Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Kantpress/hydraulpress/gradsax/rörbock och kanske mer

112 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#1 » 20:34:49, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en inköp av hydraulaggregat och en veckas funderande har jag bestämt mig för att göra en kombimaskin som kan användas som hydraulpress, kantpress, klipp och eventuellt också rörbock.

Den ska bli 1.3 meter mellan pelarna är det tänkt så att det går att bocka en plåt som är 1.2m.
Det blir troligen 3 cylindrar på som ska ge dryga 30 ton. Beror lite på vad jag får tag på för cylindrar.
Visar sig inom några dagar.
Jag kommer nog inte bocka plåtar som är tjocka och som är så breda som 1.2 meter utan det kommer nog bara röra sig om tunnplåt i de fallen.
Jag tänker mig göra glidspår för "giljotinen (blå) för att styra den. Balkar vet jag ej ännu dimensionerna på men har lite kontakter på en firma som gör en massa lokaler så dom får rätt mycket kortbitar över. Borde inte behöva bli så dyrt. Har ritat USP 180 balkar nu.
Giljotinen har en skåra i sig som man ska kunna montera bockningsverktyg i. Hur jag löser den biten är inte bestämt ännu då jag inte har någon skivfräs. Kanske enklast att svetsa ihop tre plåtar så man får en spalt (hur man nu ska lyckas med det utan att det slår sig. Kan ju gå och bulta också.

Tanken är att hela pressen ska stå på hjul.

Va det gäller rörbock så tänker jag att man skulle kunna dra en 1" kedja från pressens överdel via kedjehjul till en axel där rörbockningssegmenten sitter. För att den ska åka tillbaka så har man en kraftig fjäder som som håller emot hydraulcylindrarna.

Klippen tänker jag ska vara för tunnplåt. Man gör ett snedskuret skär som monteras i giljotinen. Problemet där är väl att en sådan måste vara härdad och skarp (vet inte hur man ska få ta på ett sådant skär). Det blir ju lite krafter i sidled av en sådan konstruktion men förhoppningsvis har balkarna inget problem att hålla emot det.
Kommer som sagt inte klippas mer än 2mm plåt så..

Överdelen har jag inte gjort klart av den enkla anledningen att jag inte vet hur långa cylindrarna är ännu. Optimalt är nog en slaglängd på 2-3dm.

Giljotinen kan nog behöva någon fläns också för att den inte ska vilja vippa.

Tanken är att hela pressen ska vara demonterbar för enkel flytt vid tillfällen.

Det får inte bli komplicerat för jag har inte så mycket tid att lägga på detta. :vissla:


Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



Stridis2

#2 » 16:06:16, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tanke, även om jag ser en massa problem. Första funderingen är hur du har tänkt sköta djupinställningen vid kantpressning? På en "riktig" kantpress så justerar man på tusendels mm i pressdjup. Givetvis känsligare desto smalare dyna man använder.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO (trådstartaren)

#3 » 16:12:47, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite tankar på att man skulle kunna sätta en digitalskala på giljotinen. Man skulle också kunna ha en vippindikator med en liten "våg" som ger utväxling.

Vilka mer problem ser du?
Intressant att veta för jag har väldigt lite erfarenhet av att bocka plåt.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#4 » 16:15:12, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns tankar på en "krysslaser" också som visar var anslaget kommer att ske.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Stridis2

