Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Kantpress/hydraulpress/gradsax/rörbock och kanske mer

112 inlägg • Sida 3 av 8
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Stridis2

#31 » 18:20:47, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ord bind: Hur ska du få ihop precisionen med två trapetsgänade skruvar så de håller sig inom hundradels mm, plus att de ska vara exakt lika höga? :klia:
Stridis2 skrev:Jag tittade lite på en Bystronic kantpress idag. ... Däremot konstaterade jag att med 1 mm plåt i 6-dyna så gör en höjdförändring på 0,033 mm en grads skillnad vid 90 graders bockmått...


Håller två sådana skruvar för 30 tons tryck (vilket TS designade pressen för i första inlägget)?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



ord bind

#32 » 19:28:21, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tänkte en skruv på varje sida hängande utanför stativet i överliggaren som cylindrarna
trycker mot,låta ändarna på bordet gå utanför stativet med muttrarna under/mellan utsticket.
Vad gäller hundradelar så klar nog skruvarna det,men klarar resten av en svetsad konstruktion det?
Men stod det inte tidigare i tråden något om tiondelar som förväntning?
De skruvar jag tänkte på var 50-60 mm i dia så de borde klara det, men har inte kunskap att
räkna på det :sad: Men 3m mellan uppläg pekar på ganska bra mattereal.

edit: tr 50x8 har total 5418mm2 per mutter i anläggningsyta.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Stridis2

#33 » 22:16:36, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säger inte att det inte fungera eller håller, jag ställer bara frågan. Om skruvarna håller vet jag inte, tyckte bara de kändes klena. Men det kan säkert stämma att de håller.
Däremot är det nödvändigt att hålla mycket bra tolerans på pressdjupet (dvs hur långa skruvarna är) för att få rätt bockvinkel. Som jag skrev tidigare, 1 mm tjock plåt i 6-dyna gör 0,033 mm en grads vinkelskillnad. 1/8-dels varv på dina skruvar gör alltså 30 graders skillnad! :uupps:
Ja, jag vet, förändringen är inte linjär, men det ger en hum om hur mycket en mm gör på bockvinkeln.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ord bind

#34 » 14:48:30, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För synkronisering av skruvar använd ex kedja eller tanndrem (många tänder=litet backlash).
För radiell styrning vanligt flänslagerhus och i axielled ett smörjfrit axialledlager dessa finns
med olika anliggningsvinkel här ett ex: https://slp.se/images/products/medium/LB-554.jpg
(inget självsmörjande dock)
motordrivning mellan skruvar med brytrullar = inget behov att flytta skruvar i sidled vid
spänning av rem/kedja.

edit: tänkte för mycket raderade tilllägg.
Senast redigerad av ord bind 20:27:10, 09-12-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

JengaPRO (trådstartaren)

#35 » 19:34:56, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag vet inte vad jag förespråkar. Jag bara försöker se olika fördelar, problem och lösningar, sedan får du själv fatta besluten. :djaevul:
Men jag är helt övertygad om att man inte får upp speciellt bra linearitet (för kantpressarändamål) med vare sig två kolvar eller länkage. Där får du fortfarande ha mekaniska stopp på var sida om du ska få ett repeterbart utfall med precision.


Mekaniska stopp i form av två justerbara skruvar är nog en bra idé.
Nu har jag klurat lite på länkage och det blir för jobbigt och det har sina nackdelar det också.

De cylindrarna jag tänkt mig har fastsättning på översidan (hur man nu väljer att benämna det) och inget öra på stången. Det kommer medföra att om plåten ligger ocentrerat så kommer det byggas in spänningar i kolvstängerna. Det kanske inte är något större problem va vet jag. Lite tål man väl. Fördelen är väl att det kommer göra att dom vill behålla pressverktyget horisontellt.
Anses det vara ett problem så kan man sätta öron på cylindrarna.

Sen tänker jag att man skulle kunna ha två digitalskalor så man ser om det blir snett. Ventilpaketet jag tänkt använda har dubbla slider. Från början hade jag bara tänkt använda en till detta men man skulle kunna använda båda eller göra så att man kan skifta om man vill använda en eller två.

Ska man ha det så är det nog bäst att man har det ledat nertill för annars riskerar man nog skada kolvarna.

Sen får man ju inte vara dum. Vet man maskinens begränsning så ser man till att ha arbetsstycket centrerat.

Man skulle kunna göra en slavcylinder i mitten av det som blir över när jag kortat cylindrarna. Kan man få tag på kolv på 120mm så borde den styva upp det hela. En cylinder utan hydraulik dvs.

