Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Kantpress/hydraulpress/gradsax/rörbock och kanske mer

112 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#16 » 22:25:57, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



magloman

#17 » 23:41:36, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här järnbitarna kanske vore nåt för dig?
Knappt metern långa

TILLÄGG: dom passade visst, så dom bor numera hos TS


Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JengaPRO (trådstartaren)

#18 » 08:23:36, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det skulle dom kunna vara. Hur tjocka är dom om jag får fråga?
Klurar lite på spalten som dom där ska monteras i.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

magloman

#19 » 15:10:04, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom är 12 tjocka
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#20 » 22:12:26, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tittade lite på en Bystronic kantpress idag. Pressar 100 ton och tre meter bred. Väger 11.500 kg. Säger lite om hur mycket stål det är i en sådan... :vissla:
Glömde tyvärr att mäta mått på över- och underdel. Däremot konstaterade jag att med 1 mm plåt i 6-dyna så gör en höjdförändring på 0,033 mm en grads skillnad vid 90 graders bockmått. Det är alltså små toleranser vi pratar om. Men är man bara medveten om detta kan det säkert fungera att göra en egen kantpress. Ska bli roligt att läsa om bygget! :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO (trådstartaren)

#21 » 23:18:23, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast längden slår med ubhöjningen upphöjt till 3 för en given belastning. Om man skalar vikten med längden så blir det ett kvadratiskt förhållande.
Med andra så slår bredden oerhört hårt på vikten.
Dock så förstår jag att det är noga. Man lär nog ha ett mekaniskt stopp för att få något repeterbart. Digitalskalor kan gå. Dom enklaste är dock frågan om dom räcker. Kanske kan man köra med ett digitalt skjutmått. Sådana har jag några stycken så där är kostnaden 0 kr.

Det jag klurar mycket på nu är en rätt praktisk sak nämligen dom vertikala pelarna. Jag skulle vilja ha några 30mm hål i dom för att låsa horisontella balken. Tänker mig ha en pinnbult per sida. Min fräs tar upp till 30mm (mk3) men när jag borrar 25mm hål så rör sig hela överdelen på maskin så det blir nog inge vidare hål med 25 mm:s borr och ännu sämre med 30mm. Jag skulle gärna ha ganska fina hål också så det inte blir en massa glapp. Nästa problem är att om dom vertikala balkarna är höga på tvärsen typ IPE 160 så blir borren för lång för att det ska få plats i fräsen. Sen vill man ju borra genom båda flänsarna med en gång för att få lite precision. Kör jag med stegborr eller hålsåg så funkar det inte med en så hög profil. Alternativet skulle kunna vara en L-profil plus ett plattjärn som man lägger omlott när man borrar för att sedan svetsa fast plattjärnet så att det blir en IPE profil....typ. Vi vet ju alla vad sannolikheten är för att inte det ska slå sig till en korkskruv eller banan när man svetsar det.
Får jag tag på lite vekare IPE så börjar godstjockleken i fläsen bli så tunna att hålkanttrycket blir för högt. IPE 140 skulle kunna funka.
Skulle vilja uppgradera fräsen men han som har en till salu av den sort jag vill ha vill ha fantasipriser (och det fattar han inte trots att han haft den ute flera månader).
Sen får det inte bli för komplicerat för jag har inte 100h att lägga på detta.... inte till en början i alla fall.
Sist men inte minns så har ju inte balkar och plåtar jättebra toleranser så man får ju inte trolla bort sig i saker som inte går att få ihop.
Senast redigerad av JengaPRO 11:15:06, 17-11-2018, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

toker

#22 » 09:09:09, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar ju gå hyffsat att stå vid änden och med hjälp av en vinkel kolla så den aktuella knäcken får rätt vinkel och antar att maskinen inte är tänkt till serie produktion blir visserligen svårare när det sitter pelare där. Antar att det skiljer en del på tex tjocklek på plåten så mekaniskt stop tror jag man lika gärna kan hoppa över.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO (trådstartaren)

#23 » 11:14:07, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Det brukar ju gå hyffsat att stå vid änden och med hjälp av en vinkel kolla så den aktuella knäcken får rätt vinkel och antar att maskinen inte är tänkt till serie produktion blir visserligen svårare när det sitter pelare där. Antar att det skiljer en del på tex tjocklek på plåten så mekaniskt stop tror jag man lika gärna kan hoppa över.