#5 » 10:52:36, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att se var kniven träffar kan man ha belysning ovanför och bakom kniven. Då ser man skuggan på plåten var kniven tar. Men detta är långt senare problem.
De första frågorna jag kommer att tänka på är hur du får pressen tillräckligt stabil och hur du styr pressdjupet tillräckligt bra. På riktiga kantpressar som är tre meter långa och kanske 100 tons presstryck är underdelen en tjock plåt (50 mm?) från golv till arbetsytan, alltså kanske 90 cm hög. Trots detta har man hydraulisk bombering. Överdelen är ännu högre, långt över metern hög. Överdelen styrs med långa gejdrar som är inspända med bra precision. Vid ren bockning är oftast belastningen relativt symetrisk (fram och bak) men överdelen måste ändå vara bra styrd så kniven inte viker sig. Det är inte roligt när detta händer (har jag hört...).
Djupet ställs på tusendels millimeter för att få rätt bockvinkel. Jag har ett svagt minne av att 3/1000 mm gjorde en grad i 6-dyna. Kan komma ihåg fel, men det är i alla fall små mått vi talar om.
Jag kom i kontakt med en liten Baykal-kantpress för ca 18 år sedan. Den gick inte att snedkorrigera och var för vekt byggd. På en 500 mm långt verktyg kunde det slå 5 grader från kant till kant. Lösningen var att palla under ena sidan av verktyget med ritpapper. :uupps: Detta gjorde alltså så stor vinkelskillnad. Kan kanske tillägga att den pressen gick under arbetsnamnet "Dinky Toys-pressen". :mrgreen:

Jag var och tittade på en gammal Ursviken-press för ett tag sedan som jag funderade på att köpa. Två meter bred och vägde bara 4,6 ton. Säger lite om hur mycket stål man stoppar i en kantpress för att få den stabil.

Nu är ju frågan om vad du ska använda pressen till, samt vilka krav du har på toleranser på färdiga bitar samt repeterbarhet på detta? Stenhöj tillverkar bl.a. pelarställ för kantpressning i vanliga verkstadspressar. Vill du bara kunna knäcka till något med bättre precision än hammare och skruvstycke så kan det säkert gå bra, men vill du göra plåtar att klä hytten till din skogsmaskin så tro jag det blir svårt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#6 » 10:57:07, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tillägga att, som du kanske förstår, så har jag också funderat en del på att ha egen kantpress. En lösning jag funderat på för djupinställningen är rent mekanisk stopp i var sida. Två stycken kilar, med mycket liten vinkel, som ligger med den vinklade sidan mot varandra. Genom att förskjuta kilarna så ställer man höjden noggrant. Men varje sådant kilpar bör kunna tåla minst halva pressens maxtryck, egentligen minst hela trycket, så de måste vara stabila saker.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO (trådstartaren)

#7 » 13:30:37, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några tusendelar kommer det inte vara möjligt att styra djupet med så mycket är jag klar över, kanske hundradelar men sannolikt inte bättre än tiondelar. Kanske inte är nog bra för en fabrik men jag kan ju korrigera och bocka lite till om jag inte bockar för mycket.
Jag har ju inte tillgång (så vitt jag vet) med en massa data om återspring osv så det blir ju att prova sig fram.
Styvheten har jag tänkt en del på och på giljotinen blir det inget stort problem då jag kommer ha så pass många cylindrar (3 sannolikt) att utböjningen blir liten (men visst mer än tusendelar).
Digitaler som man har på fräsen har jag funderingar på för att kunna hitta tillbaka.
Styvheten på den horisontella balken under blir mindre än en millimeter för max belastning....beroende på vad det blir för balkar där i slutändan. Då har jag bara räknat på själva utböjningen och inte vad som händer i infästningen vid dom vertikala balkarna.
En kollega brukar klaga på att hans billiga kantvik ger olika radier på en lång plåt man bockar pga att den böjer ut för mycket. Det ska jag såklart undvika. För det problemet så har vekheten i bultarna i infästningarna inget inverkan då det är balkens utböjningsform som är problemet och inte totala utböjningen.
Utböjningen stiger med kvadraten på längden så att öka på bredden slår hårt på utböjningen (och därmed vikten). Skulle jag ha den 2 meter så skulle utböjningen bli 2.4 ggr så stor för samma belastning....ca.
Har man då en 1.2 meters plåt att bocka i en 2 meters press så blir det ytterligare mer eftersom man koncentrerar kraften till mitten.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#8 » 14:26:50, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en liten beräkning. Jag vet inte flödet på hydraulaggregatet men om jag utgår ifrån vad motorn klarar så ger den 8.4 liter/min.
Har jag tre stycken 100mm i dia cylindrar så trycker den ut dom med 5.9mm/s. Låt säga att jag bara öppnar ventilen en tiondel då blir det 0.6mm/s. Med andra ord så om man ska ha hundradelar så behöver man ett löjligt litet flöde för att man ska ha en chans att hinna med.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

fretchi

#9 » 16:16:39, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nog vara klokt att komplettera med en handpump för finliret.
Fast jag blir lite fundersam på om det inte kan bli problem med snedgång när man har flera hydraulcylindrar?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

