Träform har jag inte testat, än..
I vilket fall, fick klart ramen på duetten idag!
Ny snutt rambotten.
Och sista biten på huvudramen.
Sen var det ett litet tråkigt hål där
bränsle och bromsrör går igenom ramkrysset..
Var bra tunt i rambalken bakom åxå, så jag fulbättrade lite med migtråd.
Sen kunde jag
klämma dit den lilla plåtlappen.
Nytillverkade fästen för kaross och bromsledning.
Blev som jag misstänkte att svetsningen drog ihop bakramen,
fick trycka ut den nästan 15mm innan det gick att få i bultarna till tvärbalken.
Bakre karossfästen på plats som sista punkt på ramsvetstningen!
Sen blev det som vanligt lite pyssel med solomotorn, lyckades bli klar med ramlagren ikväll!
Färdigt mått på drivsidan, babbitsen blev ganska grynig här, beror visst på att metallen stelnat för sakta..
Gott om utrymme för oljan åxå.
Planat och fasat för radie med.
Passar!
Nästa lager..
Inte alls lika grynig metall här, finare yta!
Passar!
Körde rent och fasade insidan i fräsen med arborrhuvudet.
Sen kom ett intressant fenomen, trots ålder och slitage så var vevaxeln större axiellt än invändigt mått i vevhuset?
Var visserligen
packning mellan halvorna när jag rev men jag fick ta fyra tiondelar innan axeln gick plats i vevhuset..
Egentligen rätt bra, ytorna på vevaxeln behövde ändå putsas till så jag tog ett par finskär där åxå.
Blev svarvning i halvblindo på svänghjulssidan i vevhuset, fick bara en glimt varje gång cylinderhålet for förbi.
Alltså, gick ju rätt bra att gjuta i gamla bronsbussningar, finns väl en del som man kunde gjort annorlunda tex bara gjuta ett lager i taget!
Genvägar äro senvägar.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.