Nu så.. Lite småpyssel i bild! Råkade släpa hem ett litet gulligt elverk i vintras som väl inte skymtat här.. VW 1200 industrimotor, ser ut som det står 200kva ( ) på typskylten, lär ju vara 20.. Fast även 20kva låter tufft för en 34hk motor? Har inte fått motorn att gå som den ska än, men generatorn verkar ge ström iallafall, dock sades det ge ojämn spänning. Förhoppningsvis har spänningen svajat på grund av att motorn gått illa och inte orkat hålla varvet konstant. Lurar på ombyggnad med en fordsondiesel som kraftkälla istället för vw, lär ju kosta på att hålla den med bensin när det ska varva 3000 konstant.
Apropå fordson så skötte power-majorn vedkörningen med glans i år med, trots rasslig växellåda och skumbildning i kylet, tror toppen är sprucken för han pöser ut en skvätt hulkfärgat skum varje gång man stänger av efter en stunds belastning och har gjort så sen jag köpte'n som vrak av skrothandlarn. Snodde ihop tidernas kranarm till baklastarn häromveckan för att lyfta ner solpanelerna från hustaket.. 7,5 meter från gaffelstativ till krok. Till mitt försvar så väger inte panelerna mer än drygt 50kg. Var och visade upp ett par motorer på Svenljunga supermotorweekend i helgen, Jaguaren är klockren som dragbil!
Var nere och kröp i en av våra vattenturbiner på jobbet för några veckor sen, 101 år gammal! Ska renoveras till nästa år med bland annat nya turbinhjul (tvillingfrancis), dom gamla har gjort sitt, kraftiga kavitationsskador som är uppsvetsade och skadade igen.. Lite intressant är att dom kanske är bytta på -30talet men ingen vet säkert, så dom kan vara från 1921! Däremot är turbinskåpet riktigt bra i ordning, så med lite tur går det i hundra år till med nya hjul!
Ett rörigt inlägg är åxå ett inlägg.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
På tal om kranarm. Min far gjorde en i trä (det material han var van att arbeta med) som fästes i frontlastaren på vår lilla Krabat. Med den lyfte vi bl.a. upp min brors takåsar, 7,5 meter långa och ca 200 kg tunga, när vi byggde hans hus. Åsarna skulle upp 4 meter över marken och mellan 4 och 5 meter framför maskinen. Kan säga att vi fick ha stor bakvikt på traktorn... Finns tyvärr inga bilder på detta spektakel (tror jag...)
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra. Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Jag är djupt imponerad över dåtidens turbintillverkare, turbiner som konstruerades i 2D på ritplanka och som modellsnickaren på ren hantverksskicklighet gjorde formar för. Inga 3D simuleringar , inga 5axliga fräsmaskiner. Snyggt.
Beträffande elverket, så är det väl inte alls omöjligt att det kan leverera den skenbara effekten 20 kVA om bara lastens effektfaktor är tillräckligt dålig så den aktiva effekten inte är mer än kanske 10-12 kW. Det kan ju tänkas att man har kostat på en överdimensionerad generator för att få spänningsregleringen lite styvare, eller också har man räknat med laster med riktigt dålig effektfaktor (äldre trefasmotorer med stort luftgap, lysrörsarmaturer utan faskompensering, tyristorstyrda saker mm).
