Dags för en uppdatering i stormen?
Motorbygget börjar ordna upp sig, blev lite plock med kylet sidoplåtarna var i vanlig ordning dags att löda fast.
Fick vinkla om övre rörstosen åxå för att få till en vettig dragning på slangen. Avslutade med en dusch färg.
Nära nu..
Jodå! Första uppstart för inkörning av kamaxeln, behöver hålla 1500 rpm i ca 20 min för detta.
Blev dock ett par stopp under tiden, först hade jag glömt dra åt kopplingen på blocket för oljetrycksröret, så oljan sprutade på grenröret..
Därav rökutvecklingen på filmen..
Termostaten ville inte öppna heller men det släppte som vanligt på dessa motorer efter ett stopp nån minut..
Blir väl nån luftbubbla runt termostaten på nåt vis..
Eftredragning av topp, ventiljustering och montering av ventiltätningar.
Fick tag i en tidig ventilkåpa med oljelocket i mitten åxå.
Ett lite tråkigt fenomen var att växellådan strulade vid provkörning, backen ettan tvåan funkade fint, trean gick lite trögt att få i och när man försökte växla till fyran så gick det väldigt trögt och lät som man försökte få i backen samtidigt...
Så, ur med lådan igen!
Visade sig att när jag råkade dra ut huvudaxeln lite grann vid tätningsbytet och då hamnade fyrans synkring fel..
Hade tagit 20 sekunder att fixa då, tog närmare tre timmar nu.
Fick ett lite skojigt uppdrag för några veckor sen, översyn på magneterna till en Rolls-Royce Merlin!
Kommer från en Packardbyggd Merlin, ska hamna på en motor som blir uppbyggd av ett vrak med hjälp av delar från en stridsvagnsmotor (Meteor). Fanns lite att titta till, rostig brytarnock tex..
Provkörde den ena igår utan problem.
För övrigt, om nån vill veta vad som händer om man häller glykol i styrservon på en V70 så blir det så här..
Bilägarens försvar till händelsen "-det var ju mörkt ute" ...