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Hansborg

#36 » 21:03:52, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en press "2 enk kolv" som balanseras med en axel, försedd med 2 kugghjul å kuggstång i var sida.
Likt den i övre bild, fast undersidan som rör sig...
Tyvärr så har jag inte provkört den ännu! :slag2:

Det finns ju cylindrar som pararellkopplas, eller va de nu heter..
olja in i första cyl.. minus ut till andra sidans +cyl med motsvarande +area, vars minussida till retur... :idee3:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

JengaPRO (trådstartaren)

#37 » 15:55:36, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Jag har en press "2 enk kolv" som balanseras med en axel, försedd med 2 kugghjul å kuggstång i var sida.
Likt den i övre bild, fast undersidan som rör sig...
Tyvärr så har jag inte provkört den ännu! :slag2:

Det finns ju cylindrar som pararellkopplas, eller va de nu heter..
olja in i första cyl.. minus ut till andra sidans +cyl med motsvarande +area, vars minussida till retur... :idee3:


öhhh bild tack :???:
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

v240tic

#38 » 16:24:23, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:
Hansborg skrev:Jag har en press "2 enk kolv" som balanseras med en axel, försedd med 2 kugghjul å kuggstång i var sida.
Likt den i övre bild, fast undersidan som rör sig...
Tyvärr så har jag inte provkört den ännu! :slag2:

Det finns ju cylindrar som pararellkopplas, eller va de nu heter..
olja in i första cyl.. minus ut till andra sidans +cyl med motsvarande +area, vars minussida till retur... :idee3:


öhhh bild tack :???:

Her er hvordan de har løst balanseringen på finerpresser. Balansering i to akser for pinerpresser, du trenger bare en. En tannstang i hver ende, forbundet av en aksling med tannhjul. Stillskrue ved den ene tannstangen slik at balanseringen kan justeres.

Bild
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

JengaPRO (trådstartaren)

#39 » 16:42:25, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok då förstår jag. Känns som den mekanismen förutsätter att det inte är någon större obalans för kugghjulen kan inte klara så stora krafter.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Hansborg

#40 » 23:14:45, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en pdf från skolboken om Hydraulisk kantpress. :grin:



hydraulisk press.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

JengaPRO (trådstartaren)

#41 » 23:09:11, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag suttit antal kvällar och klurat och räknat lite på hur stor nedböjningen blir av underdelen som ska hålla emot trycket.
Min slutsats är att en par USP balkar inte räcker även om dom är 300mm höga. Jag tittade på olika lösningar med stöttor men kom fram till att det är lätt att få in vekheter som gör att det inte blir så styvt i slutändan.

Så så här får det bli.

Bild
Bild

Jag skär alltså ut en plåt som bultas under USP balkarna. Plåtarna måste vara bultad både mot dom horisontella och vertikala balkarna för att det ska bli styvt. Tanken är sedan att om man är tvungen så kan man ta bort dom horisontella balkarna för att få mer höjd. Tror dock aldrig det kommer hända.
Med denna lösningen så får jag ca 0.1mm nedböjning mellan mitten och ytterkanten på en tilltänkt plåt vid 33 tons belastning.

Finns fler problem att lösa
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#42 » 11:51:57, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag räknat ekonomi och kommit fram till att det blir för dyrt. Den här skulle kosta mig 14 papp åtminstone. Skulle jag göra mig av med den längre fram så skulle jag kanske få hälften av det. En ny verkstadspress kostar kanske 12 men då är den inte så kompetent som denna visserligen. Dom två stora plåtarna blir dyra men det är mycket som bidrar.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#43 » 15:51:45, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha då lever det här projektet igen då. Har ändrat i konstruktionen och kommer inte använda så mycket utskuren plåt utan i stort sett bara balk.
Två UPE-400 blir det i botten vilket ska ge mig en nedböjning på 0.1mm ca om jag använder två cylindrar. Gubben jag köpte cylindrarna var svårprutad men köpte jag 3 så blev priset ok. Kommer nog klara mig med två då dom är är 120mm i dia. Kanske får bli hydraulklyv av den sista.
Återkommer med bilder på den nya konstruktionen.
Hade först tänkt korta cylindrarna men skippar nog det då jag har takhöjd så det räcker. Spar en massa tid på att slippa kapa dom.


Bild

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Mattias Petterson

#44 » 16:37:18, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pelle3 hade någon mindre kantpress i sin avyttrings tråd, dock saknades kolv och pump tror jag... kanske kan vara något för dig?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

JengaPRO (trådstartaren)

#45 » 19:07:15, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Pelle3 hade någon mindre kantpress i sin avyttrings tråd, dock saknades kolv och pump tror jag... kanske kan vara något för dig?

Letade den tråden nu men hittade inte hans säljtråd. Det troliga är väl också att det han har är för stort och tung. Min kommer bli demonterbar där ingen del väger över 100kg.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hidsmekolek och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se