JengaPRO (trådstartaren)

#10 » 17:36:05, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Kan nog vara klokt att komplettera med en handpump för finliret.
Fast jag blir lite fundersam på om det inte kan bli problem med snedgång när man har flera hydraulcylindrar?


Snedgång?
Dom kommer ju vara sammankopplade så dom kommer ju alltid ha samma tryck. Visst om man inte centrerar sitt arbetsstycke kan man nog få lite byrålådseffekt. För att förhindra det så har jag dragit upp giljotinens kortsidor. Samma problem får man dock med en cylinder om man placerar arbetsstycket ocentrerat.

Här är en jag hittade på nätet. Hur bra den funkar vet jag dock ej.



Bild

Denna varianten har inte det problemet i och med att man styr förskjutningen så att den alltid blir horisontell oavsett belastning....typ.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

fretchi

#11 » 22:53:08, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske är ett ickeproblem, men lite längre slang och en böj till resulterar i tryckfall vilket kan göra att den närmsta cylindern rör sig först/snabbast. Och med tanke på att det är ganska exakta rörelser så kanske det kan resultera i ojämnt resultat. Men det kanske är så små avvikelser att de är betydelselösa i praktiken.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stridis2

#12 » 23:06:50, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, snedgång är ett reellt problem. Har du bearbetat plåten innan? Kanske stansat / borrat hål? Bockat upp ena kanten så det ska bli en låda? Eller en så bagatellartad sak som var på coilet plåten kommer ifrån. Plåtens vänsterkanten kommer från coilens ytterkant och plåtens ytterkant kommer från coilens mitt. Kan göra många grader.
För att det ska bli en mer givande tråd med bättre förslag så får du nog berätta vad du vill göra med pressen och med vilken precision och repeterbarhet.

Måste bara tillägga att först när jag såg pressen med det mekaniska parallell-länkaget tänkte jag att det kommer inte att fungera med tillräcklig precision. Men när jag såg gubben uppe på insåg jag pressens storlek. Nu börjar vi para vettig verkstadspress! :eat: :mrgreen:
JengaPRO skrev:Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO (trådstartaren)

#13 » 11:08:16, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan insikten om hur j*vla noga det är så hade jag tänkt bocka mina konor samt justera dom jag har fått bockade men som är lite fel.
Sedan hade jag tänkt att bocka tunnplåt till hytten samt göra en låda till hydrauloljetanken.
Jag vet att t.ex. valsriktningen på det man bockar har inverkan på återspringet så att det är noga visste jag men att det skulle röra sig om hundradelar visste jag inte (hade jag kanske kunna räkna ut).
Ett alternativ för konorna är att man gör ett pressverktyg som är koniskt med en form som ger "rätt" form.
Eftersom jag inte vet valsriktningen på varje enskild del så är det ju svårt för vem som helst att få det rätt från början.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#14 » 22:40:19, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är någon som gjort en stor en.


En annan variant dvs en hydraulisk kantbock. Mer jobb men kanske lättare få med god precision.


Mer som jag tänkt mig


Tittade på hydraulaggregatet ikväll och tycker det verkar som det går att reglera både flöde och tryck på det.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#15 » 23:46:17, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade denna intressanta artikeln som in stort bekräftar Stridis bild av det hela.
En hundradel i precision kan ge en tolerans på +-0.5 grader medan en tiondels millimeter ger -+1 grad.

https://www.thefabricator.com/article/b ... on-bending
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gabbe_96, sydstatare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se