förvånansvärt snabbt också. Respekt! :buga:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

atlashjul

#83 » 23:15:20, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

3x220v hör med elektriker på den, är inte säkert att du kan köra 400v på den.. kopplade själv in en motor från Norge, jag visste att det var felkopplat men tänkte inte över det just då,, starta å gick fint ca 2 min sen brann den upp..... .......... det va ändå en 220/380v omkopplingsbar..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

fretchi

#84 » 00:18:50, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

R till U
S till V
T till W

Går den då åt fel håll skiftar du två valfria kablar. Bara på ena sidan plinten givetvis.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Skru'are

#85 » 00:34:15, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låsbar arbetsbrytare.
Nödstopp beroende på omständigheterna. T ex wire.
Vissa automatiska rörelser skall ha relä för cosinus fi. (Indikerar onormal belastning) Ibland även reversering.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

JengaPRO (trådstartaren)

#86 » 08:10:21, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok jag ska ta och köpa ett motorskydd.

Jag har tyvärr ingen fotpedal utan ett vanligt ventilpaket med två slider. Det går naturligtvis att köra det åt båda hållen.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#87 » 08:12:01, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Så här ser dekalen ut på motorn
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Stridis2

#88 » 10:12:16, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:...Jag har tyvärr ingen fotpedal utan ett vanligt ventilpaket med två slider. Det går naturligtvis att köra det åt båda hållen.

Men då har du i alla fall möjligheten att manövrera pressen i båda riktningar från samma manöverorgan. Har hört om folk som fastnat i kantpress och inte kunnat släppa lös sig själv eftersom de bara kan köra neråt med fotpedalen... :help:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Hansborg

#89 » 18:56:22, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du göra dynan flytande, likt ett T upp å ner! så centrerar den själv typ.

Vad de gäller fotpedal på ett hemmabygge, antar jag att det inte är att rekommendera.
Kan bli svårt att lyfta foten i ett krisläge...
Där finns det mycket att fundera på, inte så kul efter en olycka, fingertoppar är bra ti ha..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

JengaPRO (trådstartaren)

#90 » 19:33:00, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Kan du göra dynan flytande, likt ett T upp å ner! så centrerar den själv typ.

Vad de gäller fotpedal på ett hemmabygge, antar jag att det inte är att rekommendera.
Kan bli svårt att lyfta foten i ett krisläge...
Där finns det mycket att fundera på, inte så kul efter en olycka, fingertoppar är bra ti ha..


Det kanske skulle gå men ska försöka få det att funka med nuvarande lösning. Har inte tid med en massa sidospår nu. Måste tillbaka till mitt huvudprojekt.
Sannolikt behöver jag en dyna som är lite bredare till konorna som jag ska bocka då dom är i 3mm plåt och dom här dynorna känns lite smala för det.
Den dynan behöver inte vara mer än 2 dm lång så en sån fixar jag nog själv enkelt och då kan jag göra den flytande.
När jag har hydrauliken inkopplad så är det lättare att se hur mycket justermån jag har.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PeterR och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se