Volvo Duett, nu med bromsar!
Anlände en ny huvudcylinder i morse så inte mycket att tveka på..
Hämtade ett lass ved på förmiddan, men sen blev det duettpyssel.
Klämde dit huvudcylindern och en bunt nya bromsrör..
Svarvade till en anslutning för behållaren, original är det en gummiplutt som ansluter mot
röret ner till cylindern som är nåt i stil med 5mm invändigt i ena änden och 10mm i andra..
Blev en liten mässingbit pålödd på röret med samma dia som på burken så en 10mm
slang passar på båda.
Ganska odramatisk påfyllning och luftning av systemet efter detta, hade glömt att dra åt anslutningarrna på
ena röret på bakaxeln men annars verkar det tätt!
Petade dit draguttag och typskylt en kväll i veckan åxå.
Även hunnit byta
packbox på styrsnäckan, fyllde på
olja för några veckor sen, och den rann rakt igenom..
Tittade till magneten på Bergmotorn en annan kväll, sitter en likadan SEM-magnet som på solomotorn på den.
Lite pyssel med brytare och byte av tändkabel så vaknade han till!
Intressant nog har Bergen 12mm
gänga på tändstiftet, och dom två begagnade stiften jag hade med denna gänga
var givetvis överslag i, så jag svarvade ner och gängade om ett 14mm stift,
Fick faktiskt motorn att tuffa några varv på startgas sen!
Sen till ett auktionsfynd från igår kväll, ropade in en liten bänksmärgel i Aplared..
Såg på visningen att det satt en diamantskiva på, men kollade inte så mycket närmare, fick den för 125 spänn!
När vi kom hem tittade jag lite närmare, intressant slipjigg?
Och i andra änden står det ESAB?
Verkar ju vara special till att slipa volfram vid tigsvetsning..
Aldrig varken sett eller hört talas om innan! Skoj skoj!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.