Semesterinlägg. Vad har då hänt sen sist? Jo,lite allt möjligt, som vanligt.. Fick tag i en pall med blockskorsten till ett oemotståndligt pris, hade blivit stående så pallen ruttnat bort och det växte mossa på stenarna.. Har tänkt byta ut mitt rätt värdelösa stålrör i garaget, då det regnar in och dessutom är för klent för pannan, lite orolig över hur pass rostigt det börjar bli med.. Bort med pannan. Upp på taket, tigersåga av röret. Såga av foten nere och släpp ner resten. Visade sig vara dags, hade rostat ordentligt mot isoleringen ovanför tak.. Så då är det väl bara att börja mura, hellre än bra är jag på det. Drog ihop en egen sotlucka då alla som säljer dylika i närheten hade semester just då. Var inte med några T-rör på pallen, fattades nån meter yttermantel med så det blev lite hpd härådär.. Så här är läget i skrivande stund.. Så, roligare saker (?) Var och körde lite motorer i Ambjörnarp ihop med ett gäng andra gubbar. Så, då blir man lite mer på hugget med att få Deutzen lite mer klar! Det mest akuta var att få till en vettig fot. Leta upp ett par bjälkastumpar och börja såga och hugga.. Jodå, någorlunda.. Tillverkade några muttrar av fyrkantstång för att få lite mer stil på grejerna, blir liksom lite fel med nya galvade blanka muttrar.. Här är kylanläggningen påbörjad med, kapat ner en gammal brandsläckare.. Kylning ja, att bara ha en burk med ett hål ner i toppen funkar dåligt, blir ingen cirkulation.. Så det blev ett rör från botten på burken till bottenflänsen på motorn och ett rör inne i burken upp ca tio cm så varmvattnet stiger nära ytan. Avtappningskranen är en antik fatkran som jag lödde fast.. Blåste upp en ljuddämpare av 2mm plåt med portopowerpumpen mitt i alltihop med.. Så, provkörning! Och som vanligt lite strul, bränslepumpen vägrade pumpa så jag fick fylla förgasaren manuellt då och då. Fortfarande lite lynnig att kallstarta med, men går rätt bra när han går.
Och, faktiskt lyckats bli klar med veden i år också! Och, vad som händer på jobbet? Äsch, jag har ju semester!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Bra jobbat! Blev snyggt med Deutz motorn Fin liten motorutställning med! Är du sugen på mer sånt så är det teknikens dag här nere igen den 27:e augusti, om du eller nån annan är sugen på att komma hit
De fyrkantiga muttrarna var det första jag lade märke till på Deutzbilderna! Fullkomligt tidsrelevant! (dock skämmer sexkantmuttrarne på motorn lite grand, men vafan, som busschauffören tänkte.)
HVA59 skrev:...teknikens dag här nere igen den 27:e augusti...
Tack för tipset. Jag och döttrarna var där förra året. Klart rekommendabelt. Vi var där från öppning till stängning, och döttrarna klagade inte ett dugg. Är man inte så teknikintresserad så är hela muséet mycket sevärt, ett av de bästa hembygdsmuseer jag sett.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra. Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
HVA59 skrev:Bra jobbat! Blev snyggt med Deutz motorn Fin liten motorutställning med! Är du sugen på mer sånt så är det teknikens dag här nere igen den 27:e augusti, om du eller nån annan är sugen på att komma hit
Jo, tyckte det var kul nere hos er förra året, dock är vi i föreningen här inbjudna till nåt liknande i Rävlanda samma dag.. Får fundera lite. Sen har vi våran egen utställning i Östra Frölunda den 3e september..
rospigg skrev:De fyrkantiga muttrarna var det första jag lade märke till på Deutzbilderna! Fullkomligt tidsrelevant! (dock skämmer sexkantmuttrarne på motorn lite grand, men vafan, som busschauffören tänkte.)
Tänkte lite så att alla muttrar som gubbarna på Deutz drog dit (och förmodligen tillverkade) är sexkant så dom som håller motorn till träet fick vara sexkant med någorlunda gammal stil.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Snyggt H. Gillar alltid dina inlägg. Är även motorns dag i Målilla nu i helgen. Kanon träff. Klart värt att besökas. O även rock n roll rally nu på lördag i Hultsfred☺️☺️
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...
Sorterade lite fordon igår kväll.. Blir ju så när man har allt på rad och fordson står innerst.. Tänkte bara meddela att vi nog tänker sälja duetten! Så, om nån är intresserad finns ju lite info i början på tråden!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.