Med mekaniskt stopp tänker jag mig något som Stridis föreslår alt en par gängade bultar i en "hög" mutter.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Stridis2

#24 » 19:40:14, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en "vanlig" verkstadspress så bör man inte ha fästhål genom balken. Blir ganska meckigt att få igenom sprintarna då. Lättare att höja balken för högt, sätta i sprintarna och sedan sänka ner balken på sprintarna.
Vill du ha större anläggningsyta (vilket jag inte är säker på att det behövs) så kan du kanske svetsa i ett halvt ämnesrör. :klia:

Det kanske verkar som jag är mycket negativ till kantpress-idén, men så är inte fallet, tvärt om. Men jag vill att man ska vara medveten om vilka toleranser som behövs för att få repeterbara vinklar. Jämfört med min manuella kantvik så kan din press bli riktigt bra, men min kantvik är klart bättre än hammare-och-skruvstäd. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO (trådstartaren)

#25 » 20:09:16, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har konstruktiva idéer och det är bra. Jag förstår att det kommer vara svårt att få exakt rätt men låter man det få ta lite tid så tror jag man kan få ta till det hyfsat.
Företaget jag lejde för att bocka några konor lyckade si så där och dom hade nog stora dyra kantpressar.

Jag har funderat lite på det där med hål i dom horisontella balkarna och noterat att det ofast är så att balken ligger ovanpå sprinten. Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag vill göra. En tanke är att använda pressen för att höja och sänka balken (har sett att någon gjort så. Då kan man få rätt bra precision positionen på balken tills att man ska stoppa i sprinten.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#26 » 15:30:35, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom tänkt cylindrarna har mer eller mindre gått om intet och dom alternativa även så.
Nu står jag inför två alternativ.

Antingen köra på dessa två (kostar en del och en bit att åka). De ger tillsammans 36 ton vid 160 bar.
Dom väger 100pannor styck och måste kortas. Jag tänker mig en slaglängd på 30cm, nu har dom 85.
Bild

Alternativ nr 2 är att göra som en del andra gjort dvs köra på en cylinder med länkage med utväxling (som på någon bild ovan).
Då blir cylindern billigare men plåtarna som ska skäras till för länkagen dyrare. Sen ska det borras en massa.
Frågan är vad som är bäst och snabbast att göra. Korta cylindrar eller borra en massa hål i länkagen.
Dom hålen blir typ 30-40mm så det är hålsåg som gäller (med min maskin). Låt säga det skiljer 1200kr i inköp av cylindrar, då har man 800kr att skära till plåtar och köpa hålsågar för. Känns som det borde vara jämt skägg.
Med länkagen så kan man få mer än 36 ton men egentligen ser jag inget behov av mer. Det räcker för att bocka en 1meter 3mm plåt typ (varför jag nu skulle vilja göra det). Ska man pressa lager osv så borde det räcka rätt långt.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Stridis2

#27 » 09:16:56, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, svårt att veta vilket system man ska bygga efter. Har du ett avancerat styrsystem (som mäter varje kolvs utskjut och korrigerar ventilerna efter detta) så två kolvar.
Med hyfsat symmetrisk belastning (som vid kantpressning i mitten av pressen) två kolvar och mekaniska ändlägesjustering.
Som verkstadspress där inte alltid belastningen hamnar precis i mitten, en stor kolv! Annars kommer pressbalken att tippa så lättaste sidan går ner.
Finns en tråd här på M där man diskuterar hur man får två cylindrar att röra sig parallellt. Ganska säker på att det var renovering av ett gaffelstativ, men hittar inte tråden så här direkt. Fanns både dyrare och billigare lösningar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO (trådstartaren)

#28 » 13:01:53, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som om du förordar parallellmekanismen, tja det kanske är det bästa.
Visst skulle det vara så att belastningen i regel skulle vara symmetrisk. Ja menar man vet ju vilka begränsningar man har på maskinen.
Dock så behöver man inte bry sig om man kör på parallellmekanismenspåret.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Stridis2

#29 » 16:54:24, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vad jag förespråkar. Jag bara försöker se olika fördelar, problem och lösningar, sedan får du själv fatta besluten. :djaevul:
Men jag är helt övertygad om att man inte får upp speciellt bra linearitet (för kantpressarändamål) med vare sig två kolvar eller länkage. Där får du fortfarande ha mekaniska stopp på var sida om du ska få ett repeterbart utfall med precision.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ord bind

#30 » 17:52:56, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderade på att köpa en trapetsskruv från en gammal större svarv med långt dubbavstånd och
dela den. Köpa två nya muttrar så bör man lösa nogranheten och motormatatning med en skruv
varje sida med synk i mellan dom. En fördel med denna variant är att ingen större dragpåkänning
ligger i stativet = mindre deformation :thumme:
I o med att belastningen är statisk behövs inte så stora skruvar och lagringar.
Skruvarna kan bytas mot plattstål eller hrs-profil med borrade hål =båda kan borras samtidigt med båda
liggande på sida över varandra. Ev pungtade ihop. :cool:
Manometer och hand pump vill jag ha för kontoll o känslans skull när man har en stor press.
Annars kan det lätt bli farligt. :svettas:

Edit: tänkte lite till.
Senast redigerad av ord bind 19:04:48, 06-12-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dsm och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se