Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hidsmekoleks mer eller mindre seriösa projekt i bild.

726 inlägg • Sida 39 av 49
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

torbjorn_forsman

#571 » 09:59:28, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det låter tidigt med elektronisk regulator till 6 V då det var till mitten eller sent 70-tal innan det kom till 12 V utförandet.

Jag skulle prova att ställa ner en mekanisk regulator till att den reglerar av vid 7 volt. Jag är inte säker på att det skulle gå för jag har inte försökt.


Den där SEV-katalogen är nog från slutet av 70-talet. Och den firman var tidigt ute med elektroniska regulatorer (licenstillverkning av amerikanska Motorola-regulatorer), förmodligen redan under sent 60-tal. Jag har en sådan liggande, som inte ens är uppbyggd på kretskort utan lös ledningsdragning mellan lödkopplingsplintar, ungefär som byggsättet i en 50-talsradio.

Edit: Jag har tittat på de där regulatorerna nu (jag hade faktiskt två stycken). En USA-tillverkad Motorola som ser ut som ny, en fransktillverkad SEV-Motorola som är väl använd och helt klart har gått sönder. Båda för 24 V, uppbyggda med gammaldags germaniumtransistorer. Så gott som identiskt likadana sånär som olika ytbehandling på kåpan, och någon enstaka komponent som verkar vara av annat fabrikat. Den USA-tillverkade har ett par patentnummer på typskylten. En sökning på dem visar att patentansökan lämnades in 1957, och patenten beviljades så småningom 1962-63. Patenten avser dock en elektronisk regulator för likströmsgeneratorer.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



tronde

#572 » 20:05:37, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Edit: Jag har tittat på de där regulatorerna nu (jag hade faktiskt två stycken).

Denne tråden er full av bilder av gammelt skrot. Det er plass til flere :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#573 » 20:24:31, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:
torbjorn_forsman skrev:
Edit: Jag har tittat på de där regulatorerna nu (jag hade faktiskt två stycken).

Denne tråden er full av bilder av gammelt skrot. Det er plass til flere :grin:


Jag anar det :grin:
Men med erfarenhet från vissa andra trådar så tror jag att jag inväntar klartecken från trådstartaren själv innan jag lägger upp dem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hidsmekolek (trådstartaren)

#574 » 21:30:25, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag anar det :grin:
Men med erfarenhet från vissa andra trådar så tror jag att jag inväntar klartecken från trådstartaren själv innan jag lägger upp dem.


Klartecken äro härmed lämnat. :mrgreen:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

7 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#575 » 22:11:33, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack :)
Här kommer diverse bilder på regulatorerna, samt schema.
Den mer begagnade regulatorn har ett avbränt motstånd, och den stora transistorn är bortplockad. Antagligen har den havererat pga kortslutning mellan DF och jord.
I båda två kan man notera att alla små kolmassamotstånd har ändrat värde kraftigt (upp till 40 %). Det bekräftar gängse fördomar mot den sortens motstånd.
Värt att notera att dessa regulatorer är för 24 V, men samma grundkonstruktion skulle mycket väl kunna bestyckas för 6 eller 12 V.
Båda transistorerna är germaniumtransistorer av 60-talstyp. Till ledning för den som är mer van vid europeiska beteckningar kan nämnas att den större SP441S ungefär motsvarar AD149 , den lilla SA197-1 motsvarar t ex AC128 eller AD162.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

7 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#576 » 22:22:14, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan förresten lägga upp en provkarta på schemor för några lite modernare elektroniska laddningsregulatorer också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

HVA59

#577 » 22:11:38, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Hidsmekolek, tänkte störa tystnaden här lite med en liten fråga eller två :smile:
Jag råkade köpa en stationär Solo S21 för några dagar sen, och har lite problem med tändmagneten på den, lika dan SEM K1 som på din. Har försökt få liv i den men lyckas inte, och undrar om du har nåt bra tips på hur man får liv i en sån med tanke på att du fick fräs i din trots att den såg ut som den varit dränkt i havet i 20 år :mrgreen: Min ser och verkar ganska bra, men får ingen gnista på den hur jag än gör...

Vet inte om du redan kanske har lyckats årsmodell bestämma din, men Jag kan ju bara nämna att min ligger bara cirka 150 motornummer från din, och enligt Götamotors arkiv så ska min vara tillverkad den 5/7 1947. Så din borde ligga däromkring med!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Hidsmekolek (trådstartaren)

#578 » 19:32:25, 16-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Alltså en likadan stationär S21 som min? Kul, har nog inte sett nån mer än min.. :grin:

Har inte ens försökt ta reda på årsmodell på min, undrar om båtmotorerna ligger i samma nummerserie? Borde ju vara så kan man tycka. :klia:

Magnettrubbel alltså!

Så här gör jag med gamla magneter i okänt skick.

Bort med brytarspetsarna, ev hela plattan.
Kolla om magneten går lätt utan att skava i inuti.
Om man vrider runt sakta ska man känna ett ganska distinkt motstånd när magnetismen "byter håll" vanligen två gånger per varv..
Om inget känns eller väldigt svagt krävs förmodligen ommagnetisering..

Verkar detta ok putsas brytare upp och eventuella kol/kolbanor tittas till, sitter nog en bakom brytarplattan på din magnet?
Sitter väl ett kol i bakelitanslutningen till tändkabeln åxå.

Sen kan det vara bra att kolla så att brytaren öppnar när eller strax efter att magnetismen byter håll, kan bli fel om kamringens styrtapp sätts i fel spår eller saknas, finns två spår för höger/vänsterrotation på magneten, det ena spåret brukar vara spärrat för att det inte ska gå att sätta ihop fel. Kan vara så att brytarplattan åxå är skillnad på beroende på rotationsriktning.

