Novoletten är väll inte världens mest spännande mopeder, men jag har haft väldigt mycket kul med min Det är också en 54:a, fast lyxmodellen med fjädring fram. Börjar få behov av nya ramlager, men jag har iof kört många mil med den med... De går så jämnt och fint med kilremmen och är riktigt bekväma med den breda sadeln så man behöver knappt nån annan fjädring Lycka till med din!
Jag vet var det finns två Novolette i orört originalskick. Slitna och en del rost men aldrig renoverade. En av dem lär till och med ha original däck kvar! Så som jag fått historien berättad för mig så fanns första årsmodellen bara med stel framgaffel. Nästa år kom den med fjädrande. Enligt berättaren så var de två mopederna av första årsmodell respektive första med fjädrande framgaffel. Kan detta stämma, och i så fall vilka årsmodeller rör det sig om?
Jag behöver nog bara vifta med lillfingret så får jag mopederna, men tyvärr har jag inget speciellt intresse av att köra runt på sådana. Har dock lite ångest att låta dem försvinna... Hur sjutton ska man göra???
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra. Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Det är kul! Första två åren tekniskt sett, så såg Novoletten lite annorlunda ut, hade annan framgaffel som du skriver, samt en annan (tysktillverkad!) motor. Det var 1952 och 1953. Novoletten började säljas iom mopedlagen i juli 1952. 1954 kom den "riktiga" Novoletten med Husqvarnas egna motor. Den kunde man få antingen med eller utan fjädring fram! Året efter fick de en uppdaterad motor och mindre hjul. Så det stämmer nog som du skriver, en 52-53:a och en 54:a då
Är du rädd att de ska förstöras och vill rädda dem så kan du ju alltid "donera" dem till HVA59:s mopedservice
Finns en Novolette till i familjen här, en 54a med fjädring som min farmor och farfar köpte ny.. Rätt hyfsat skick men sliten motor, jag åkte några mopedrallyn på den för ca 25 år sen, mycket trampa blev det.. Tror tändningen strulade med förutom dålig kompression.
52-53 hade väl inga motorkåpor heller?
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Stridis2 skrev:...men tyvärr har jag inget speciellt intresse av att köra runt på sådana. Har dock lite ångest att låta dem försvinna... Hur sjutton ska man göra???
HVA59 skrev:Är du rädd att de ska förstöras och vill rädda dem så kan du ju alltid "donera" dem till HVA59:s mopedservice
Eller Kottens! Jag har ju inte ens en moped än, men tidigare i år började vi prata om att ha en årlig mopedrunda då många i området skaffat veteranmopeder. Jag vill också vara med och leka Kolla gärna upp det!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Hidsmekolek skrev:Finns en Novolette till i familjen här, en 54a med fjädring som min farmor och farfar köpte ny.. Rätt hyfsat skick men sliten motor, jag åkte några mopedrallyn på den för ca 25 år sen, mycket trampa blev det.. Tror tändningen strulade med förutom dålig kompression.
52-53 hade väl inga motorkåpor heller?
Stämmer bra! En helt annan ramkonstruktion med. Är egentligen bara en något modifierad Husqvarna damcykel som de satte en motor på. Det var vanligt de första åren mopederna fanns! Lite extra kuriosa är att de allra första Novolette prototyperna hade motorn monterad framför styret, och drev med rem på framhjulet Min far har en Novolette från 53 som jag fixade igång till han, gamla modellen, men den är betydligt ettrigare i motorn än min 54:a, den har jag fått trampa en hel del med
Kotten skrev:Eller Kottens! Jag har ju inte ens en moped än, men tidigare i år började vi prata om att ha en årlig mopedrunda då många i området skaffat veteranmopeder. Jag vill också vara med och leka Kolla gärna upp det!
Var ju lite det jag tänkte på med Du tyckte ju det var kul att provköra min
Sparrow skrev:Undrar om man vågar slå sig till ro en stund ? Stor risk att husse tejpar igen locket o man hamnar i julklappshögen .
Det hade ju blivit en mysig julklapp i så fall, kanske hade fått ha en julskinka med sig i lådan bara att smaska på tills paketöppnandet
Maskinistens Novoletteavdelning. Jag har minsann också ett originaldäck! Lär bli fortsättning i Novolettenörderiets ädla konst!
Men i afton har det pysslats krabatförgasare. Fick inte loss munstyckena i botten på flottörhuset, men dom är hyfsat åtkomliga från båda håll så.. Då samtliga munstycken var rätt oxiderade, (har varit vatten i bensinen) så putsade jag ur dom med munstycksbrotschar, kanske lite brutalt men den grova ytan som oxiden ger ställer nog till mer elände än om munstycket skulle bli nån hundradel större. Blir alltid nån liten överraskning vid montering, i detta fall hade gasspjällets returfjäder slitit sig ner mellan gasarmen och huset så spjället ville fastna öppet. Fila lite på det så blev det bättre. Nästa strul, flottörhuset bottnade innan packningen mot förgasarhuset tätade..? Jaha, emulsionsblocket tar i en liten tvärpinne i venturin.. Så, fila ännu mer, och göra rent igen.. Ny flottörhuspackning fastnitad. Jag brukar dränka nya förgasarpackningar med silikonspray, då har man en bättre chans att öppna förgasaren när nåt krånglar, vilket det i enlighet med Murphys lag alltid gör om man inte förberett sig. Men helt plötsligt så sitter allt på plats, lika förvånad varje gång.. Så, på plats och provstartat, blev en helt annan sång i maskin!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.