Om allt är ok så kan det bli vettig gnista.. Annars får man börja mäta på tändspole och kondensator..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

HVA59

#579 » 21:56:21, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajjemen, verkar vara en likadan med varvtalsregulator och fundament :smile:
Såhär ser den ut ungefär:
Bild
Bild
Bild
Bild
Faktiskt ganska komplett verkar det som, saknar bara kyltunna och veven.

Antar att nummerna gäller även båtmotorerna? Frågade aldrig Mr. Göta Motor :mrgreen:

Jag får tacka för tipsen om tändmagneterna! Jag har två magneter, den som satt på motorn och en som jag plockat från en Berg motor för att den hade "fel" rotationsriktning och därav väldigt sporadisk gnista...
Jag har kollat magnetism, brytare, mm på bägge magneterna, samt rengjort kolen i bakelitanslutningen och släpringarna med, men inte fått nån fart på någon av dem. Dock så kollade jag på det där som du skrev om att magnetismen ska byta håll när brytarna öppnar, det gjorde det på Solons magnet, men inte på Berg magneten, och efter att ha ändrat på det i Bergmagneten och modifierat dit den på Solo motorn så kom där en liten svag gnista! Verkligen inget att skryta om men lite lite.

Men där ska alltså vara ett kol bakom brytarplattan med? Kan ju vara där där är dålig kontakt i så fall... Borde kolla mer på det. Eller kan det vara att det inte räcker att bara snurra motorn ett långsamt varv i taget med svänghjulet. Saknar ju veven så har varit svårt att få nåt varv på motorn. Han jag köpte den av skulle leta efter veven men han har inte hört av sig igen så den är nog borta. Får försöka göra en eller nåt och prova lite riktigare! :smile:

Tackar för tipsen så länge! :shake_hands:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Hidsmekolek (trådstartaren)

#580 » 08:16:01, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäkla trevligt skick på den motorn! Det är ju så man vill hitta dom! :buga:

Tror det sitter en släpring av något slag bakom brytarplattan, brukar göra det när man har roterande brytare..
Om du tar brytarplattan från solomagneten borde rotationsriktningen bli rätt på bergmagneten. :klia:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hidsmekolek (trådstartaren)

#581 » 11:49:09, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Jodå, jag finns kvar, har bara inte haft ork att uppdatera här..

Blev inblandad i dränering av hus i somras, skulle bara vara med som gropgubbe ett par dar.. :huh:
Slutade med 110 timmar i loggen.. :svettas:
Bild
Bild
Jo, detta är utsidan på källarväggen.. :snow: Vi som var oroliga att eventuell tjära/asfalt på utsida vägg skulle vara svår att få bort. :lmao:
Bild
Bara att börja gjuta-mura-fylla med lecablask..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Nu är det iallafall uppfyllt och säkrat för vintern, fortsättning till våren.. :coffee:
Bild
Bild
Men lite skoj har det hunnits med! :grin:
Några rundor med husbil.
Bild
Och kolla på tex pyramider och rökstenar. :cool:
Bild
Bild
Lyckades klämma in en spelning med Steve'n'seagulls i Huskvarna åxå!
Bild
Helt osannolikt gäng galna Finnar!

Skulle man få en stund över så finns det ju en låglund. :driver:

Körde haveri på min fotogenmajor i våras med, reparation som platsar i fulmeksavdelningen skulle jag tro.. :mrgreen:

Råkade hämta hem en EPA-traktor åxå! Fortfarande registrerad! :thumme:

Och igår var det en liten tillställning i Ambjörnarp som Kinds motorveteraner var inbjudna till, fick ett infall och släpade ut fyra Solo i olika storlekar. :eat:


Leker lite med en filmredigeringsapp, därav alla youtubeklipp.. :vissla:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

23 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hidsmekolek (trådstartaren)

#582 » 21:42:48, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Visst är det konstigt att man kan vakna en morgon och inse att vi var nog i Fjällbacka igår och köpte en husbil till.. :mrgreen:
Bild
LT31 denna åxå, men tre år nyare (1984) och dieselmotor! Minst lika slö som den gamla, bara ryker lite snyggare.. :vissla:
Bild
Kommer nog mer ingående uppdatering om detta lyxåk senare. :photograph:
Hjälpte sambons son att pyssla ihop ett trappräcke för nån vecka sen med, blev riktigt prydligt om jag får säga det själv!
Bild
Bild
Och idag var jag på dödsboloppis här i trakterna och kom hem med en T-Fordsmotor som har tjänstgjort som stationärmotor! Ganska snyggt bygge så den får jag nog spara på, verkar dock vara utrustad med en fräschare kylare än den jag har på bilen så det blir nog ett byte där.
Bild
Bild
Bild
Bild
Fick med mig fem rätt fina 7.50-20 Gislaved lastbilshjul åxå, blir fint på Epan!
Bild
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

25 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#583 » 21:54:49, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En trevlig tråd som uppdateras med kvalitetstext & bilder! :thummar:
Det där räcket du svängt till är nog bland det mest smakfulla jag sett!
Stil och elegans i en ljuv symbios! (Jag vet inte vad orden betyder, men hoppas att de passar in här :vissla: ...)

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

QV_

#584 » 22:20:18, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Bild
LT31 denna åxå, men tre år nyare (1984) och dieselmotor! Minst lika slö som den gamla, bara ryker lite snyggare.. :vissla:


Du får uppsöka originalet till motorn (AUDI 100) eller en 924á och plocka motordelar därifrån.
Det blir inte dubbelt men runt 115 hästar
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

4 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#585 » 23:02:56, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl snarare tvärtom, är väl dessutom sexa i dom där, samma som volvo satte i sina 240/740?

Isf fanns dom i flera olika utföranden, de starkaste hade turbo.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se